Umweltgerechte Produktion und Nachhaltige Entwicklung im Technology-Delphi Austria

PD Dipl.-Ing. Dr.in
Zur Person
Mahshid Sotoudeh, ursprünglich Verfahrenstechnikerin, ist leidenschaftliche TA-Forscherin. Sie beschäftigt sich mit Fragen zu Technologie und Nachhaltigkeit. Dazu gehören u.a. die Bereiche technische Ausbildung, Value Ageing, Smart Cities, parlamentarische TA, partizipative Methoden und vorausschauende Studien (Foresight).
Ausbildung
Geboren 1963 in Teheran, studierte sie Polymer- und technischen Chemie in Teheran und Wien und promovierte 1994, mit einer Arbeit zur Entwicklung von Methoden der Computerunterstützten Prozessanalyse für Studien im Umweltbereich. 2010 habilitierte sie an der TU Graz und erhielt die venia legendi in "Technikfolgenabschätzung und Nachhaltigkeit."
Laufbahn
Mahshid Sotoudeh war von 1991 bis 1994 Assistentin am Institut für Verfahrenstechnik der TU Wien mit dem Arbeitsgebiet Nachhaltigkeit und interdisziplinärer Forschung im Umweltbereich. 1994 bis 1998 war sie als wissenschaftliche Mitarbeiterin am Forschungsinstitut für Chemie und Umwelt der TU Wien hauptsächlich zuständig für die Modellierung der Stoffströme in natürlichen und industriellen Systemen. Seit 1998 ist sie wissenschaftliche Mitarbeiterin des ITA.
In ihrer Arbeit interessiert sie sich zunehmend für interdisziplinäre Forschung zur Bearbeitung komplexer Fragestellungen an der Schnittstelle zwischen Technik, Umwelt und Gesellschaft. Ihre Forschungsthemen waren zu Beginn Clean Technologies, Innovationen in der chemischen Industrie, Umwelttechnologien in der Zementindustrie, erneuerbare Rohstoffe und Biokunststoffe. Nach mehreren von ihr konzipierten und geleiteten Forschungsprojekten zur TA für innovative Umwelttechnologien hat sie sich in den letzten Jahren mit einem breiteren Ansatz des Nachhaltigkeitskonzepts auf nationaler und internationaler Ebene beschäftigt.
Unter anderem ist sie Mitglied des Herausgebergremiums der Zeitschrift für Technikfolgenabschätzung in Theorie und Praxis (TATuP).
Projekte
TA-Projekte
Ausgewählte Publikationen
Unter ihren zahlreichen Publikationen sind das Buch zur Ingenieursausbildung aus Perspektive der Nachhaltigkeit und ihre Beiträge zu TA in der Ausbildung von IngenieurInnen besonders erwähnenswert.
Referierte Beiträge
Referierte Beiträge
- (2021). Paradigms to assess the human health risks of nano- and microplastics. Microplastics And Nanoplastics, 2021, 1-27. doi:10.1186/s43591-021-00011-1.
- (2021). Democratising utopian thought in participatory agenda setting. European Journal Of Futures Research, 9,5. doi:10.1186/s40309-021-00174-3.
- (2019). Wrinkles and Smiles — What is Good Aging? A Technology Assessment Perspective. Obm Geriatrics, 3, 26. doi:10.21926/obm.geriatr.1902058.
- (2018). Participatory foresight for technology assessment – Towards an evaluation approach for knowledge co-creation. Tatup – Technikfolgenabschätzung In Theorie Und Praxis, 27, 53-59. Retrieved from http://www.tatup.de/index.php/tatup/article/view/135/199.
