Dies ist eine Liste abgeschlossener Projekte des Instituts für Sozialanthropologie, in absteigender Ordnung nach Datum des Projektendes.
Emerging Socialities and Forms of Piety in Indonesia
Projektleitung: Martin Slama
Projektmitarbeiter: Dayana Lengauer
Projektlaufzeit: 01.06.2014-31.12.2018
Finanzierung: FWF (Projekt: P26645-G22)
Webseite: Islamic Interfaces
The project “Islamic (Inter)Faces of the Internet: Emerging Socialities and Forms of Piety in Indonesia” aims at generating an anthropological account of Islamic religiosities in contemporary Indonesia as it is embedded in the everyday uses of social media and communication technologies.
Focusing on the largest Muslim majority country, the project is designed to contribute to the emerging anthropological literature on social media, contemporary religiosities, and developments within Indonesian Islam. The project attempts to explore new ground in these three fields by linking Islamic everyday piousness and regular religious gatherings to social media usage (such as Facebook, BlackBerry Messenger, WhatsApp). Following the latest anthropological literature, the project understands the internet as a collection of interfaces among which social networking sites feature prominently, not least because they become increasingly integrated into people’s everyday lives. This is particularly true for Indonesian uses of social networking sites. These interfaces, as the name of the most popular site, i.e. Facebook, suggests, provide ample opportunities to exhibit visual and textual material, including people’s religious expressions. In the Indonesian context in particular, social networking interfaces have become sites where the country’s many “Islamic faces” are displayed – and it is these emerging forms of conveying and expressing Islam as well as the socialities that are generated in these intersecting online/offline realms this project attempts to study.
The project has a particular focus on the first generation of Indonesians that discovered the internet, i.e. when they were students in the late 1990s and early 2000s, as well as on Islamic preachers that are often part of this media-savvy generation. An investigation of their online and offline Islamic practices, their emerging socialities and forms of piety demands carrying out fieldwork in the major cities on Java which show a strong presence of users, such as Jakarta, Yogyakarta, Bandung and Surabaya. By following their networks and their Islamic preachers the project extends to cities outside Java as well, such as Makassar and Manado as well as Palu and Ambon. Together with the major cities on Java they form one space of emerging socialities displaying particular expressions of Islamic piety in interlinked online/offline realms. These realms are explored in a joint effort of Austrian and Indonesian researchers by deploying a combination of offline and online qualitative methods.
Projektleitung:
Barbara Götsch
Projektlaufzeit:
21.8.2017 - 20.2.2018
Finanzierung:
ÖAW/ Subvention der Stadt Wien (MA7)
Im globalen Wettstreit der Städte erscheint der Begriff „Smart City“ als besonders attraktive Zuschreibung. Es handelt sich dabei um einen weitläufigen Überbegriff, der Eigenschaften wie hochtechnologisch, intelligent, vernetzt, innovativ, nachhaltig und partizipativ transportiert, und von verschiedenen Städten zu strategischen Zwecken unterschiedlich genutzt wird. Das Projekt „Smart city – smart citizens?“ beleuchtet was Wien bzw. Singapur jeweils unter „Smart City“ verstehen und wohin der Transformationsprozess jeweils führen soll. Insbesondere untersucht das Projekt wie Akteur/innen der Stadtplanung diesen Prozess im Hinblick auf die Bürger/innen vorantreiben: sowohl was Informations- und Entscheidungsprozesse betrifft als auch was Vorstellungen von den Kompetenzen von zukünftigen Bürger/innen betrifft.
Projektleitung: Eva-Maria Knoll
Projektlaufzeit: 01.10.2014-31.12.2017
Finanzierung: Erstmittel
Dieses medizinanthropologische Projekt untersucht die Ausgestaltung und Interaktion zweier der von John Urry als zentral gelisteten Mobilitäten der globalisierten Gegenwart.
Mit Bezugnahme auf Einsichten der Mobilitäts-, Insel- und Ozeanforschung werden medizinische und touristische Mobilität und Konnektivität als kreative Reaktionen auf Begrenzungen, Limitierungen und Abgeschiedenheit betrachtet – den hervorstechenden Eigenschaften von Inselgesellschaften.
