CC-BY 4.0, Sandra Lehecka

Sabine Wahl

MA, MSt

Telephone
(+43 1) 51581 – 2242

E-Mail
sabine.wahl@oeaw.ac.at

… is a lexicographer for the Wörterbuch der bairischen Mundarten in Österreich (‘Dictionary of the Bavarian Dialects in Austria’, WBÖ) at the ACDH research department ‘Variation und Wandel des Deutschen in Österreich’ (‘Variation and Change of German in Austria’). In addition, she works as a lecturer at the Department of German Philology at the University of Vienna.

Before joining the Austrian Academy of Sciences, she was a lecturer at the University of Bremen (German linguistics) and an academic assistant at the Chair for German Linguistics at the University of Eichstätt-Ingolstadt. In Eichstätt, she also worked as a lecturer in the Master's degree course ‘InterculturAd – Werbung interkulturell’ (and as a guest at the Åbo Akademi University in Turku), was involved in a DFG project on word-creation and was a researcher in a project on German and Italian brand names, carried out in cooperation with the Università degli Studi di Verona.

She studied at the Universities of Eichstätt-Ingolstadt (German, English, Spanish and Educational Studies: State exam for teachers in German, English/TESOL; M.A.: German Linguistics, Medieval German Studies and English Linguistics) and Oxford (Master of Studies in European Literature – German).

Her research interests include the phonology and morphology of words and names (esp. brand names), language change, dialectology, language and music as well as the linguistic and multimodal design of advertisements and commercials.


Publications

  • Kazzazi, Kerstin, Karin Luttermann, Sabine Wahl, and Thomas A. Fritz, eds. 2018. Worte über Wörter. Festschrift zu Ehren von Elke Ronneberger-Sibold. Worte über Wörter. Festschrift zu Ehren von Elke Ronneberger-Sibold. Tübingen: Stauffenburg.
  • Wahl, Sabine. 2018. Vom "milten" Herrscher zur "Milden Sorte": Die Geschichte des Wortes "mild" im Deutschen und Englischen. In Worte über Wörter. Festschrift zu Ehren von Elke Ronneberger-Sibold, eds. K. Kazzazi, Luttermann, K., Wahl, S., and Fritz, T. A., 465-490. Tübingen: Stauffenburg.
  • Wahl, Sabine. 2018. Sonnenklar.TV: Advertising Travels via Teleshopping - A Linguistic and Multimodal Analysis. Gudrun Held. Strategies of Adaptation in Tourist Communication - Linguistic Insights. Leiden, Boston: BRILL.
  • Wahl, Sabine. 2018. "Oh Lord, won’t you buy me a Mercedes Benz?" – Brand Names in Lyrics and Music Videos. Paola Cotticelli Kurras and Rizza, Alfredo. Language, Media and Economy in Virtual and Real Life: New Perspectives. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
  • Ronneberger-Sibold, Elke, and Sabine Wahl. 2017. Die Zeitschrift ‚Brigitte‘ und der Kaiser ‚Wilhelm‘ Sekt - Was qualifiziert einen Rufnamen für eine „zweite Karriere“ als Markenname?. Beiträge zur Namenforschung: 349-378.

Publications (Before ACDH)

 | 

Wahl, Sabine. Forthcoming. sonnenklar.TV – multimodale Stereotype und Wissensrepräsentationen im Reiseteleshopping. In Stereotypen und Wissens-repräsentationen in Marketing und Werbung, ed. Nina Janich. Europäische Kulturen in der Wirtschaftskommunikation. Wiesbaden: Springer VS


Wahl, Sabine. In press e. Vom milten Herrscher zur Milden Sorte: Die Geschichte des Wortes mild im Deutschen und Englischen. In Worte über Wörter. Festschrift zu Ehren von Elke Ronneberger-Sibold, ed. Kerstin Kazzazi, Karin Luttermann, Sabine Wahl, and Thomas A. Fritz. Tübingen: Stauffenburg Verlag.


Kazzazi, Kerstin, Karin Luttermann, Sabine Wahl, and Thomas A. Fritz (eds.). In press d. Worte über Wörter. Festschrift zu Ehren von Elke Ronneberger-Sibold. Tübingen: Stauffenburg Verlag.


Wahl, Sabine. In press b. Kinowerbung – multisensorische und multimodale Markenerlebnisse. In Werbung für alle Sinne – Multimodale Kommunikationsstrategien, ed. Sabine Wahl, Elke Ronneberger-Sibold, and Karin Luttermann. Europäische Kulturen in der Wirtschaftskommunikation. Wiesbaden: Springer VS.


Wahl, Sabine, Elke Ronneberger-Sibold, and Karin Luttermann (eds.). In press a. Werbung für alle Sinne – Multimodale Kommunikationsstrategien. Europäische Kulturen in der Wirtschaftskommunikation. Wiesbaden: Springer VS.


Wahl, Sabine. 2016. Der Imperativ in deutschen, englischen und spanischen Werbespots: Formen, Funktionen, Ersatzformen. In Diskursbedeutung und Grammatik – Transtextuelle und gesprächsübergreifende Aspekte grammatischer Inventare. Akten des XIII. Internationalen Germanistenkongresses Shanghai 2015 – Germanistik zwischen Tradition und Innovation Band 3, ed. Jianhua Zhu, Jin Zhao, Michael Szurawitzki, in co-operation with Ingo H. Warnke, Martin Reisigl, and Wei Han, 315-321. Frankfurt/Main: Peter Lang.