- (2017). Into Blue Skies – Transdisciplinary Foresight and Co-creation as Socially Robust Tools for Visioneering Socio-technical Change. Nanoethics, 11, 93-106. Retrieved from http://http://dx.doi.org/10.1007/s11569-017-0284-7.WebseiteRISENWBIB Kurzfassung
Expectations play a distinctive role in shaping emerging technologies and producing hype cycles when a technology is adopted or fails on the market. To harness expectations, facilitate and provoke forward-looking discussions, and identify policy alternatives, futures studies are required. Here, expert anticipation of possible or probable future developments becomes extremely arbitrary beyond short-term prediction, and the results of futures studies are often controversial, divergent, or even contradictory; thus they are contested. Nevertheless, such socio-technical imaginaries may prescribe a future that seems attainable to those involved in the visioneering process, and other futures may thus become less likely and shaping them could become more difficult. This implies a need to broaden the debate on socio-technological development, creating spaces where policy, science, and society can become mutually responsive to each other. Laypeople’s experiential and value-based knowledge is highly relevant for complementing expertise to inform socially robust decision-making in science and technology. This paper presents the evolution of a transdisciplinary, forward-looking co-creation process — a demand-side approach developed to strengthen needs-driven research and innovation governance by cross-linking knowledge of laypeople, experts, and stakeholders. Three case studies serve as examples. We argue that this approach can be considered a method for adding social robustness to visioneering and to responsible socio-technical change.
- (2017). Contributing to an European imaginary of democratic education by engaging multiple actors in shaping responsible research agendas. Special Issue 'Participatory Methods for Information Society'. Public Philosophy & Democratic Education, 5, 29-50. doi:10.14746/fped.2016.5.2.20.DOIWebseiteRISENWBIB Kurzfassung
Traditionally, expert-based forward looking has been applied to anticipate future challenges, solutions and strategic decisions, but limitations to this approach have become obvious – especially when considering long term perspectives – e.g. failing to include a comprehensive array of opinions. Aiming at producing sustainable strategies for responsible socio-technical change, research funding can benefit from combining forward looking and public participation to elicit socially robust knowledge from consulting with multi-actors, including citizens. In this paper, we give insights into the EU project CIMULACT – Citizen and Multi-Actor Consultation on Horizon 2020. In CIMULACT, more than 4500 citizens, stakeholders and experts from 30 European countries engaged online and offline to co-create research topics. These are supposed to serve as input for the next round of calls in Horizon 2020, national research agendas as well as the ninth framework programme in the making. We investigate key results of this transdisciplinary process focussing on the topic “democratic education” with regard to two levels: What issues concerning the topic were raised? Can we find a common European imaginary for “democratic education”? Our analysis shows that the results contribute to defining and describing challenges for the currently prevailing imaginary of democratic education in Europe.
- (2017). CIVISTI – A forward-looking method based on citizens’ visions. Special Issue 'Participatory Methods for Information Society'. Public Philosophy & Democratic Education, 5, 73-86. doi:10.14746/fped.2016.5.2.22.
- (2017). Transdisciplinary forward-looking agenda setting for age-friendly, human centered cities. Futures, 90, 16-30. doi:10.1016/j.futures.2017.05.005.
- (2013). Assistive technologies: Their development from a technology assessment perspective. Gerontechnology, 11, 521-533. doi:10.4017/gt.2013.11.4.015.00.