Das Projekt ist mit der Max Planck Fellow Group „Connectivity in Motion: Port Cities of the Indian Ocean" von MPI Fellow Burkhard Schnepel, Max Planck Institut für Ethnologische Forschung, Halle (Saale) assoziiert
Projektleitung: Maria-Katharina Lang, Christian Jahoda
Konsulentinnen: Eva Allinger, Jorinde Ebert, Christiane Kalantari
Kooperationen: SEECHAC (Société Européenne pour l'Étude des Civilisations de l'Himalaya et de l'Asie Centrale), Paris; Museo Nazionale d'Arte Orientale Giuseppe Tucci, Rom; Nationaluniversität der Mongolei, Ulaanbaatar, Mongolei; Universität Wien; Tibetische Akademie für Sozialwissenschaften, Lhasa, VR China
Projektlaufzeit: 06.01.2012-15.11.2017
Finanzierung: ÖAW/ISA, SEECHAC, private Stiftungen, Eurasia-Pacific Uninet
Basierend auf thematischen und organisatorischen Vorbereitungsarbeiten seit Jänner 2012 hat das 3. Internationale SEECHAC-Kolloquium von 25.-27. November 2013 an der Österreichischen Akademie der Wissenschaften in Wien stattgefunden. Diese Konferenz versammelte über 30 internationale Expert/-innen und Forscher/-innen aus verschiedenen Fach- und Wissensgebieten (neben Sozialanthropologie insbesondere Archäologie, Kunstgeschichte, Numismatik, Philologie und Religionswissenschaften), die ihre jeweiligen aktuellen Forschungen zum titelgebenden Konferenzthema "Interaction in the Himalayas and Central Asia: processes of transfer, translation and transformation in art, archaeology, religion and polity from antiquity to the present day" präsentierten. Themen waren u.a. direkte oder indirekte grenzüberschreitende Beziehungen und die Untersuchung des Transfers und der Transformation von Wissen und spezifischen kulturellen Traditionen. Dies beinhaltete auch die Analyse von Verbindungen und Verflechtungen über geographische, kulturelle und mediale Grenzen hinweg (z.B. im Bereich von Malerei, Skulptur, Ritual und Text) oder die Diskussion von transreligiösen Dynamiken in Grenzgebieten.
Eine Buchpublikation mit den Ergebnissen des Kolloquiums (herausgegeben u.a. von Maria-Katharina Lang und Christian Jahoda) erschien im März 2017 im Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften.
Projektleitung: Maria-Katharina Lang
Projektmitarbeiter: Tsetsentsolmon Baatarnaran (NUM), Erdenebold Lhagvasuren (Mongolian University of Science and Technology), Lucia Mennel, Christian Sturminger, Johannes Heuer
Kooperationen: Weltmuseum Wien, National University of Mongolia (NUM), Mongolian Academy of Sciences, Bogd Khan Palace Museum, Museum für Völkerkunde Hamburg, Völkerkundemuseum der J. & E. von Portheim Stiftung Heidelberg
Projektlaufzeit: 15.10.2013 - 31.07.2017 (Ausstellungen bis Ende 2018)
Finanzierung: WWTF (Project SSH13-051) / AAS
Webseite: www.nomadicartefacts.net, www.wwtf.at
The project follows and examines the movements of artefacts, in this case Mongolian ritual objects, through various spatial, socio-political and institutional contexts. The topography and the “knowledge” of these things are interwoven with cultural transfers between Europe and Asia, with Viennese and Mongolian science and museum history and practice, with the impacts of political suppression and democracy processes in Mongolia, and with modes of human-object interactions and the power of things.