Wahl, Sabine. 2016. Doppelte Multimodalität in deutschen, englischen und spanischen Werbespots. In Crossmedia-Kommunikation in kulturbedingten Handlungsräumen. Mediengerechte Anwendung und zielgruppenspezifische Ausrichtung, ed. Christopher M. Schmidt, 127-141. Europäische Kulturen in der Wirtschaftskommunikation, 25. Wiesbaden: Springer VS.


Ronneberger-Sibold, Elke, and Sabine Wahl. 2015. Werbung. In Handbuch Sprache in der Wirtschaft, ed. Dorota Biadala, and Markus Hundt, 343-378. Handbücher Sprachwissen, 13. Berlin/New York: de Gruyter.


Wahl, Sabine. 2015. Sound of Origin – Der klangliche Country-of-Origin-Effekt in Werbespots. Klang und Identität. August 18. https://blogs.urz.uni-halle.de/klangidentitaet/sound-of-origin-der-klangliche-country-of-origin-effekt-in-werbespots/


Cotticelli Kurras, Paola, and Sabine Wahl. 2015. Il nome non inganna: insegne di ristoranti italiani in Germania. In Quaderni Internazionali di RIOn 5: 83-102.


Ronneberger-Sibold, Elke, and Sabine Wahl. 2014. Associations in German Brand Names: Current Trends. In El noms en la vida quotidiana. Actes del XXIV Congrés Internacional d’ICOS sobre Ciències Onomàstiques. Annex, ed. Joan Tort i Donada, and Montserrat Montagut i Montagut, 582-593. Biblioteca Tècnica de Política Lingüística, 11. Generalitat de Catalunya.


Wahl, Sabine. 2014. The Contribution of Language to Multimodal Storytelling in Commercials. In Multimodal Epistemologies. Towards an Integrated Framework, ed. Arianna Maiorani, and Christine Christie, 245-259. Routledge Studies in Multimodality. New York: Routledge.


Wahl, Sabine. 2013. ‚Hello Sunshine‘ – A Multimodal Analysis of a Volkswagen Television Commercial. In The Multimodal Analysis of Television Commercials, ed. Barry Pennock-Speck, and Maria Milagros del Saz Rubio, 137-156. English in the World Series. Valencia: PUV.


Ronneberger-Sibold, Elke, and Sabine Wahl. 2013. Preferred Sound Shapes of German Brand Names. In Names in the Economy: Cultural Prospects, ed. Paula Sjöblom, Terhi Ainiala, and Ulla Hakala, 232-249. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.


Wahl, Sabine. 2012. Heimat multimodal: zur Gestaltung der Hörfunk- und Fernsehwerbung für bayerisches Bier. In Heimat und Identität im Donauraum. Forschungen zur Semiotik und Geschichte, ed. Josephine Blei, Lars Bülow, and Antje Hausold, 111-131. Passau: Stutz Verlag.


Ronneberger-Sibold, Elke, and Sabine Wahl. 2012. Kinamic, Bolidon und Maikäferflugbenzin: Wortbildung und -schöpfung in deutschen Markennamen. In Il linguaggio della pubblicità italiano e tedesco: teoria e prassi – Italienische und deutsche Werbesprache: Theorie und Praxis, ed. Paola Cotticelli Kurras, Elke Ronneberger-Sibold, and Sabine Wahl, 313-334. Alessandria: Edizioni dell'Orso.


Cotticelli Kurras, Paola, Elke Ronneberger-Sibold, Sabine Wahl (eds.). 2012. Il linguaggio della pubblicità italiano e tedesco: teoria e prassi – Italienische und deutsche Werbesprache: Theorie und Praxis. Alessandria: Edizioni dell'Orso.


Wahl, Sabine. 2011. Sicher aus Frankreich – Das Zusammenspiel von Text, Bild und Musik in Werbespots. In EichstätteR Sprachgeschichten. Ein Kolloquium zu Ehren von Elke Ronneberger-Sibold, ed. Kerstin Kazzazi, Sabine Wahl, Karin Luttermann, Thomas A. Fritz, and Stefanie Potsch-Ringeisen, 155-176. Würzburg: Königshausen und Neumann.


Kazzazi, Kerstin, Sabine Wahl, Karin Luttermann, Thomas A. Fritz, and Stefanie Potsch-Ringeisen (eds.). 2011. EichstätteR Sprachgeschichten. Ein Kolloquium zu Ehren von Elke Ronneberger-Sibold. Würzburg: Königshausen & Neumann.


Wahl, Sabine. 2011. Entdecken Sie…! Die Geschichte des Imperativs in der deutschen, englischen und spanischen Werbung. In Die Evolution der Informationsgesellschaft. Markenkommunikation im Spannungsfeld der neuen Medien, ed. Cary Steinmann), 25-50. Europäische Kulturen in der Wirtschaftskommunikation, 16. Wiesbaden: Springer VS.


Wahl, Sabine. 2009. Nike – die Marke der Sieger. In Marke und Gesellschaft. Markenkommunikation im Spannungsfeld von Werbung und Public Relations, ed. Nina Janich, 207-225. Europäische Kulturen in der Wirtschaftskommunikation, 15. Wiesbaden: Springer VS.


Wahl, Sabine. 2008. just BUY it – Der Kaufappell in der deutschen, englischen und spanischen Werbung. Unpublished Master thesis, Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt.


Wahl, Sabine. 2007. Werbung und Werbestrategien in der Sangspruchdichtung. Unpublished Master thesis, University of Oxford.