- (2012). Forward-looking activities: incorporating citizens´ visions. Poiesis & Praxis. doi:10.1007/s10202-012-0121-6.DOIWebseiteDownloadRISENWBIB Kurzfassung
Hellseherei ist eine alte Kunst. Der Glaube an eine vorherbestimmte Zukunft hat zur Entwicklung der skurrilsten Werkzeuge, mit denen sich diese vorhersehen lassen sollen, geführt. Auf den ersten Blick haben vorausschauende Studien auch immer einen Anschein von Wahrsagerei. Im Gegensatz zum Handlesen versuchen wissenschaftliche Methoden aber lediglich Wege zu zeigen, auf denen sich eine offene Zukunft entwickeln kann. Hinter solchen vorausschauenden Studien steckt oft die Motivation, eine breitere Informationsbasis für EntscheidungträgerInnen zu schaffen, die die Möglichkeit haben, die Zukunft aktiv mitzugestalten. ExpertInnen, StakeholderInnen und Laien können verschiedene Wertvorstellungen und Prioritäten haben, woraus sich unterschiedliche Standpunkte zu verschiedenen Fragestellungen ergeben. Die Einbeziehung einer möglichst breiten Basis solcher Standpunkte kann im besten Fall zu robusteren Entscheidungen und Strategien führen. Dabei stellt die Verarbeitung dieser Diversität in eine für EntscheidungsträgerInnen brauchbare Form eine Herausforderung an das Design und die Durchführung jeden partizipativen Prozesses dar. In diesem Beitrag wird eine neue qualitative Methode für vorausschauende Studien vorgestellt (CIVISTI: Citizen Visions on Science, Technology and Innovation; www.civisti.org), die in einem gleichnamigen EU-Projekt entwickelt wurde und kritisch durchleuchtet wird. Die Methode integriert das Wissen verschiedener Gruppen um Empfehlungen für die Forschungs- und Förderungspolitik zu erarbeiten. Der Schwerpunkt liegt dabei auf Partizipation mit klar getrennten Rollen von BürgerInnen und ExpertInnen. Am Beginn des Prozesses entwickeln BürgerInnen Visionen für eine Zukunft in 30–40 Jahren, aus denen ExpertInnen und StakeholderInnen die Empfehlungen generieren. Diese werden dann an die BürgerInnen zur Bewertung zurückgegeben um ein Endprodukt zu erzeugen. Der folgende Beitrag soll Stärken, Schwächen und Verbesserungspotentiale der Methode aufzeigen.
- (2010). Impact assessment as a means to train future engineers for sustainable development. Gaia, 58-60..
- (2010). Technical Universities for Sustainable Development – Learning to Deal with Complexity. Gaia, 33-36..
- (2010). The Contribution of University Curricula to Engineering Education for Sustainable Development. Gaia, 19, 44-51..
- (2008). Participative Approaches for “Technology and Autonomous Living”. In K. Miesenberger (Ed.), ICCHP 2008, Lecture Notes in Computer Science LNCS 5105 (pp. 78-81). Berlin: Springer-Verlag. doi:10.1007/978-3-540-70540-6_10.
- (2005). Links between sustainability and technology development. Ieee Technology And Society Magazine, 24, 9-14..
- (2004). Manufactures' response to the needs of users of integrated membrane technology. Journal Of Cleaner Production, 815-826..
- (2003). Participatory methods: a tool for the improvement of innovative environmental technologies. International Journal Of Environmental Technology And Management, 336-348..RISENWBIB Kurzfassung
This paper discusses participatory methods as a tool with which to overcome some underlying barriers to the development of innovative environmental technologies. These methods may not only promote a better comprehension of society’s needs and an improved understanding of user requirements, but also generate discussions and co-operation between relevant groups (industrial scientists, members of the scientific community, company managers, politicians, assessors, investors, etc.). Participatory approaches with transparent and clearly defined goals, a well-organised process and the integration of relevant policy fields can contribute to successful communication between actors in the interest of the development of innovative environmental technologies.
Artikel/Buchbeiträge
Artikel/Buchbeiträge
- (2014). Technikfolgenabschätzung im politischen System. Zwischen Konfliktbewältigung und Technologiegestaltung. In M. et al. Decker (Ed.), Technikfolgenabschätzung im politischen System. Zwischen Konfliktbewältigung und Technologiegestaltung (pp. 11-23). Berlin: edition sigma..
- (2014). Responsible Research und TA – Innovationen neu gestalten. Bericht von der 6. Konferenz des Netzwerks TA und der 14. Jahreskonferenz des ITA Wien (NTA6-TA14). Technikfolgenabschätzung – Theorie Und Praxis (Tatup), 23, 106-110. Retrieved from http://www.tatup-journal.de/tatup143_guua14a.php.
