Bereits jetzt passieren auf dem Gebiet der TA in Europa eine Vielzahl von Aktionen: von interdisziplinären ExpertInnenstudien über die Beteiligung von Interessenvertretungen, bis zu BürgerInnen-Beteiligungsverfahren oder parlamentarischen Anhörungen und Diskussionen. All das soll durch PACITA genutzt und ausgebaut werden.
Technikfolgenabschätzung (TA) soll in Zukunft in noch mehr Ländern Europas einen Beitrag zur Forschungs- und Technologiepolitik leisten. 15 europäische Partner analysieren im Rahmen von PACITA die Situation und schlagen Wege zur Etablierung von TA vor.
PACITA wird zunächst die bestehenden Methoden und Ansätze dokumentieren, und danach die Möglichkeiten für deren Einsatz auf europäischer Ebene beschreiben. Dabei sollen ein Trainingsprogramm für NutzerInnen und Ausführende sowie ein Web-Portal für europäische TA entstehen.
Auf nationaler Ebene soll eine Debatte über parlamentarische TA in jenen Ländern entstehen, die noch keine formelle TA-Institution haben. Auf europäischer Ebene wird eine Debatte unter Einbeziehung von ExpertInnen, VertreterInnen der Zivilgesellschaft und PolitikerInnen angeregt.
Schließlich werden drei große Beispielprojekte unter Nutzung verschiedener Ansätze durchgeführt. Eine effiziente Kommunikationsstrategie soll dazu beitragen, dass auch Medien und Öffentlichkeit das Thema mitverfolgen.
Der gesamte Prozess wird von einem externen Evaluator begleitet. Das ITA ist der österreichische Partner von PACITA, koordiniert wird das Projekt von einer international anerkannten TA-Institution, der Danish Board of Technology Foundation. Das ITA trägt zu allen Arbeitspaketen bei und ist federführend beim Modul „Training TA“ und beim Aufbau des TA-Portals.
Im Rahmen der PACITA Kooperation wird auch ein neues TA-Magazin herausgegeben: VOLTA beschäftigt sich mit Wissenschaft, Technologie und Gesellschaft in Europa. Regelmäßige Artikel zu TA-relevanten Themen bieten Entscheidungsträgern wertvolle Informationen für eine wissensbasierte Entscheidungsfindung.
The authors give a case-based state-of-play account of cross-European TA cooperation in service of national parliaments as well as the European Parliament. Most TA units have formed their role around the specific needs of their national or regional parliaments and other national or regional target groups, making it challenging to shift focus and create new roles for themselves in a European sphere. This article presents recommendations on how cross-European TA can be done in the future with a focus on three aspects of cross-European TA: (1) the added value of cross-European work and lessons from past experiences; (2) the identification of effient and credible modes of cooperation to conceptualize cross-European TA; (3) the identification of relevant target groups and addressees and the bringing about of impact on the European level.
Nentwich gives an in-depth account of developments within the TA community towards a common e-infrastructure for technology assessment (TA). The author argues that while technology development is genuinely international, there are too few endeavours to address technology assessment (TA) issues internationally; likewise, there are no sustainable online platforms for knowledge sharing, dissemination and public debate as yet. The PACITA project partners therefore worked to establish such an infrastructure by means which the article details. Creating and sustaining a strong, interactive e-infrastructure for cross-European TA is both greatly challenging and worthwhile as it would ultimately help to nuance and possibly even democratize European science, technology and innovation policy. Nentwich therefore argues for the continuation of these efforts by central actors in and supporters of TA.
Van Est et al. present a ‘relational’ model for analysing technology assessment (TA) institutions. Expanding on metaphor of TA as a bridge between science, society and policy, the authors describe how such bridges are established in terms of network relations. European TA institutions in various ways link parliaments and governments with civil society and science. In part, TA projects provide such linkages, but importantly, TA institutions in themselves also provide informal personal links between societal spheres. With in-depth examples from diffrent European member states, Van Est et al. provide institutional entrepreneurs with rich material for imagining institutional TA arrangements that might fi within their own national arenas.
-> More than 1000 citizens in eleven European countries discussed consumption policy within a standardised setting.
