Univ.-Prof. Mag. Dr. phil.

Marie Louise Herzfeld-Schild

Marie Louise Herzfeld-Schild

Member of the Young Academy since 2023

  • Department of Musicology and Performance Studies, University of Music and Performing Arts Vienna

Contact:

Orcid-ID:

0000-0002-2993-7716

Research Areas:

  • Arts
  • Musicology
  • Cultural studies
  • History of medicine
  • Emotionsgeschichte

Profile:

CV/Website

Publications:

Website

Selected Memberships:

  • International Musicological Society (IMS)
  • Österreichische Gesellschaft für Musikwissenschaft (ÖGMw)
  • Society for the Social History of Medicine (SSHM)
  • International Society for Cultural History (ISCH)
  • American Musicological Society (AMS)
  • Deutsche Gesellschaft für Musikforschung (GfM)

Selected Prizes:

  • ERC Starting Grant
  • EURIAS/CRASSH/Marie Curie Fellowship
  • Forschungsstipendium der DfG
  • Fellowship des Zentrums für Interdisziplinäre Forschung Bielefeld (ZiF)
  • PostDoc-Stipendium der Max-Planck-Gesellschaft

Selected Publications:

  • Herzfeld-Schild, M. L. (2013), “’He plays on the pillory’. The use of musical instruments for punishment in the Middle Ages and the Early Modern Era”, in: Torture. Journal on Rehabilitation of Torture Victims and Prevention of Torture 23/2, 14-23.
  • Herzfeld-Schild, M. L. (2017), „Stimmung des Nervengeistes. Neurophysiologie und Musik im18. Jahrhundert“, in: Stimmungen und Vielstimmigkeit der Aufklärung, hg. von Silvan Moosmüller et al., Göttingen: Wallstein, 121-141.
  • Herzfeld-Schild, M. L. (2019), „Musikalische Immersion. ‚Hörend Anwesenheit spüren‘, in: IMMERSION. Grenzen und Metaphorik des digitalen Subjekts, Special Issue von Navigationen - Zeitschrift für Medien- und Kulturwissenschaften 19/1, hg. von T. Breyer and D. Kasprowicz, 71-88.
  • Herzfeld-Schild, M. L. (2020), „Singen als emotionale Praktik des Erinnerns“, in: Musik und Emotionen. Kulturhistorische Perspektiven (Studien zu Musik und Gender 1), hg. von M. L. Herzfeld-Schild, Stuttgart/Berlin: Metzler, 103-126.
  • Herzfeld-Schild, M. L. (2022), „Musikalische Madeleines im Wandel der Zeit. Konzepte von Erinnerung und ästhetisch-emotionalem Musikerleben seit dem 18. Jahrhundert“, in: Virus. Beiträge zur Sozialgeschichte der Medizin 21: Schwerpunkt: Musik und Medizin, hg. von M. Heidegger, M. Hilber & M. Pavlovic, 85-102.