- (2014). Leben2050 – Bürgerbeteiligung in einer vorausschauenden Studie zu selbstbestimmtem Leben im Alter in Wien. (M. Schrenk, Popovich, V. V., Zeile, P., & Elisei, P., Eds.). Vienna. Retrieved from http://programm.corp.at/cdrom2014/papers2014/CORP2014_152.pdf.
- (2014). Wünsche an die Zukunft – Zukunftsvisionen Jugendlicher über eine nachhaltige Entwicklung. In Umweltdachverband (Ed.), Krisen- und Transformationsszenarios: Frühkindpädagogik, Resilienz & Weltaktionsprogramm (pp. 124-130). Wien: Forum Umweltbildung..
- (2014). CIVISTI Method for Future Studies with Strong Participative Elements. (T. Michalek, Hebáková, L., Hennen, L., Scherz, C., Nierling, L., & Hahn, J., Eds.). Prague: Technology Centre ASCR. Retrieved from http://pacita.strast.cz/en/outputs/outputs-list/proceedings-from-the-pacita-2013-conference-in-prague.
- (2013). Nachhaltige urbane Regionen. In smart city – Wiener Know-how aus Wissenschaft und Forschung (pp. 62-68). Wien: Schmid Verlag..
- (2012). Vom "guten Leben" mit neuen Technologien: Technikfolgenabschätzung als Lernexperiment. In D. Pfabigan & Zelger, S. (Eds.), Mehr als Ethik – Reden über Körper und Gesundheitsnormen im Unterricht (pp. 155-168). facultas.wuv..
- (2012). Neue Schwerpunkte für die technische Ausbildung im 21. Jahrhundert. In M. Dusseldorp & Beecroft, R. (Eds.), Technikfolgen Abschätzen Lehren: Bildungspotenziale transdisziplinärer Methoden (pp. 95-114). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften..
- (2012). WWViews in Austria – reflecting a citizen consultation project from a Technology Assessment perspective. In M. Rask, Worthington, R., & Lammi, M. (Eds.), Citizen Participation in Global Environmental Governance (pp. 107-122). London: Earthscan Publications. Retrieved from https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781315870458-17/reflecting-citizen-consultation-project-technology-assessment-perspective-case-austria-ulrike-bechtold-michael-ornetzeder-mahshid-sotoudeh.
- (2011). CIVISTI method for futures studies with strong participative elements (ITA-manu:script 11-03). doi:10.1553/ITA-ms-11-03.DOIWebseiteDownloadRISENWBIB Kurzfassung
Long-term planning with a time-horizon beyond 20 to 30 years is an established element of policy- making in some core fields such as certain infrastructure policies, and is a substantial principle of sustainable development. At the same time short- and medium-term planning is much more usual in the search for ad-hoc solutions to environmental, economic and social challenges. Economic ac- tors apply flexible policies and use short-term opportunities for their profit. Environmental and so- cial problems also sometimes imply short-term solutions for the survival of a system in acute dan- ger. This creates a paradoxical situation: the society in question needs to define long-term targets for its infrastructure and achieves systematic changes pursuing those, but the necessary short-term actions and flexibility applied to stay functionable might not be in line with longterm goals. If this apparent paradox cannot be solved through an appropriate governance method, it might lead to a conflict between different policy goals. The concept of reflexive governance for transition man- agement tries to solve this apparent paradox and combines a number of short-term planning proc- esses in a stagewise and reflexive way to create a more comprehensive and innovative process of long-term planning for a sustainable development. Future-oriented analyses and forward-looking activities are a fix element at each stage. This contribution points out some key questions for a flexible long-term planning process within the framework of sustainable development. The main challenge is how different knowledge types such as citizens’ visions and experts’ recommenda- tions can be integrated into long-term planning in order to support an interactive decision-making process that considers a broader basis of information. CIVISTI, an innovative forward-looking ap- proach, addresses this challenge. The CIVISTI method has been developed during the recent EU- project on Citizen Visions on Science, Technology and Innovation (CIVISTI 2008-2011). In this paper we introduce and discuss this method as a reflexive instrument for integrating different types of knowledge and creating a bridge between short- and long-term planning.
