Der sokratische Kunstler : : Studien zu Rembrandts Nachtwache / / Von Jürgen Müller.

Im Fokus der Studie steht eine neue Deutung von Rembrandts Nachtwache aus dem Jahre 1642. Zentral ist dabei die Auseinandersetzung des Malers mit der klassizistischen Kunsttheorie von Franciscus Junius. Dessen Werk \'De pictura veterum\' war 1637 in lateinischer und 1641 in niederländische...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Brill's Studies in Intellectual History, Volume 235
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Leiden, Netherlands ;, Boston, [Massachusetts] : : Brill,, 2015.
©2015
Year of Publication:2015
Language:German
Series:Brill's studies in intellectual history ; v. 235.
Brill's studies in intellectual history. Brill's studies on art, art history, and intellectual history ; v. 7.
Physical Description:1 online resource (348 p.)
Notes:Description based upon print version of record.
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
LEADER 04378nam a2200601 i 4500
001 993582417204498
005 20230807212612.0
006 m o d |
007 cr#-n---------
008 150227t20152015ne ac ob 001 0 ger d
020 |a 90-04-28964-X 
024 7 |a 10.1163/9789004289642  |2 DOI 
035 |a (CKB)3710000000346382 
035 |a (EBL)1956702 
035 |a (SSID)ssj0001421004 
035 |a (PQKBManifestationID)11865804 
035 |a (PQKBTitleCode)TC0001421004 
035 |a (PQKBWorkID)11408872 
035 |a (PQKB)11341317 
035 |a (MiAaPQ)EBC1956702 
035 |a (OCoLC)897510768 
035 |a (nllekb)BRILL9789004289642 
035 |a (EXLCZ)993710000000346382 
040 |a MiAaPQ  |b eng  |e rda  |e pn  |c MiAaPQ  |d MiAaPQ 
041 |a ger 
050 4 |a ND653.R4  |b .M855 2015 
072 7 |a HB  |2 bicssc 
072 7 |a HIS000000  |2 bisacsh 
082 0 |a 759.9492  |2 23 
100 1 |a Müller, Jürgen,  |d 1961-  |e author. 
245 1 4 |a Der sokratische Kunstler :  |b Studien zu Rembrandts Nachtwache /  |c Von Jürgen Müller. 
264 1 |a Leiden, Netherlands ;  |a Boston, [Massachusetts] :  |b Brill,  |c 2015. 
264 4 |c ©2015 
300 |a 1 online resource (348 p.) 
336 |a text  |b txt 
337 |a computer  |b c 
338 |a online resource  |b cr 
490 1 |a Brill's Studies in Intellectual History,  |x 0920-8607 ;  |v Volume 235 
490 1 |a Brill's Studies on Art, Art History, and Intellectual History ;  |v Volume 7 
500 |a Description based upon print version of record. 
546 |a German 
520 |a Im Fokus der Studie steht eine neue Deutung von Rembrandts Nachtwache aus dem Jahre 1642. Zentral ist dabei die Auseinandersetzung des Malers mit der klassizistischen Kunsttheorie von Franciscus Junius. Dessen Werk \'De pictura veterum\' war 1637 in lateinischer und 1641 in niederländischer Sprache erschienen. So lautet die These, dass Rembrandts Gruppenporträt auf eine Kritik italienisch-klassizistischer Imitatio-Konzepte zielt und zugleich Werke der Antike und der italienischen Hochrenaissance ironisiert. Der Leidener Maler orientiert sich an Raffaels Schule von Athen , um damit implizit die Frage angemessener und unangemessener Nachahmung zu stellen. Die Studie insgesamt will zeigen, wie differenziert Rembrandt mit Vorbildern umzugehen vermag. Steht auch die Nachtwache im Zentrum der Untersuchung, so werden auch andere Gemälde sowie Radierungen und Zeichnungen interpretiert und nach der ironischen Dimension von Rembrandts Kunst im Ganzen gefragt. The focus of Müller’s study is a new interpretation of Rembrandt’s Night Watch from 1642, which highlights the painter’s engagement with the classical art theory of Franciscus Junius. Junius’s treatise, \'De pictura veterum\', was published in Latin in 1637 and in Dutch in 1641. Ultimately, Müller argues that Rembrandt’s group portrait was designed to present a critique of the Italianate/classical concepts of Imitatio in addition to offering an ironic commentary on artworks of the Antique and High Renaissance periods. The Dutch artist takes Raphael’s School of Athens as a reference point, thereby implicitly posing questions about appropriate and inappropriate forms of imitation. The study as a whole shows how complex and witty Rembrandt’s approach to his models could be. Although the Night Watch occupies a central place in the inquiry, the author also engages with other paintings, etchings and drawings in order to sketch the contours of Rembrandt’s ironic image making. 
505 0 0 |a Front Matter -- Einleitung -- Rembrandtmythen -- Ars humilis -- Silenische Bilder -- Die Nachtwache -- Bibliographie -- Register. 
504 |a Includes bibliographical references and index. 
588 |a Description based on print version record. 
650 0 |a Imitation in art. 
600 0 0 |a Rembrandt Harmenszoon van Rijn,  |d 1606-1669.  |t Night watch. 
600 0 0 |a Rembrandt Harmenszoon van Rijn,  |d 1606-1669  |x Criticism and interpretation. 
600 1 0 |a Junius, Franciscus,  |d 1589-1677.  |t De pictura veterum libri tres. 
776 |z 90-04-28525-3 
776 |z 1-322-98487-5 
830 0 |a Brill's studies in intellectual history ;  |v v. 235. 
830 0 |a Brill's studies in intellectual history.  |p Brill's studies on art, art history, and intellectual history ;  |v v. 7. 
906 |a BOOK 
ADM |b 2023-08-08 05:45:07 Europe/Vienna  |d 00  |f system  |c marc21  |a 2015-02-07 21:23:20 Europe/Vienna  |g false 
AVE |i Brill  |P EBA Brill All  |x https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&portfolio_pid=5343298930004498&Force_direct=true  |Z 5343298930004498  |b Available  |8 5343298930004498