The following list of the past projects of the Institute of Social Anthropology is sorted according to their respective date of closure.
Project leader (and collaborator): Maria-Katharina Lang
Collaborator(s): Stefan Bauer
Duration: 01.01.2010 - 31.12.2012
Financing: BMWF Funding programm: forMuse - research at museums
Website: www.formuse.at, project website at the KHM
The most extensive collection of Mongolian ethnographica goes back to the Austrian explorer Hans Leder (1848-1921). The collection is unique as it represents a snapshot of religious everyday culture in northern Mongolia at the turn of the 19th century. This part of Mongolian culture was increasingly repressed and mostly destroyed in the late 1930s. Objects were destroyed or had lost their purpose due to the fact that the complex ritual life of which the items were an integral part had been prohibited in a radical manner. In the course of this project, the various parts of the collection will be recorded, analyzed in detail, catalogued by object groups and combined in one comprehensive viewing. The consolidation of the individual parts of the collection and researching the archived material available, provide an insight into the entire collection, the process of collecting, as well as on the personality of the collector. Field studies in the course of the project intend to contrast the locations and monasteries described by the collector and to conduct interviews regarding the history of sacred objects and locations.
On the Mediation and Actualisation of Historical Images of the “Ottoman Threat” in Austria
Project leader: Silvia Dallinger, Judith Pfeifer, Johanna Witzeling
Duration: 01.10.2009 – 31.09.2012
Financing: ÖAW-DOC-team Stipendium
The interdisciplinary research project "'The Turks at (and within) the Gates of Vienna'. On the Mediation and Actualisation of Historical Images of the 'Ottoman Threat' in Austria." examines the diversity of a deeply anchored and internalised image of the “Ottoman threat” within the collective memory in Austria since the 16th and 17th Century.
The investigative priorities of this research project include the following questions:
When and why are these reassessments of history generated and how can they be or are they accomplished?
PhD-project: Irene Kucera
Supervisor: Andre Gingrich
Duration: 01.03.2009-28.02.2012
Financing: Dissertationsprogramm der phil.-hist. Kl. der ÖAW
“Cultural specific challenges to peacekeeping missions: Anthropological insights of Northern Afghanistan”, is a social scientific research project that will focus on the conflict and post-conflict situation of culture and gender in Northern Afghanistan. Modern wars have a huge impact on society, culture and gender specific issues and often ethnicity or/and gender is used as an instrument of war that has as a consequence radical effects on societal mechanisms and processes. The primary target for sexual violence in war is not the individual victim itself, but the social identity or the ethnic group he or she represents. The project is intended not only to focus on dynamics that shape a society during war, but focuses on the transformation process and the happenings that have influence on this process.
Projektleitung: Andre Gingrich
ProjektmitarbeiterInnen: Eva-Maria Knoll, Fernand Kreff
Projektdauer: 01.01.2005 - 31.12.2011
Finanzierung: FWF (ProjeKt P L64-G04)
Website: >Kurzbeschreibung auf der FWF-Webseite<
Publikation: Lexikon der Globalisierung
Das Projekt "Handbuch Globalisierung" wird aus dem 2004 eingerichteten Brücken-Schlag Programm des FWF finanziert (1.1.2005 - 31.12.2007), das Ergebnisse der Grundlagenforschung in den Anwendungsbereich überführen soll.
Dieses Projekt bündelt sozialanthropologische Erkenntnisse zum Thema Globalisierung auf einer Face to Face Ebene, d.h. es konzentriert sich auf die unmittelbar alltägliche menschliche Interaktionsebene einer globalisierten Welt. Diese Erkenntnisse sozialanthropologischer Grundlagenforschung werden in Form eines Handbuches für anwendungsorientierte Praxisbereiche (von Bildungs- und Entwicklungsinstitutionen, über Medien und Wirtschaft bis hin zu NGOs, StudentInnen usw. usf.) nutzbar und zugänglich gemacht. Sozialanthropologische Beiträge zur Globalisierungsforschung stehen dabei im Zentrum, werden aber an ausgewählten Schnittstellen durch jene anderer Sozialwissenschaften (v.a. Ökonomie, Politikwissenschaft, Soziologie) ergänzt.
Das sozialanthropologische Nachschlagewerk „Handbuch Globalisierung“ umfasst an die 150 Einträge, in denen zentrale Begrifflichkeiten und Konzepte zur Thematik erläutert und diskutiert sowie anhand praktischer Beispiele verdeutlicht werden. Erstellt werden die Beiträge von rund 130 Autorinnen und Autoren, darunter namhafte internationale Vertreterinnen und Vertreter des Fachs.
Das etwa 1000 Druckseiten umfassende Manuskript wird seither vom Verlag geprüft.