- (2010). Integration of technical universities into the learning networks of sustainable cities. (C. A. Brebbia, Hernández, S., & Tiezzi, E., Eds., C. A. Brebbia, Tran.), The Sustainable City VI. Southampton/Boston: WIT Press..
- (2009). Klimagipfel der WeltbürgerInnen - Ein Projekt zur UN-Klimakonferenz 2009. Gaia, 343 ff.Retrieved from http://www.oekom.de/zeitschriften/gaia/archiv/archive/heft/427.html.
- (2008). Informationstechnologie für autonomes Altern. Ein nachhaltigkeitsrelevantes Thema. (G. Schreier, Ed.), eHealth 2008 - Medical Informatics meets eHealth. Wien. Retrieved from https://www.dhealth.at/wp-content/uploads/scientific-papers/2008/sotoudeh_paper.pdf.
- (2008). Mitverantwortung für Technikfolgen übernehmen. Gaia - Ökologische Perspektiven Für Wissenschaft Und Gesellschaft, 251-253..
- (2007). Technikfolgenabschätzung zwischen Inter- und Transdisziplinarität - Kurzfassung. Gaia, 3, 235-237. doi:10.14512/gaia.16.3.19.
- (2006). Fallstudie Bioraffinerie mit Biogas. Nachwachsende Rohstoffe, 10..
- (2006). Influence of social values on R&D of clean technologies in a sustainable development. (C. Subai, Ferrer-Balas, D., Mulder, K. F., & Moszkowicz, P., Eds.), Engineering Education in Sustainable Development 2006. Lyon..
- (2005). Nachhaltigkeit und Technikentwicklung: Anmerkungen zu Wechselwirkungen und Hemmnissen. In M. Nentwich & Peissl, W. (Eds.), Technikfolgenabschätzung in der österreichischen Praxis, Festschrift für Gunther Tichy (pp. 211-224). Wien: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften. Retrieved from http://epub.oeaw.ac.at/3613-7inhalt2?frames=yes.
- (2005). Die Rolle der TA als Impulsgeber für die Technikentwicklung. (A. Bora, Decker, M., Grunwald, A., & Renn, O., Eds., F. K. Institut für Technikfolgenabschätzung und Systemanalyse (ITAS), Tran.), Technik in einer fragilen Welt - Die Rolle der Technikfolgenabschätzung. Berlin: sigma..
- (2005). Bioraffinerie kombiniert mit Biogas. Gaia, 14, 354-356..
Bücher und Herausgeberschaften
Bücher und Herausgeberschaften
- (2021). Gesellschaftliche Transformationen. Gesellschaftliche Transformationen (p. 428). Baden-Baden: Nomos. Retrieved from https://www.nomos-shop.de/nomos/titel/gesellschaftliche-transformationen-id-99135/.
- (2018). „Grand Challenges“ meistern: Der Beitrag der Technikfolgenabschätzung. „Grand Challenges“ meistern: Der Beitrag der Technikfolgenabschätzung (p. 420). Baden-Baden: Nomos – edition sigma. doi:10.5771/9783845283562-11.
