Form- und Bewegungskräfte in Kunst, Literatur und Wissenschaft / / hrsg. von Frank Fehrenbach, Lutz Hengst, Frederike Middelhoff, Cornelia Zumbusch.

Dealing with forces is part of the basic inventory of artistic processes. In giving shape and movement to material, such forces are manifested in a specific form; as push and pull, for example, as heaviness and lightness, but also as attachment and dissolution. The articles in the book examine notio...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus DeG Package 2021 Part 1
MitwirkendeR:
HerausgeberIn:
Place / Publishing House:Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2021]
©2021
Year of Publication:2021
Language:German
Series:Imaginarien der Kraft , 2
Online Access:
Physical Description:1 online resource (350 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Other title:Frontmatter --
Inhaltsverzeichnis --
Vorwort --
Form- und Bewegungskräfte --
Kraftreflexionen: Natur, Geschichte, Ästhetik --
Biologische Autonomie --
Natur, ‚Kraft‘ und Geschichte --
Handelnde Kräfte --
Formkräfte in der Einfühlungsästhetik um 1900 --
Bewegungskräfte in den Künsten --
Die Form musikalischer Bewegungskraft nach 1600 --
Elevation – Erhebung – Schweben --
Wandern, winden, sprossen, steigen --
Plötzliches Italien --
Transformationen --
Liquid Matters --
Formkräfte: Ökonomien, Organismen, Techniken --
Die Pflanze als Erfinder --
Technologie im Sinne Leonardos? --
Das Unding der Kraftverschwendung --
Die unheimlichen Kräfte der Natur in ‚spekulativen Seinserzählungen‘ von der Romantik bis zur Gegenwart --
BILDNACHWEISE
Summary:Dealing with forces is part of the basic inventory of artistic processes. In giving shape and movement to material, such forces are manifested in a specific form; as push and pull, for example, as heaviness and lightness, but also as attachment and dissolution. The articles in the book examine notions of formative and motive forces using examples from art, music, dance, theater, photography and literature. The questions posed not only cover how historical notions of force (such as energeia and vis from ancient rhetoric) are adopted, taken further, and correlated with mechanically, metaphysically and organologically based concepts of force, but also how, in the examination of form and movement, the inherent concepts of force are manifested or presented in a new light.
Der Umgang mit Kräften gehört zum Grundinventar künstlerischer Verfahren. Im formgebenden und bewegenden Zugriff auf Material prägen sie sich konkret aus, etwa als Zug und Stoß, Schwere und Levitation, aber auch als Bindung und Auflösung. Die Beiträge des Bandes untersuchen Vorstellungen von Form- und Bewegungskräften anhand von Beispielen aus Kunst, Musik, Tanz, Theater, Fotografie und Literatur. Gefragt wird dabei nicht nur, wie historische Kraftbegriffe (etwa energeia und vis aus der antiken Rhetorik) aufgenommen, weiterentwickelt und zu mechanischen, metaphysischen und organologisch fundierten Kraftkonzepten in Bezug gesetzt werden. Auch erkunden die Beiträge, wie in der Beschäftigung mit Form und Bewegung je eigene Kraftkonzepte hervorgebracht oder neu perspektiviert werden.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783110743968
9783110750706
9783110753790
9783110753776
ISSN:2698-7899 ;
DOI:10.1515/9783110743968
Access:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: hrsg. von Frank Fehrenbach, Lutz Hengst, Frederike Middelhoff, Cornelia Zumbusch.