Kritische Reflexionen, theoretische Ansätze und Überlegungen zu neuen methodologischen Herangehensweisen
Project Leader: Maria Six-Hohenbalken
Cooperations: Universität Oslo (Nerina Weiss)
Duration: 01.03.2008-31.12.2011
Financing: core-funding, AAS Politzer-Stiftung
In den letzten zwei Jahrzehnten sind theoretische Ansätze zu einer “anthropology of violence” entwickelt und vermehrt empirische Forschungen unternommen worden, die Überschneidungen zu Globalisierungstudien, v.a. der Flüchtlingsforschung wie auch klassischen Ansätzen der politischen Anthropologie aufweisen.
Besonderer Fokus in diesem Forschungsprojekt wird auf ‚narrations of violence’ und ‚violent expressions’ gelegt. Wie wird in einer Gesellschaft mit Gewalterfahrungen umgegangen? Wie werden Gewalt und Erinnerungen an Gewalt in einer Gesellschaft ‚verarbeitet’? Gibt es Formen von Ritualisierung und welche Arten von (Re)Narration von Gewalterfahrung können festgestellt werden? Im Zuge dieses Projekts wurden zwei workshops organisiert, einer während der EASA-Konferenz in Ljubljana (08/ 2008) und ein Workshop „Violence Expressed“ in Wien (09/ 2008) und es wurde ein Sammelband publiziert ‚Violence Expressed‘ gemeinsam mit Nerina Weiss/ Universität Oslo.
A Contribution to the Historical Geography and Social Anthropology of Early and Medieval Tibet
Project leader: Guntram Hazod
Duration: 01.08.2006 - 31.07.2011
Financing: FWF
Short title: The Great Lineages of Central Tibet [Die Klans von Zentraltibet]
In the earliest sources we encounter the central Tibetan area on both sides of the Tsangpo (Brahmaputra) river as the settlement area of (predominantly) patrilinear clans whose identity is not least defined by the ancestral link to a particular territory. The line from which the Tibetan kings emerged (Yarlung Dynasty, 7–9th C.) was originally just a segment in this world of tribal interconnections, which had not ceased to exist after the decline of the dynasty. Attention should be paid to the identification of the numerous aristocratic lines, whose traces largely display a high degree of historical continuity: From the time of the pre-imperial principalities (before 7th C.) until late in the post-dynastic period and beyond, we find the bearers of these great clan names in key positions of the political and religious history of the country.
Methodologically, text (i.e. elaboration of primary sources) and field research form the base of this historical and socio-anthropological research project, the primary aim of which is to identify and localise the clan histories of Central Tibet. This includes the attempt to record the geographical positions of the settlements and the historic movements of the individual lines with their specific local-historic connections in the phases of early and medieval Tibet. This work is to lead to cartographically documentable results, which ideally will be specified by the data from the fieldwork.
PhD-project: Eva-Maria Knoll
Supervisor: Ulrike Felt
Duration: 01.01.2004 - 04.07.2011
Financing: mixed-funded
This doctoral theses project belongs to the first anthropological enquiries into the transnational dimensions of assisted conception. Univ.-Prof. Dr. Ulrike Felt (Department of Social Studies of Science, University of Vienna) was the first advisor of this doctoral project.
In the last three decades assisted reproductive technologies (ART) have turned from an obscure curiosity into a prosperous part of the global health care market. A global technology embedded in local moral worlds and framed by national laws and regulations has resulted in a plurality of ‘options beyond borders’. This work describes the unfolding and multiplying of a respective techno-social and moral ART landscape labelled as reproscape. The reproscape is both a condition for and an effect of the merging of a medical with a tourist gaze – a ‘medico-tourist gaze’ in reproductive tourism.
The insights are based on ethnographic data from five selected European locations, from the virtual site internet and from the perspectives of diverse actors involved. The reproscape is explored along three research dimensions: A descriptive dimension focuses on the elements and conditions of the reproscape; a more agency-focused dimension deals with the question of how people are making use of this ART-centred landscape; a third dimension focuses on assessing and characterising the manifold movements in the reproscape.
Grounded in physical space, the reproscape is characterized by several forms of transgressions: The spatial transgression of nations’ borders, the biotechnological transgression of bodily determined reproductive limits, and the transgression of legal and moral limits. Reproductive tourism thus is a three-dimensional locomotion comprising spatial, technical, and moral movement. Navigating the reproscape provides the freedom do to what is not done at home, namely seeking ART services that are regarded as cheaper or better, or that are not allowed at home.
By tracing reproductive tourism in different local and circumstantial settings this work contributes to our basic understanding of a multiple socio-technical landscape that is always both the condition for and the result of reproductive tourism.