- (2016). DiaLogbuch AAL – Dialoge zu Active and Assistive Living. DiaLogbuch AAL – Dialoge zu Active and Assistive Living (p. 287). Wien: OCG. Retrieved from https://shop.ocg.at/de/books/dialogbuch-aal.html.WebseiteRISENWBIB Kurzfassung
Active and Assisted Living (AAL) bezieht sich auf den Einsatz von Informations- und Kommunikationstechnologien in den Bereichen Gesundheit, Mobilität, Kommunikation, Arbeit und Pflege mit besonderer Beachtung der Bedürfnisse älterer Menschen. Dabei zielt AAL darauf ab, Dienstleistungen und Technologien zur Verfügung zu stellen, die das Wohlbefinden, die Autonomie und die Sicherheit älterer Menschen, sowie deren Gesundheit und soziale Integration, erhalten und verbessern.
- (2015). Responsible Innovation. Neue Impulse für die Technikfolgenabschätzung? (p. 395). Baden-Baden: Nomos/edition sigma. Retrieved from http://www.oeaw.ac.at/ita/publikationen/buecher/responsible-innovation/.WebseiteRISENWBIB Kurzfassung
„Responsible Research and Innovation“ (RRI) ist zu einem wichtigen Schlagwort der EU-Forschungspolitik geworden. Das Ziel: Technische Innovationen sollen sich an ethischen und gesellschaftlichen Erfordernissen orientieren und nicht allein durch kommerzielle Interessen bestimmt sein. RRI verlangt daher nach einer frühzeitigen Einbindung der Technikfolgenabschätzung (TA) in Innovationsprozesse. Doch was kann die TA in diesem Rahmen leisten? Und wie tragfähig ist das Konzept von RRI überhaupt?
Die in diesem Band versammelten Beiträge zeigen, welche Rolle das Konzept RRI im europäischen Kontext spielt, welche Bezüge es zwischen RRI und TA gibt und wo die Grenzen von RRI liegen. Damit wendet sich dieser Band an Entscheidungsträger in Politik und Industrie, die je unterschiedliche Phasen des Innovationsprozesses begleiten. Schließlich ist das Buch auch für die interessierte Öffentlichkeit von Interesse, denn deren Rolle wird in der RRI besonders hervorgehoben, um gesellschaftlich wünschenswerte Innovationen zu realisieren. - (2014). Technikfolgenabschätzung im politischen System. Zwischen Konfliktbewältigung und Technologiegestaltung. Technikfolgenabschätzung im politischen System. Zwischen Konfliktbewältigung und Technologiegestaltung (p. 262). Berlin: Edition Sigma..
- (2010). GAiA focus: Engineering Education in Sustainable Development. (M. Sotoudeh, Ed., Verein Gaia, Tran.), GAiA (pp. 33-60). Konstanz/St. Gallen/Zürich: oekom Verlag..
- (2009). Technical Education for Sustainability. An Analysis of Needs in the 21st Century. (W. L. Filho, Tran.), Technical Education for Sustainability: An Analysis of Needs in the 21st Century (p. 244). Frankfurt am Main: Peter Lang Internationaler Verlag der Wissenschaften..
Forschungsberichte
Forschungsberichte
- (2015). Training material and prompting material – Manual National Citizen Vision Workshops. Deliverable D1.1 for the EU-project CIMULACT – Citizen and Multi-Actor Consultation on Horizon 2020. Vienna..
- (2015). Teleassistenz in einer alternden Gesellschaft. Von gedachten Szenarien zu realen Empfehlungen (PACITA Kurzbericht) (p. 31). doi:/10.1553/ITA-pb-e25-3.
- (2014). PACITA Deliverable 6.6: National report – Scenario workshop in Austria (p. 50). doi:/10.1553/ITA-pb-e25-2.
- (2012). PACITA Deliverable 2.2: TA Practices in Europa (p. 223). Retrieved from http://www.pacitaproject.eu/wp-content/uploads/2013/01/TA-Practices-in-Europe-final.pdf.
- (2011). CIVISTI – Final Project Report (p. 54). Retrieved from http://www.civisti.org/files/images/Civisti_Final_Report.pdf.
