Die Verwandlungen des Mythos vom Reich des Priesterkönigs Johannes : Rom, Byzanz und die Christen des Orients von den Kreuzzügen bis zum Ende des Mittelalters (1150 - 1520) / von Wilhelm Baum

ger: Die Arbeit behandelt die Beziehungen zwischen der römischen bzw. byzantinischen Reichskirche und den Kirchen des Orients, die sich nach dem Konzil von Nicaea (325) und Chalcedon (451) von der Reichskirche getrennt haben. Um 1145 entstand nach der Niederlage der Moslems gegen die Karakitai die...

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Place / Publishing House:1999
出版年:1999
语言:German
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实物描述:322 Bl.; Ill.
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实物特征
Other title:Priester Johannes
总结:ger: Die Arbeit behandelt die Beziehungen zwischen der römischen bzw. byzantinischen Reichskirche und den Kirchen des Orients, die sich nach dem Konzil von Nicaea (325) und Chalcedon (451) von der Reichskirche getrennt haben. Um 1145 entstand nach der Niederlage der Moslems gegen die Karakitai die Sage vom Priesterkönig Johannes von Indien, der im Rücken des Islam bereit sei, mit den Kreuzfahrern eine Allianz gegen die Moslems zu schließen. Päpstliche Kundschafter und Missionare suchten den Priesterkönig zunächst in Indien und China (Marco Polo), schließlich in Armenien und ab 1306 in Äthiopien. Auf dem Konzil zu Florenz versuchte das Papsttum 1438/45 mit den Orthodoxen und Orientalen eine Union zu schließen. Diese Unionen scheiterten jedoch daran, daß sie vom Volk nicht rezipiert wurden. Im Laufe des 15. Jahrhunderts versuchten die Portugiesen, von der Westküste Afrikas her nach Äthiopien zu gelangen, das sie schließlich um 1493 erreichten (Pero da Covilha). Als sie das 'Reich des Priesters Johannes' gefunden hatten, verloren sie das Interesse daran, da sie auch ökonomische Motive verfolgten (Weg nach Indien zu den Gewürzen). Ab 1500 begann schließlich die Missionierung Indiens und Äthiopiens durch die Portugiesen, die zu Verfolgungen und zur Unterdrückung der autochthonen Kultur führten.
eng: In the second century Christianity moved outside the Roman Empire to Persia, Armenia and Ethiopia. In the Christian empires of Armenia and Ethiopia the Christians were independent from the church of the Roman empire and the pope; centres were Alexandria, Antiochia und Ktesiphon in the Persian empire. After the councils of Nicaea (325) and Chalcedon (451) the Syrian Christians in Persia and India took their own ways. They had nothing to do with the pope at Rom. In the 7th century east Syrien Christians came to China and later on to the Mongols. In the time of the Islam the relations between the Christians in Europe and in Asia and Africa were separated. 1141 the people of Karaktitai won a battle against the Moslems near the Lake Aral. At that time there emerged the myth of the empire of the priest John, King of India, in Europe, who lived at the backside of the Islam and waited for an alliance with the crusaders against the Moslems. The popes sent missionaries to the Mongols from the dynasty of Dschinghis Khan; in this family there were many Christian women of the Khans. Later on some christians looked for priest John in China (Marco Polo) and India. Since 1306 the king-priest John was searched for in Ethiopia. The Papacy was always looking for an alliance against the Moslems. 1438/45 at the council of Florence the Pope made a union with the Greek orthodox church and the church of the East and the church of Ethiopia, but in these countries the people refused this union. In the 15th century the Portuguese looked for the empire of priest John in Guinea at the western coast from Africa, then they came to the river Kongo and at least to Ethiopia (1493 Pero da Covilha). When the Portuguese came to Ethiopia they lost their interest in the empire because they wanted to find spices, money and the way to India, which Vasco da Gama discovered 1495. Soon after they had reached India, the Portuguese began to rejoin the Syrian Christianity with the Roman catholic doctrine, similar as in Ethiopia. Until today the Catholic Church is not able to coexist with the oriental christians; they always try to convert these christians who had saved their christianity in centuries of hostility from non-christian systems.
ac_no:AC02604679
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: von Wilhelm Baum