This ITA study analysed the basic conditions for institutionalisation of parliamentary technology assessment (PTA) and the common features and differences between TA institutions in various European parliaments (Denmark, France, UK, and the Netherlands).
Initially TA scientists and parliamentarians responsible for the organisations from the various countries were interviewed. On the basis of the results and literature on the subject a preliminary report was written and a number of subjects listed for discussion at an international workshop in Vienna, composed of the original interviewees and members of parliament from four political parties.
In spite of the fundamentally different aims of the organisations, many objectives proved to be similar, although the means for achieving these ends varied and were sometimes mutually exclusive. The establishment of parliamentary TA adapted to the specific political systems is not just a passing fad but an essential component of a modern European parliament. Belgium now has such a facility despite the complicated political power relations between regions and ethnic groups within the population.
It was discovered that each of the studied organisations requires a certain start-up period – usually several years – before the ideal form is found. This in turn has to be continuously adapted to the changing political circumstances. These start-up difficulties result amongst other things from the different interpretations of PTA and its functions. Before discussion can be commenced on possible institutional forms in countries interested in investing parliament with these powers and in dealing with technology policy issues in this way, a clear and agreed idea of the place of PTA in the political system and its functions must be established if serious attritional disputes that could jeopardise the entire "PTA project" are to be avoided or at least the teething troubles kept to a minimum.
Seit ihren Anfängen war eines der Hauptanliegen von Technikfolgen- Abschätzung, einen Beitrag zu leisten, das Informationsdefizit der Legis- lative gegenüber der Exekutive zu verkleinern. Seit einiger Zeit erlebt die Technikfolgen-Abschätzung in Europa einen Aufschwung, der in dieser Dimension kaum absehbar war. Der größte Teil der Aktivitäten findet sich allerdings im wissenschaftlichen Bereich, finanziert von der Verwaltung – ein Beitrag zum Ungleichgewicht. An etlichen europäischen Parlamenten gibt es aber Einrichtungen, deren Aufgabe es ist, PTA, also Technikfolgen- Abschätzung für das oder mit dem Parlament zu betreiben. Wie das jeweilige Parlament damit umgeht, welche Besonderheiten die einzelnen Einrichtungen aufweisen, in welchem Zusammenhang diese mit der Struktur des parlamentarischen und allgemein politischen Systems stehen, war Gegenstand eines Forschungsprojekts des Instituts für Technikfolgen-Abschätzung der Österreichischen Akademie der Wissen- schaften. Anstoß hierzu gaben einerseits der erste Versuch einer parla- mentarischen Technikfolgen-Abschätzung im österreichischen Parlament und der zaghafte Beginn einer Diskussion über eine möglich Institutio- nalisierung von PTA in Österreich. Andererseits läßt sich die Tendenz feststellen, daß PTA immer mehr zu einer internationalen Angelegenheit wird, eine Entwicklung, die etwa zur Gründung des European Parliamen- tary Technology Assessment Networks (EPTA) führte.
Im Rahmen dieser Untersuchung wurde ein internationales Symposion mit Vertretern der bestehenden nationalen PTA-Einrichtungen und Parlamentariern durchgeführt, die Mitglieder der jeweiligen Leitungs- ausschüsse sind. Die Einzelbeiträge dieses Bandes stützen sich weitgehend auf die zu diesem Anlaß vorgetragenen Referate. Die unterschiedlichen Sichtweisen derer, die PTA betreiben, und ihrer Klienten, den Politikern, erzeugen ein plastisches Bild der europäischen Szene. In einem abschließenden Analyseteil wird versucht,
12/1992 - 12/1993