Navigating Socio-technical and Moral Landscapes: Reproductive tourism in Europe, Dissertation Universität Wien 2011
Konzepte, Strategien und Grenzen am Beispiel Asiens (Ringvorlesung)
Projektleitung: Helmut Lukas, Maria Six-Hohenbalken
Kooperation: KSA-Institut der Universität Wien
Projektlaufzeit: 01.02.2010-31.01.2011
Finanzierung: Erstmittel
Das ISA-Team der ÖAW präsentiert in dieser Ringvorlesung am Institut für Kultur- und Sozialanthropologie (Universität Wien) Ergebnisse seines mittelfristigen Forschungsprogramms „Konsens und Konflikt in Asien und im östlichen Mittelmeerraum". Basierend auf allgemeinen theoretischen Einführungen zur Konsensbildung zeigten die Teilnehmer/innen unterschiedliche theoretische Konzeptionen und methodische Herangehensweisen im jeweiligen Forschungsgebiet auf. Als Folgeprojekt ist eine gemeinsame Publikation der ISA-Mitarbeiter/innen geplant. Vortragende: H. Lukas, M. Six-Hohenbalken, J. Heiss, A. Gingrich, S. Dallinger, J. Pfeifer, J. Witzeling, E.- M. Knoll, G. Fartacek, M. Slama, G. Hazod.
Zur Bedeutung von Religion in Diasporen und Migrationsgemeinschaften
Projektleitung: Maria Six-Hohenbalken
Projektlaufzeit: 01.09.2007 - 31.12.2010
Globalisierungsstudien haben zu lange religiöse Themen vernachlässigt. Erst nach 9/11 wurden Debatten über Religion in migratorischen Kontexten geführt, allerdings oft in einer dichotomen, vorurteilshaften Weise. In diesen kontroversiellen Debatten über den gegenwärtigen Islam können nicht-westliche religiöse Gemeinschaften oft nur in einer verteidigenden, rechtfertigenden und marginalisierten Position partizipieren. Forschungen widmen sich meist Themen wie Fundamentalismus, Verletzung von Frauenrechten oder transnationalen politischen Netzwerken. Ziel des Projekts ist es religiöse Kommunitäten in unterschiedlichen nationalen „settings“ zu untersuchen und mit dieser komparativen Studie zur Theoriendiskussion über Religion in migratorischen Kontexten beizutragen. Dabei wird Augenmerk auf ethno-nationale religiöse Kommunitäten wie auch auf ‚alte‘ und ‚neue‘ Formen diasporischer und transnationaler religiöser Beziehungen gelegt sowie auf friedliche Koexistenz und religiöse Alltagspraxis.
Eine sozialanthropologische Untersuchung christlich-muslimischer Beziehungen in der indonesischen Peripherie
Dissertationsprojekt: Christian Warta
Betreuer: Andre Gingrich
Projektlaufzeit: 1.01.2008 - 31.12.2010
Finanzierung: Dissertationsprogramm der phil.-hist. Kl. der OeAW
In diesem Projekt werden die Beziehungen zwischen indonesischen Christen und Muslime analysiert. Das Hauptaugenmerk in den empirischen Feldforschungen liegt auf der Erhebung, Analyse und Interpretation gegenwärtiger religiös motivierter soziokultureller Prozesse im multiethnischen Papua.
„Fremde Völker“ in historischen Tonaufnahmen am Beispiel der deutsch-österreichischen Kriegsgefangenenprojekte, 1915-1918
Projektleitung: Britta Lange
Projektlaufzeit: 01.07.2008 – 31.12.2010 (Unterbrechung wegen Mutterschutz)
Finanzierung: FWF, Lise-Meitner-Programm (Projektnummer: M1055-G15)
Während des Ersten Weltkriegs führten deutsche und österreichische Anthropologen, Linguisten und Musikwissenschaftler umfangreiche Forschungen an Kriegsgefangenen durch. Sie befragten und dokumentierten ihre „Feinde“ aus Europa und den abhängigen Territorien in Osteuropa, Asien, Afrika und Ozeanien, wodurch große Sammlungen von exemplarischen Tonaufnahmen der Sprachen, Musik und Gesänge vieler „fremder Völker“ entstanden. Das Projekt befasst sich – im deutsch-österreichischen Vergleich – mit den historischen wie aktuellen Verflechtungen von Wissenschaft und visuellen Materialien mit diesen historischen Tondokumenten. Ihre Position und Bedeutung wird innerhalb der Geschichte der ethnografischen Tonaufnahme und der Ethnografie selbst untersucht, inklusive kulturgeschichtlicher Fragestellungen nach Machart und methodischem Kontext. Das Projekt ist seit Mitte Oktober 2008 wegen Mutterschutz und Elternkarenz von Britta Lange unterbrochen.