-> Citizens demand environmentally friendly, socially responsible and economically affordable products and services.
-> Their main opinion: policy-makers should take ambitious steps to foster sustainable and environmentally friendly consumption in Europe.
-> Über 1000 BürgerInnen aus elf europäischen Ländern diskutieren über Konsumpolitik im Rahmen eines standardisierten Beteiligungsverfahrens.
-> Die BürgerInnen fordern umweltfreundliche, sozialverträgliche und leistbare Produkte und Dienstleistungen.
-> Die Politik sollte aus Sicht der BürgerInnen ambitionierte Ziele verfolgen, um umweltbewussten und sozialverträglichen Konsum in Europa zu fördern.
The whole of Europe is getting more closely connected and, with the rapid technological development, there seems to be a need for establishing networks and knowledge bases in a cross-European manner. This can be advantageous for both the national and regional levels of policy making as well as for the European one. This paper discusses the past, present and future of cross-European work going on in the field of parliamentary technology assessment (PTA). The main questions to be dealt with will be: What did we learn from past cross-European projects? What is the additional value provided by cross-European TA? And how can cross-European TA be structurally established in the long term? To answer them, we analyse the existing framework conditions for cross-European projects, compare ten cases of previous cross-European projects and draw some lessons. In the final part we present conclusions and recommendations for fostering cross-European cooperation within the TA community.
Um die Sichtbarkeit von Technikfolgenabschätzung in der Wissenschaft und der interessierten Öffentlichkeit zu erhöhen, wurde Ende 2012 das DFG-geförderte Projekt »Kooperativer Aufbau eines Fachportals Technikfolgenabschätzung auf Basis dezentraler Informationsressourcen«, kurz openTA, begonnen. Auf europäischer Ebene verfolgt das EU-Projekt »Parliaments and Civil Society in Technology Assessment« (PACITA) das Ziel, die Kapazitäten und institutionellen Voraussetzungen für wissensbasierte politische Entscheidungsfindung zu erweitern und die parlamentarische TA in Europa zu fördern. In diesem Zusammenhang ist das PACITA TA-Portal entstanden, das in gewisser Weise die europäische Sicht auf TA im Web ergänzt. Entwicklungsstand und Nutzungsmöglichkeiten beider Portale sind Gegenstand dieses Beitrags.
This article introduces an inclusive way of modelling (Parliamentary) Technology Assessment, (P)TA as developed in the European PACITA project. It incorporates interdependencies between and diversity among existing and potential (P)TA practices in a more inclusive and fine-grained way than existing literature does. We model (P)TA as a mediating function between the spheres of parliament, government, science and technology, and society. We suggest that this mediation takes place through a set of interaction mechanisms that include institutional, organizational and project dimensions. In this way, we distinguish among 15 potential interaction models for (P)TA. Our more inclusive way of modelling may be used to map and discuss fruitful evolutionary pathways for (P)TA in countries and regions where (P)TA already exists or where the ambassadorship for (P)TA is about to take off. In the conclusion, we reflect on the relevance of our modelling for the discourse on and practice of responsible innovation.
-> The world’s population is ageing rapidly: in 2050, there will be three times as many people over the age of eighty than today.
-> Consequently, the demand for care and social services will rise. Meanwhile, disposable resourceswill decrease: social and healthcare budgets are shrinking as is the number of skilled personnel.
-> Great hope is projected on technology to support solutions for these challenges. But how do we need to shape technology in order to really support the elderly and meet their needs?
-> Die Weltbevölkerung altert rapide: Bis 2050 wird es drei Mal so viele Menschen über achtzig geben wie heute.
-> Der Bedarf an Gesundheits- und Sozialleistungen wird als Folge steigen. Die dafür verfügbaren Ressourcen werden gleichzeitig knapper: Sozial- und Gesundheitsbudgets schrumpfen ebenso wie die Zahl qualifizierter Arbeitskräfte.
-> In der Auseinandersetzung mit diesen Herausforderungen gilt Technik als große Hoffnungsträgerin. Wie müssen wir Technik aber gestalten, damit sie älteren Menschen tatsächlich nützt und ihren Bedürfnissen gerecht wird?