The research started from a collection at the Weltmuseum Wien (WMW) in relation to public spaces in Mongolia such as museums, Buddhist monasteries, public altars and ritual places in the natural landscape as well as private spaces inside yurts. What transformations have these spaces undergone in periods of socio-political transition? The project will continues and intensifies the dialogue and transfer of knowledge between Mongolian and Austrian scientists and institutions: processes of transformation within the WMW here serve as a basis for comparison. Mongolian ethnographica collected at the turn of the 19th century by Hans Leder document the various strands of the objects’ history: the artefacts’ itineraries from public spaces such as public ritual altars in the natural landscape or from the sacred space inside yurts in Mongolia, their complicated transfer to the Viennese and other European ethnographic museums and their “lives” as museum objects. Through these movements their meanings have been changed and new relations and networks created. While similar and comparable objects in Mongolia were not “conserved” in European museums, they were handled differently there. During the purges in the late 1930s religious artefacts had at least to disappear from public space. A few monasteries were spared the destruction and transformed to public museums. The histories and transformations of these museums from their establishment to the present time are one local focus of research. With the transition to democracy and capitalist market oriented economy new museums have been created. Museum collections are sometimes regarded as “trésors”. But trésors of what? Of an ambivalent history, of modes of collecting, of the history of cultures, of fragile cultural encounters, or of a (lost) social life of things? Bearing these ambiguities in mind, the research intends to present frictions, transformations and transitions, assemblages, memories and the efficacy of things related to (ethnographic) museums and collectibles. Ways of dealing with and exhibiting ethnographic artefacts, including scientific and artistic methods of “moving” objects and perceptions, are elaborated and presented in multi-perspective ways.
Project Book: Nomadic Artefacts. A Scientific Artistic Travelogue edited by Maria-Katharina Lang, Austrian Academy Press, 2016
Eine interdisziplinäre Untersuchung im mittelalterlichen Westeuropa und in Südwestarabien
Projektleitung: Andre Gingrich, Walter Pohl, Christina Lutter, Stephan Prochazka
Projektmitarbeiter: Salvatore Liccardo, Odile Kommer, Andrea Nowak
Kooperationen: Institut für Orientalistik an der Universität Wien, Institut für Mittelalterforschung an der Österreichischen Akademie der Wissenschaften
Projektlaufzeit: 01.07.2014 - 30.06.2017
Finanzierung: DOC-team Stipendium (ÖAW)
Assoziiertes Projekt: "Visions of Community. Comparative Approaches to Ethnicity, Region and Empire in Christianity, Islam and Buddhism (400-1600 CE)" (https://viscom.ac.at/)
In diesem interdisziplinären Team-Projekt soll, ausgehend von zentralen Autoren, geklärt werden, welche Rolle Ethnonyme für die Ausgestaltung von Ethnizität in mittelalterlichen Kontexten Südwestarabiens und Westeuropas spielen und worin zentrale Unterschiede und Gemeinsamkeiten dabei bestehen.
Impulse, Innovationen, Interaktionen und Wechselbeziehungen Wien / Malé
Projektleitung: Eva-Maria Knoll
Projektlaufzeit: 01.03.2013 - 30.06.2017
Finanzierung: Stadt Wien/ÖAW
Entscheidende Impulse zum sich seit den 1970er Jahren entwickelnden Tourismus auf den Malediven wurden bereits in den späten 1950er Jahren gelegt, als der Wiener Hans Hass mit seinem Forschungsschiff die maledivischen Lagunen untersuchte. Über seine ersten Erfahrungen mit der Unterwasserwelt an der Alten Donau entwickelte sich Hass zum Pionier des Tauchsports, der Unterwasserfotographie und der Erforschung der Unterwasserwelt. Impulse vom Wiener Donaustrand, die in Generationen von Urlaubenden Interesse für die Unterwasserwelt weckten und den Tourismus an den maledivischen Korallenriffen mit geprägt haben. Jüngeren Impulsen folgend, die von den durch die Klimaerwärmung gestressten Korallenriffen ausgingen, entstanden an der Universität Wien Forschungen zur Restaurierung, Renaturierung und artifiziellen Erzeugung von Riffen.