Ein Beitrag zur Forschungsgeschichte der Kultur-und Sozialanthropologie in Westasien sowie zur kurdologischen Forschung
Projektleitung: Maria Six-Hohenbalken
Projektlaufzeit: 01.09.2007 - 01.09.2010
Ziel des Projektes ist es mittels Archivmaterialien und unveröffentlichten Forschungsergebnisse neue Erkenntnisse über ethnonationale Bewegungen und inter-ethnische Beziehungen in diesem Raum zu gewinnen. Bestände in österreichischen Archiven ermöglichen, dass ein Fokus auf die Entwicklungen von der Mitte des 19. bis in die erste Hälfte des 20. Jahrhunderts gelegt wird.
Von 1994 bis 1998 wurde in einem FWF Projekt (Leitung: Prof. Seibt, Kommission für Byzantinistik der ÖAW) der österreichische Bestand an Literatur über Kurden systematisch gesichtet und in Form einer kommentierten Bibliographie publiziert. Die sehr umfangreichen Archivbestände sind erst teilweise bearbeitet. Im Zuge dieses Projektes werden diese Forschungsarbeiten (u.a. kultur- und sprachwissenschaftliche) und Expeditionen (v.a. naturwissenschaftliche) analysiert und publiziert. Weiters werden Archivbestände über die politischen Beziehungen, Militärmissionen und Handelsverbindungen mit dem Osmanischen und Persischen Reich sukzessive bearbeitet (k.u.k. Orientalische Akademie) und besonderes Augenmerk wird auf Archivbestände einzelner Missionen gelegt (Mechitaristen, Jesuiten).
Project leader: Stephan Kloos
Duration: 01.03.2008 - 31.08.2010
Financing: FWF
What do the struggle for Free Tibet, the Dalai Lama’s Tibetan exile-government, and the survival of Tibetan culture have to do with Tibetan medicine? A lot, if common exile-Tibetan rhetoric claiming that Tibetan medicine “preserves Tibetan culture” and “reasserts the Tibetan nation” is any indication. Taking such assertions and similar findings of postcolonial scholarship as a starting point, this project investigated how a medical tradition and its herbal pills acquired not only clinical but also cultural and political efficacy, and what this means for Tibetan medicine as a whole.
Producing the first comprehensive ethnographic and historical account of Tibetan medicine in exile to date, this study found that “healing” the fractured Tibetan nation is as much a medical matter as Tibetan medicine is a political affair. Contemporary Tibetan medicine in exile cannot be understood independently from Tibetan culture and nationalism. Similarly, accounts of exile-Tibetan politics and governance remain incomplete without paying serious attention to Tibetan medicine’s central political role. This simple observation – though well established in postcolonial work on India and elsewhere – has so far been missing in studies on both the Tibetan diaspora and Tibetan medicine in exile.
Tibetan medicine in exile plays multiple and at times conflicting roles – clinical, ethical, cultural, political, scientific – simultaneously. It does so by producing an alternative Tibetan modernity, which enables it to redefine Tibetan culture and re-imagine the Tibetan nation, thus promising to save or “heal” both. Tibetan medicine in exile thus stands at the center of modern efforts to reshape Tibetan culture, diasporic governance and nationhood. At the same time, through its alternative modernity it also addresses the ills and desires of Western modernity by offering wholeness and compassion compatible with modern science, capitalism and realpolitik.
Project leader: Andre Gingrich
Collaborator(s): Martin Slama, Johann Heiss
Duration: 01.02.2007 - 31.07.2010
Financing: FWF (Projekt P19677)
This project explores the networks of the Hadhrami diaspora in Indonesia. It represents the extension of a previous research project based at the Social Anthropology Unit, Austrian Academy of Sciences, bearing the title “Hadhramis in Indonesia. Ethnic Identity of Yemeni Diaspora Groups Today”. Having conducted field research in the core region of the Hadhrami diaspora in Indonesia, i.e. the island of Java, as well as in Sumatra and Bali, the current project extends its focus to peripheral regions in Indonesia, namely to Central and North Sulawesi (Palu, Gorontalo, Manado), the Moluccas (Ternate) and West Irian Jaya (Sorong). Furthermore, the current project includes the Hadhramaut as a research site, since it became clear during the previous project that diaspora networks between Indonesia and the Hadhramaut are gaining in importance.
This project studies three networks of relationships: the networks between the Hadhrami communities and the host societies in Indonesia, the networks connecting the diaspora with the Hadhramaut, and the global networks of the Hadhrami diaspora as facilitated by global media and communications. Thus, theoretically this project relies on current approaches in social and cultural anthropology that connect the study of diaspora societies with research on phenomena of contemporary globalisation. Furthermore, this project has its focus on the constructions of homeland and diaspora, of centre and periphery, among Hadhramis in Indonesia. In addition to the study of Hadhramis’ integration into the local societies and of its transnational relations, this project focuses also on the intraethnic relations of Hadhramis who are divided into two groups in Indonesia: firstly, the so-called ‘Alawiyyīn or sāda, claiming descent from the prophet Mohammad and practicing a traditional, sūfī influenced Islam and secondly, the other Hadhramis, who are active in or at least closely associated with the modernist/reformist Islamic organisation al-Irsyad.
Given its methodological emphasis on ethnography and comparison, this project is designed to partake in a wider reflection on the method of comparison in anthropology. In fact, this project studies regional variations by comparing the different research sites in peripheral eastern Indonesia among themselves and with the research sites of the previous project in Java, Sumatra and Bali. Topics that will be compared are Hadhramis’ relations to the local population, their transnational relations and their internal relations, namely between the ‘Alawiyyīn and the Irsyadis. Topics that suit distant comparison concern ‘Alawiyyīn religious practice by comparing their religious and ritual life in Indonesia with the Hadhramaut. Furthermore, the rich work of historians on the Hadhrami diaspora enables the researchers of this project to study temporal variation.
Die Sozialstruktur der vorkolonialen Toba-Batak im Vergleich zu Gesellschaften am Festland Südostasiens (Buchprojekt)
Projektleitung: Helmut Lukas
Projektlaufzeit: 01.01.2005 - 30.06.2010
Finanzierung: Erstmittel
In dieser stark erweiterten und revidierten Version der Habilitation von Helmut Lukas wird die vorkoloniale Sozialstruktur der Toba-Batak Nordsumatras mit der von Ethnien des kontinentalen Südostasien (besonders der Jarai Vietnams) verglichen. Einen Schwerpunkt der umfangreichen Arbeit (Großformat, 535 Seiten) bildet die Analyse der sakralen Herrscher bei den Toba-Batak und den Jarai. Der Band erscheint zugleich als „Veröffentlichungen zur Sozialanthropologie 14" und als „Berichte des Österreichischen Instituts für China- und Südostasienforschung Nr. 58".
Projektleitung: Andre Gingrich
MitarbeiterInnen: Andrea Strasser, Stefan Krist
Projektlaufzeit: 04.05.2007 - 30.06.2010
Finanzierung: Erstmittelprojekt
Wissenschaftliche Arbeiten von Johanna Stigler †
Johanna Stigler war Sozialanthropologin und Slawistin. Sie war Expertin für die Geschichte und Kultur der Ethnien des Kaukasus. Der Schwerpunkt ihrer Forschungen lag in den 1980er Jahren auf Verwandtschaftsorganisationen und –terminologien in Georgien. Später trat sie mit Arbeiten über das georgische Judentum hervor.
Johanna Stigler studierte in Innsbruck und Wien und war ab der ersten Hälfte der 1980er Jahre in Ethnolog/inn/en- und Historiker/innen/kreisen in Wien und Tiflis eine hoch geschätzte und angesehene Wissenschaftlerin. Anfang 2007 ist sie 44-jährig völlig unerwartet und unfassbar für alle, die sie kannten, gestorben.
Im Rahmen des Projektes suchen Dr. Andrea Strasser und Mag. Stefan Krist nach allen abgeschlossenen (publizierten und unpublizierten) Arbeiten von Johanna Stigler und bearbeiten, redigieren und edieren diese und erstellen ein druckreifes Manuskript. Dieses ist geplant als Buch in der Reihe „Denkschriften“ des Verlages der ÖAW zu veröffentlichen. Damit werden für einen breiten Interessent/inn/enkreis – Sozialanthropolog/inn/en, Historiker/innen, Judaist/inn/en, Linguist/inn/en, Politolog/inn/en, Migrationsforscher/inn/en etc. – diese inhaltlich bedeutenden und sprachlich wertvollen Arbeiten, die jetzt nur sehr schwer oder gar nicht auffindbar sind, zugänglich gemacht.
Die Neu-Abgabe beim, und Druckfreigabe durch den Verlag der ÖAW sind per 01.02.2010 bereits erfolgt.
Book-project: Anja Fischer and Ines Kohl
Duration: 01.01.2009 – 30.06.2010
Financing: FWF, Universität Wien
Website: www.kohlspross.org/10.htm
Where is Saharan Anthropology going to?
Tuareg, an originally nomadic society living and acting in the Central Sahara and on its Sahelian fringes, which is one of the extremest habitats of the world, are linked with mobility, creative adaptation and interaction processes. The forced penetration of the colonial powers in the middle of the nineteenth century caused profound changes in the social, political and economic structure of the Tuareg (Kel Tamasheq). Thus the Kel Tamasheq are divided into five artificial countries: Niger, Algeria, Libya, Mali and Burkina Faso. During the last decades Kel Tamasheq are forced more than ever to switch between nomadic and urban life, they are squeezed into sedentarisation processes, and some of them are urged into transnational border crossers. This turns the life of Kel Tamasheq into a pretty challenging situation. But they are not victims, they rather developed creative strategies and prove a high ability towards transformation processes ever since.