In diesem Projekt werden die vielfältigen Mensch/Natur Interaktionen zwischen den Maledivischen Korallenriffen und dem Binnenland Österreich aus sozialanthropologischer Perspektive als ‚Globale Assemblage' menschlicher und nicht-menschlicher Akteure untersucht. Zentral soll dabei das Konzept des ‚Impulses' (von lat. impellere‚ ‚einschlagen, antreiben, veranlassen') im Sinne eines Anreizes herausgearbeitet werden.
Teilprojektleitung: Abdullah Baabood, Andre Gingrich, Ali lshawi, Roxani Margariti, Daniel Varisco
Partnerinstitutionen: Österreichische Akademie der Wissenschaften, Qatar University, Emory University
Projektlaufzeit: 01.01.2016-01.05.2017
Finanzierung: Quatar National Research Fund (QNRF)
This project will combine ethnographic fieldwork among elderly pearl divers, fishermen, boat captains, owners of dhows and their wives with analysis of the heritage recorded in textual sources.
The Austrian-Palestinian Encounter and its National and Religious Flows
Project leader: Leonardo Schiocchet
Duration: 01.05.2015-30.04.2017
Financing: Lise Meitner Grant (FWF)
The main axis of Palestinian fluxes in Europe was Germany in the 1960s and Scandinavia in the 1980s-1990s. However, since Chancellor Bruno Kreisky's era, Vienna has played a decisive role in fostering and supporting Palestinian civil society and a secular Palestinian nationalism. Despite the relative absence of academic research on the Austrian case, in the last 10 years the Palestinian community in Vienna has been officially represented or directly supported by many Palestinian-Austrian, Arab and Austrian institutions, and deeply tied to main Austrian political parties. However, religious institutions also aggregate Palestinians and reclaim the polyphonic concept "The Palestinian Cause". How do nationalism and religion flow through transnational Palestinian networks engaged in the Austrian-Palestinian encounter? Do these flows intersect and, if so, how? How does Europe, and particularly Vienna, influence the relation between these variables?
Forscher: Gantulga Munkh-Erdene
Betreuerin: Maria Katharina-Lang
Projektlaufzeit: 15..10.2016-25.03.2017
Finanzierung: Ernst Mach Grant (Eurasia-Pacific Uninet)
In Mongolia, following the mining boom, two phenomena have emerged. Those are: development or mega projects and cultural heritage issues. According to the Law of Cultural Heritage, if the companies or organizations want to use any land for economic activities those subjects have to reserve a research for protection and preservation of cultural heritage on the target area of their project. The research must be undertaken by academic or scholarly organizations or individuals. Following this process, several research questions have risen, such as: Is it a revival of traditional culture? What methods emerged concerning the protection process of the cultural heritage? What are the scholars’ activities and roles on this field? However, it is common to consider the revival of Mongolian cultural heritage in connection to the collapse of Soviet Union’s communist regime after being suppressed for over 70 years. Today, we are witnessing another round of similar discourse, which we call revitalization of cultural heritage. For Mongolia, a country with 25 years of democratic history experiencing western development policy, the conventional interpretation regarding oppression of and liberation from the Soviet regime is no longer valid to understand the politics of cultural heritage in Mongolia. Therefore, alternative interpretations are now necessary to comprehend current and further processes of cultural heritage. In this research, I try to explore the new explanation or the new trigger of cultural revival in Mongolia.
Eine historisch-anthropologische Untersuchung und Dokumentation der Tumulus Tradition des frühen Zentraltibets (4.–10. Jh. n.u.Z.)
Projektleitung: Guntram Hazod
Projektmitarbeiter: Hubert Feiglstorfer, Jürgen Schörflinger
Kooperationen: Tibetan Academy of Social Sciences, Lhasa;
Institute für Indologie und Zentralasienwissenschaften, Universität Leipzig;
Ludwig Boltzmann Institute für Archäologische Prospektio und Virtuelle Archäologie, Wien.