The leading experts and young innovative scholars analyse recent tendencies in Anthropology of the Sahara in this book. They plead for a shift in terminology, a new theoretic approach on nomads and a rethinking of historical studies. The book explores different categories of mobility, the creation of certain cosmopolitanism, and deals with transnational movements, national strategies and changing belongings. Ongoing discourses in questions of slavery, social stratification, sense of tradition and identity result in analyses of changing norms and values. This is illustrated on the basis of new trends in gender, marriage, fertility and sexuality, or body concepts of female fatness aesthetic. Kel Tamasheq musical style influencing the World Music Scene, strategies in dealing with tourism and relations with Europeans and development projects demonstrate globalisation in the Sahara. Finally the book describes why the region is getting a playground for global economies and clarifies the recent turbulences in the Sahara. This volume presents for the first time Kel Tamasheq in the global environment, and features with multifarious examples the Saharan life in transition.
Contributors and Authors:
Dida Badi, Nadia Belalimat, Annemarie Bouman, Anja Fischer, Alessandra Giuffrida, Jeremy Keenan, Ines Kohl, Baz Lecocq, Sarah Lunacek, Marko Scholze, Gerd Splitter, Susan Rasmussen, Benedetta Rossi
In press – 2010 – I.B.Tauris Academic Studies: London, New York
Eine ethnologische Spurensuche in Syrien
Buchprojekt: Gebhard Fartacek
Projektlaufzeit: 01.01.2005 - 31.03.2010
Auf Grundlage lokal tradierter Erzählungen, die im Zuge ethnologischer Feldforschungen in der heutigen Arabischen Republik Syrien erhoben wurden, wird der Frage nachgegangen, in welchen Situationen des alltäglichen Lebens gefährliche Geister und Dämonen zum Schaden der Menschen in Erscheinung treten und welche Bedeutungen diesen Ereignissen beigemessen werden. Im Mittelpunkt des theoretischen Forschungsinteresses stehen die strukturellen Beziehungen zwischen den lokalkulturellen Konzeptionen über das Wirken der Djinn und der Konstruktion von Zeit, Raum, Identität und Moral.
Dissertationsprojekt: Maria-Katharina Lang
Projektlaufzeit: 01.01.2007 - 31.12.2009
Betreuung: Andre Gingrich
Finanzierung: Dissertationsprogramm der phil.-hist. Kl. der OeAW
Ausgangspunkt des Dissertationsprojektes ist die rund hundert Jahre alte Sammlung mongolischer Ethnographica des Forschungsreisenden Hans Leder im Museum für Völkerkunde (MVK) Wien. Durch die umfassenden Sammlungen Hans Leders im MVK Wien und anderen europäischen Museen lässt sich eine Momentaufnahme der religiösen Alltagskultur in der Mongolei um 1900 rekonstruieren. Zentral steht dabei der Versuch, anhand dieser Objekte den Umgang mit sakralen Gegenständen sowie die Entwicklungen des Buddhismus und der religiösen Kunst in der Mongolei bis zur Gegenwart nachzuzeichnen.
Habilitationsprojekt: Johann Heiss
Projektlaufzeit: 01.01.2005 - 11.08.2009
Im Mittelpunkt dieser Habilitationsschrift steht die Frage nach der Rolle der im südarabischen Raum in zahlreichen Regionen wichtigen Genealogie. Genealogie wird dabei als in Teilen bewusstes Konstrukt verstanden, durch das Abgrenzungen zwischen Gruppen herstellbar werden. Einsichten in diese Thematik werden nicht nur aus der rezenten wissenschaftlichen Literatur, sondern auch aus mittelalterlichen jemenitischen Texten gewonnen. Aus letzteren ließ sich die sorgfältige Konstruktion dieser tribalen Genealogien überraschend gut ablesen. Aus diesen Untersuchungen ergab sich als nächste Fragestellung die nach der Rolle des Gedächtnisses bzw. der Erinnerung in Verbindung mit den südarabischen Genealogien und weiters die Zeitvorstellungen, wie sie in diesen genealogischen Konstrukten zum Ausdruck kommen.
Mobility, Territoriality, Ideology and Belonging among Ishumar (Tuareg)
Project leader: Ines Kohl & Akidima Effad
Duration: 01.07.2008 - 31.07.2009
Financing: FWF (Projekt P20790-G14)
Website: www.kohlspross.org/2.htm
The aim of the project was an analysis of the recent transnational Tuareg society - called Ishumar - and their strategies of mobilitiy, belonging and territoriality in the central Sahara. I wanted to clarify the question: What is the future of (ex-) nomads? Are they becoming settled citizens or disrooted borderliners? Can we label these modern nomads as cosmopolitans, or are they just to call vagabonds by their ruptured life whicht characterized through transnational mobility?