Projektlaufzeit: 01.01.2013 - 28.02.2017
Finanzierung: FWF
Webseite: https://www.oeaw.ac.at/tibetantumulustradition
Lange vor der Gründung des tibetischen Reiches begann man in den politischen Kerngebieten des Hoch-landes die Verstorbenen in Hügelgräbern zu bestatten. Die Gräberfelder liegen im Umkreis der alten, von patrilinearen Klans dominierten Lokalherrschaften des frühen Zentraltibet. Einige dieser Anlagen aus aufgeschütteter Erde konnten in der Zeit des Reiches (7.–9. Jh. n.u.Z.) beträchtliche Ausmaße anneh-men, – vergleichbar mit den bekannten Erd-Mausoleen der tibetischen Reichskönige im Tal von Chongye. Der Beginn dieser Bestattungsform in Tibet ist unklar, doch ist sie für Zentraltibet zumindest für das 4. Jh. n.u.Z. anzusetzen. Sie endete Anfang 10. Jh. Das Forschungsprojekt beabsichtigt eine erste umfassende Studie und Dokumentation zu dieser „Tumulus Tradition“, die innerhalb des Hochlandes in Zentraltibet (den heutigen Provinzen von Ü Tsang) die größte Verbreitung und vermutlich auch ihren Ursprung hatte. Die Ausgangssituation für die Forschung bilden die Daten aus jüngsten Erhebungen in Zentraltibet; das bezieht sich einerseits auf die Ergebnisse von ersten Besuchen von Dutzenden von Gräberfeldern durch den Antragsteller in den vergangenen Jahren, andererseits auf die Daten aus den im Zuge des Projektes geplanten Feldforschungen von weiteren 40–50 Feldern, die heute bereits durch Satellitenaufnahmen identifiziert werden konnten. Diese einmaligen neuen Zeugnisse der vorbuddhistischen Geschichte des Landes sind großteils der Forschung unbekannt, und neben der Feldforschung bildet daher ihre Dokumentation eine vorrangige Aufgabe in dem Projekt, in Form einer detaillierten Beschreibung, sowie einer photographischen, graphischen und kartographische Illustration. Die Aufnahmen inkludieren auch eine erstmalige (westliche) archäologische Untersuchung der tumulus von Central Tibet, bezogen auf den Bereich der Landschaftsarchäologie. Die empirischen Daten bilden gemeinsam mit den relevanten textlichen Quellen und den heute zugänglichen archäologischen Funden die Grundlage für historische und anthropologische Studien zu diesen Monumenten und zu ihren Kontext von Ritual, Klan and politischer Geographie zur Zeit des Reiches und davor.
Die Studien berücksichtigen auch die Perspektiven aus Nachbardisziplinen (Architektur, Kunstgeschichte, Geographie) und inkludieren in ihren Analysen historisch vergleichbare Daten aus dem Hochland und vor allem aus den Kulturen des zentraleuroasiatischen Raumes, der historische Ursprung dieser Form von Bestattung.
Die interdisziplinäre Forschung kooperiert mit mehreren Einrichtungen im In- und Ausland, allen voran der tibetischen Akademie für Sozialwissenschaften in Lhasa (TASS) und dem Ludwig Boltzmann Institut für archäologische Prospektion and virtuelle Archäologie (LBI ArchPro; ).
Die Pilgerfahrt nach Mekka als Beispiel für Diversität und Mobilität
Projektleitung: Valeria Heuberger
Projektlaufzeit: 01.10.2015-31.12.2016
Finanzierung: MA 7, Kultur-, Wissenschafts- und Forschungsförderung der Stadt Wien für 2013
Das Forschungsprojekt befaßt sich mit der Pilgerfahrt nach Mekka, al-ḥaǧǧ, die als ein zentraler Bestandteil des Islam alljährlich von Wiener Musliminnen und Muslimen durchgeführt wird: Wie verläuft die Organisation der Pilgerfahrt, welche Rolle spielen dabei muslimische Vereine? Der zu untersuchende Zeitrahmen umfaßt die Periode von der zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts bis in die Gegenwart. Zu den verwendeten Methoden zählen Interviews mit Experten und Expertinnen von den die Pilgerfahrt organisierenden Institutionen sowie mit Personen vor und nach der Pilgerreise und die teilnehmende Beobachtung an Vorbereitungskursen für die Pilgerfahrt, etwa bei türkischen oder bosniakischen Institutionen. Dazu kommt das Sichten von ausgewählten deutschsprachigen sowie von nicht-deutschsprachigen (z.B. türkischen) Printmedien im Hinblick auf Informationen und Berichte über die Reise von Wiener Muslimen und Musliminnen nach Mekka.