The analyses of the last 15 years of the development of the Ishumar-movement (teshumara) clarified, that Ishumar are both: Cosmopolitans and vagabonds. Moreover a certain part of the Ishumar society has to be understood as an intellectual elite, characterized by transnational movements, arrangements and negotiations with national states, and multifarious contacts to neighbours and Europeans. This new elite has nothing in common with the traditional political, economic and religious “excellence” and is no longer ascribed to the traditional Tamasheq-term “anefren, the one who is chosen”, but to the term “anafrag, the one who is able or capable”. In recent times, the leaders of the rebellion, the guitarists and the few NGO activists embody the new elite. Only their multiple forms of mobility granted them their cosmopolitic way of life and their capability of knowing of human rights and fight for them in the recent insurgency on uranium and justice in Northern Niger.
The Ishumar-movement incorporates all kinds of moving: It can be described as partly in cycles, partly situational, sometimes seasonal, sometimes permanently, but always irregularly. So I would suggest calling the Ishumar with James Cliffords term (1992) a “travelling culture”. The Ishumar embody a multiple travelling culture with multiple citizenships, multiple places of residence, and multiple strategies of moving. For the Ishumar moving is the rule. But their multiple movements are only possible due to very sophisticated strategies: Desert knowledge and know-how, the use of kinship affiliation and the benefit of multiple citizenships. Those strategies allow the Ishumar to pursuit their transnational movements, which are part of their culture and the only way of escaping their prison of political marginalization released by French colonialism, corrupt African regimes and still widely supported by European politics.
Published results:
Kohl, Ines (2010): Modern Nomads, Vagabonds, or Cosmopolitans? Metaphoric Reflections on Contemporary Tuareg Society, in: Journal of Anthropological Research, University of New Mexico
Kohl, Ines (2010): Saharan „Borderline“-Strategies: Tuareg Transnational Mobility. In: Grätz, Tilo, Mobility, transnationalism and contemporary African societies, Cambridge Scholars Publishin
Kohl, Ines (2010): Qaddafi ♥ Tuareg: Libyens Tuareg zwischen Stillstand und Aufbruch? In: Ruprechtsberger, Erwin & Edlinger, Fritz (Ed.): 40 Jahre Volksherrschaft in Libyen: Rückblick – Gegenwart – Vorschau, Promedia: Wien
Kohl, Ines (2009): Beautiful Modern Nomads. Bordercrossing Tuareg between Niger, Algeria and Libya , Reimer: Berlin
Kohl, Ines (2009): Nel cerchio dello ksad: In cerca di un futura a Ghat, in: Nigrizia, september 2009, p 51-53, Verona
Kohl, Ines (2008): Email vom Ende der Welt, GEO 10/2008, p 18
Projektleitung: Andre Gingrich
Wissenschaftliche Mitarbeiterin: Gudrun Kroner
Projektlaufzeit: 01.04.2004 - 30.06.2009
Kostenneutrale Projektverlängerung bis 30.07.2009
Finanzierung: Fritz Thyssen-Stiftung, Köln, A.Z. 10.04.1.134
In diesem Projekt wurden Identitätskonstruktionen und Überlebensstrategien somalischer Flüchtlingsfrauen in Ägypten und palästinensischer Flüchtlingsfrauen in Gaza und Jordanien untersucht. In den meisten heutigen Flüchtlingsstudien wird das Augenmerk in erster Linie auf Flüchtlinge gelegt, die nach Europa oder in andere „westliche“ Staaten kommen; dies birgt die Gefahr von Einseitigkeit. Studien über Flüchtlinge in den sogenannten „Entwicklungsländern“ gibt es erst seit etwa zwei Jahrzehnten, und zwar hauptsächlich in Zusammenhang mit Flüchtlingscamps. In dieser Arbeit sollten daher als Gegengewicht die Lebenswelten von Flüchtlingen innerhalb der islamischen Welt und auch teilweise in urbanem Kontext untersucht werden.
Von April 2004 – Februar 2007 (mit einer Unterbrechung von Oktober 2005 – Juni 2006) wurden im Rahmen des Projektes Restudies in Ägypten und Gaza (die Ersterhebungen wurden von 2000- 2004 in Ägypten und Gaza durchgeführt), sowie eine Ersterhebung in Jordanien durchgeführt. Methodologisch wurde mit dem biographischem Ansatz gearbeitet: Es wurden Lebensgeschichten vor allem von Flüchtlingsfrauen, aber auch (um Einseitigkeit zu vermeiden) von einigen Männern und Mitgliedern der jeweiligen Aufnahmegesellschaft aufgezeichnet.