Dissertationsprojekt: Tsetsentsolmon Baatarnaran
Betreuerin: Maria Katharina-Lang
Projektlaufzeit: 15.02.2016-15.10.2016
Finanzierung: Ernst Mach Grant (Eurasia-Pacific Uninet)
This study sets out to explore the concept of ‘national’ (ündesnii) or ‘traditional’ (ulamjlalt) Mongolian culture and art and its historical and contemporary transformation. It examines the context of a number of processes of cultural construction that took place in Mongolia in the socialist and post-socialist eras. This study focuses mainly on musical culture, but touches upon other genres of art including film, literature and the visual arts. My main approach is to take a critical stance towards the current concepts and categories in cultural production and to explore the processes they were constructed. Not limiting myself within a specific art genre, I discuss ethnographic examples relevant to my argument towards transformative impact of state policy. In each case I am concerned with processes of transformation in terms of the understandings and normative definitions of those categories in state policy, academic literature, and in public culture. In dealing with the concepts of socialism and post-socialism, I do not aim to characterize two clear-cut or monolithic categories. Rather, I try to explore the varied aspects, shifts, appropriations and manipulations of art and its politicization in both eras.
Young Egyptian Intellectuals between self-expressions and demands of their interests
Dissertationsprojekt: Sabine Bauer
Betreuer: Andre Gingrich
Projektlaufzeit: 24.04.2013-31.07.2016
Finanzierung: ÖAW/DOC-Stipendium
Das Projekt will soziale und kulturelle Auswirkungen der Revolution und der anschließenden Transformationsphase auf Konstruktionen von Identität und Alterität junger Kairoer Studenten beleuchten. Die Akteure befinden sich in schwierigen ökonomischen und politischen Kontexten, mit steigenden Lebensmittelpreisen, chaotischer öffentlicher Ordnung und dem Zusammenbruch der Haupteinnahemquellen. Diese Krise gibt Raum für neue Selbstdefinitionen, welche durch kreative Nutzung urbaner und digitaler Orte formuliert werden. Kairo's Jugend erfährt dadurch neue Formen der Handlungsmacht im sozialen Raum. Unter Benutzung des Konzepts der Grammars of identity/alterity (Bauman/Gingrich 2004) will das Projekt Strategien und Muster der Aneignung urbaner und digitaler Räume um Zugehörigkeit und Abgrenzung auszudrücken, analysieren. Daher kombiniert es aktuelle Debatten zu Identität mit Stadt- und Medienforschung, als auch die Affekttheorie.
Projektleitung: Maria Six-Hohenbalken
Projektlaufzeit: 01.07.2008-31.07.2016
Finanzierung: Erstmittelprojekt
Der 2003 verstorbene Ethnologe Werner Finke hatte über zwei Jahrzehnte in der Türkei geforscht. Eine der weltweit größten Sammlungen kurdischer Ethnographica am österreichischen Museum für Völkerkunde geht auf ihn zurück. 2008 übergab seine Erbin Dr. Widhalm der ÖAW seine umfassende Foto- und Filmsammlung dem Institut für Sozialanthropologie der ÖAW. In unterschiedlichen Teilprojekten werden diese Materialien sukzessive aufbereitet und ausgewertet.
Projektleitung: Helmut Lukas
ProjektmitarbeiterInnen: K. Hakami (KSA/Univ. Wien), P. Chindaritha, (BA/Thailand)
Projektlaufzeit: 01.01.2007 - 30.06.2016
Finanzierung: ASEA UNINET / BMWFW
Nachdem im März/April 2009 eine erste Datenerhebung zum Raumkonzept sowie eine ergänzende Erhebung zum numerischen System der Maniq durchgeführt worden war, standen im August/ September 2010 Raumkonzept, Orientierung und Mobilität der Maniq, einer Sammler-Jäger-Ethnie im Süden Thailands, im Zentrum der Untersuchung. Aufgrund widriger Bedingungen konnten die Ziele dieser Pilot-Feldforschung (Sammeln von Basisdaten für ein FWF-Projekt) jedoch nicht in vollem Umfang erreicht werden. Mit dem Projektthema verbundene Workshop-Teilnahmen waren u.a.: „Space, Numerical Systems and Color Terminologies: Theoretical Approaches and Empirical Analysis" (Wien, 8.-9.10.2010) und "Hunter-gatherers and semantic categories: An interdisciplinary workshop on theory, method and documentation" (Neuwied, Deutschland, 30.5. - 4.6.2010).
Legenden, Ahnen und Zeremonien. Bronze-Gongs von Guangxi in Vergangenheit und Gegenwart
Projektleitung: Helmut Lukas
Kooperationen: Nationalities Research Institute of Guangxi Zhuang Autonomous Region/GZAR, Nanning, PR China; Anthropology and Ethnology Research Inst. and Southeast Asia Research Inst., Guangxi University for Nationalities, Nanning, PR China; Sun Yat-Sen University, Guangzhou, PR China. In Austria: Museum of Ethnology Vienna (today: World Museum Vienna)
Projektlaufzeit: 01.08.2007 - 30.06.2016
Finanzierung: Eurasia-Pacific Uninet
In der Autonomen Region Zhuang Guangxi (Südwestchina), die von vielen ethnischen Gruppen (Dong, Gelao, Jing, Miao, Bolyu, Shui, Yao, Yi, Mang etc. sowie von Maonan, Nung u.v.a., die als „Zhuang“ klassifiziert werden) bewohnt wird, befinden sich die meisten „Dongson“-Bronzegongs der Welt. Neben der weltweit größten Sammlung von Bronzegongs wird eine sehr große Zahl der oft sehr alten Gongs von vielen ethnischen Gruppen, die meist in den Bergen leben, noch in Zeremonien verwendet. In Österreich ist eine enge Zusammenarbeit mit dem Weltmuseum Wien geplant. Interessant und innovativ ist dieses Forschungsprojekt u.a. dadurch, dass hier die „museologische“ Perspektive erweitert wird, indem der zeremonielle Gebrauch der Bronzegongs in den Bergdörfern bei verschiedenen ethnischen Gruppen erhoben wird. Der Österreichbezug ist v.a. durch das schon über 100 Jahre alte, aber in seinen Grundzügen bis heutige gültige und in China wie in Nordvietnam sehr bekannte Klassifikationsschema von Franz Heger gegeben. Dieses Forschungsprojekt ist interdisziplinär aufgebaut (Zusammenarbeit mit ArchäologInnen, LinguistInnen, SinologInnen, KuratorInnen des Weltmuseum Wien, InformatikerInnen etc.).
Die Projektresultate sollen u.a. in je einer Ausstellung in Nanning und in Wien sowie den damit verbundenen Katalogen präsentiert werden.
Dissertationsprojekt: Barbara Götsch
Betreuer: Andre Gingrich
Projektlaufzeit: 1.11.2010 – 29.02.2016
Finanzierung: Dissertationsprogramm der phil. hist. Kl. der ÖAW
Dieses Dissertationsprojekt basiert auf ethnographischer Feldforschung in einem NGO-Team in Rabat, Marokko. Die interdisziplinär angelegte Arbeit geht grundsätzlichen Fragen menschlicher Sozialität nach. Sie untersucht die Praxis der Zusammenarbeit des Teams im Hinblick auf Kommunikation, Konflikt und wechselseitige Kognitionen („theory of mind“) unter Berücksichtigung der gegenwärtigen kulturellen und politischen Bedingungen.