Die Ergebnisse der beiden Restudies zeigten deutlich den – besonders in einer Fluchtsituation – dynamischen Charakter von Identitätsbildungen und Überlebensstrategien. Die Restudies wurden jeweils ein bis zwei Jahre nach den Ersterhebungen in den Flüchtlingspopulationen durchgeführt und zeigen die Anpassung der Flüchtlinge auf Veränderungen der politischen Situation, der Flüchtlingspolitik und den Lebensumständen. Neue Allianzen (Gruppenidentitäten wie zum Beispiel Mitgliedschaft in politischen Parteien) wurden gebildet, alte Allianzen (Verwandtschaftssysteme, Zugehörigkeiten zu einer bestimmten Gruppe mit derselben Sozialisierung) verstärkten sich teilweise, ebenso kam es zu Veränderungen der Geschlechtsverhältnisse.
In Kooperation mit der Kommission für Kulturwissenschaften und Theatergeschichte
Projektleitung: Andre Gingrich
Koordination: Johann Heiss, Johannes Feichtinger
Sachbearbeiterinnen: Silvia Dallinger und Johanna Witzeling
Projektlaufzeit: 01.06.2007 - 30.06.2009
Finanzierung: Jubiläumsfonds der Stadt Wien (Drittmittel), ÖAW
Webseite: www.oeaw.ac.at/kkt/projekte/kdw/kdw_t.html
Das Forschungsprojekt der Türckische Säbel ist vor der Thür... Zur Neubewertung von Türkenbildern in Wien beschäftigt sich mit Denkmälern und Artefakten aus der und über die Türkenzeit, die im öffentlichen Raum zugänglich sind. Dabei geht es nicht um eine Deutung der Denkmäler im Sinn einer Stereotypisierung oder negativen Abgrenzung, wie das ursprünglich oft intendiert war, auch nicht im Sinn des Gegenteils davon, einer idealisierenden Aneignung, sondern im Sinn einer Nutzbarmachung für einen reflexiven Umgang mit diesem spezifischen „kulturellen Erbe“. Das bedeutet, den jeweiligen historischen Entstehungskontext zu erforschen, ebenso die Motive, die zu einem Verschwinden oder zur Abschaffung eines Denkmals führten wie auch insbesondere die zeitlichen Schichten, in denen einzelne Monumente eine Umdeutung oder eine Aufladung mit geänderter Bedeutung erfuhren. Es werden demnach mehrere Schichten der historischen Entwicklung und der damit verbundenen Deutung der Monumente bis in die Gegenwart hinein frei zu legen und einer reflexiven Betrachtung zugänglich zu machen sein. Als Resultat sollen mit Identitätskonstruktionen verbundene Vorgänge der Abgrenzung freigelegt werden, womit die Denkmäler und Artefakte aus und über die Türkenzeit in Wien zu Symbolen für Vorgänge in unserem eigenen Denken umgedeutet werden. Die Ergebnisse der im Projekt durchgeführten Forschung sollen an Hand eines interaktiven themenbezogenen Stadtplans von Wien im Internet zugänglich gemacht werden.
Project leader: o.Univ.-Prof. Dr. Andre Gingrich, w.M. - taken over by: Dr. Hildegard Diemberger (Cambridge)
Collaborators:
Dr. Guntram Hazod
Dr. Charles Ramble
Dr. Gabriele Tautscher
Dr. Christian Schicklgruber
Mag. Christian Jahoda
Mag. Kirsten Melcher
Mag. Eika Vorndran
Duration: 01.04.1998 - 01.05.2001
Financing: FWF (Project P12874-SPR)
Social Organization and Interethnic System of the Maniq-Semang (South Thailand)
Project leader: Univ.-Doz. Dr. Helmut Lukas
Collaborators: Pacchira Chindaritha (Thailand)
Durationt: 01.04.1998 - 01.03.2001 (ab 1.12.2000 an der Kommission für Sozialanthropologie angesiedelt)
Financing: FWF (Project P 12142-SOZ)
Project leader: Univ.-Prof. Dr. Walter Dostal, w.M.
In Ergänzung dazu gemeinsam mit der Österreichischen Orient-Gesellschaft Hammer-Purgstall:
Der interethnische und intrareligiöse Dialog unter Muslimen. Eine Untersuchung im Rahmen des Projektes "Handbuch: Muslime in Wien. Ein Leitfaden zur Konfliktprävention."
Project leader Univ.-Prof. Dr. Walter Dostal, w.M.
Coordination: Dr. Siegfried Haas
Project leader: Prof. Dr. Walter Dostal, w.M.
Duration: - 31-01.2001