- (2010). Zweites österreichisches BürgerInnenforum – EU FP7-CIVISTI-Bericht. Wien. Retrieved from http://www.civisti.org/files/images/CIVISTI_CC2_23112010final-german-s.pdf.
- (2010). Second Austrian CIVISTI-Citizen Consultation – EU FP7-CIVISTI-Bericht. Wien. doi:/10.1553/ITA-pb-c23-2.
- (2010). Informationsbroschüre BürgerInnenforum II – EU FP7-CIVISTI-Informationsmaterial. Wien. Retrieved from http://www.civisti.org/../images/CIVISTI%20National%20Vision%20Catalogue-Austria1.pdf.
- (2010). World-Wide Views on Global Warming Austria – Ein Prozess Partizipativer Technikfolgenabschätzung am Beispiel Globaler Erwärmung (p. 111). Wien. doi:/10.1553/ITA-pb-d36.
- (2009). Katalog österreichischer Visionen. BürgerInnenforum I (p. 29). Wien. Retrieved from http://epub.oeaw.ac.at/ita/ita-projektberichte/d2-2c23-1.pdf.
- (2008). Participatory approaches for technology and autonomous living – Project Report 'pTA Aging' (p. 58). Wien. doi:/10.553/ITA-pb-d34.DOIWebseiteDownloadRISENWBIB Kurzfassung
The study aims to identify important actor groups and the relevant topics according to their perceptions. Thereby a focus was put on the identification of topics which define the social and organisational context of innovative technical solutions for autonomous living of older adults. In the context of the study also potential pitfalls that should be prevented in the course of the programme were identified.
- (2006). Energy transition in Europe. An overview of status and policy strategies for transforming European energy systems. Oslo. doi:/10.1553/ITA-pb-d30.
- (2006). Fachbeirat für Umwelttechnologien. Eine nationale Aktivität zur Implementierung des ETAP. Endbericht September 2006. doi:/10.1553/ITA-pb-d28.
- (2006). Techpol 2.0: Awareness - Partizipation - Legitimität. Vorschläge zur partizipativen Gestaltung der österreichischen Technologiepolitik. Endbericht September. doi:/10.1553/ITA-pb-e15-2.
- (2006). Sectorial Background Studies (Agriculture)..
- (2006). Barriers and drivers to innovation. Case study "biorefinery combined with biogas"..
- (2006). Policy Instruments encourage innovaton, Case study "biorefinery combined with biogas"..
- (2006). Performance Targets in Production Processes, Final report May 2006, Vienna: Institut of Technology Assessment, Austrian Academy of Sciences. (From IPTS not yet approved for public use.). Vienna..
- (2006). Techpol 2.0: Awareness - Partizipation - Legitimität. Vorschläge zur partizipativen Gestaltung der österreichischen Technologiepolitik. Zwischenbericht März. doi:/10.1553/ITA-pb-e15-1.
- (2005). Zwischenbericht Fachbeirat Umwelttechnologie. Wien..
Konferenzbeiträge/Vorträge
Konferenzbeiträge/Vorträge
Sotoudeh, M.; Bettin, S.; Gudowsky, N (05.11.2019) Power of visions on digitalisation for food security from farm to grocery and landfill. Vortrag bei: Fourth European Technology Assessment Conference, Bratislava/SLOVAKIA (Slovak Republic).
Sotoudeh, M.; Peissl, W.; Gazsó, A.; Ornetzeder, M.; Allhutter, D. (04.11.2019) Teaching the teachers for value-driven technologies. How can TA lectures support future engineers to design technical innovations dealing with societal challenges?. Vortrag bei: Fourth European Technology Assessment Conference, Bratislava/SLOVAKIA (Slovak Republic).
Sotoudeh, Mahshid (24.09.2019) Chancen und Risiken der Digitalisierung im Dialog Welche Zukunftsoptionen stimmen mit den Zielen einer nachhaltigen Entwicklung zusammen?. Vortrag bei: Agrazukunft 203, Altmünster/AUSTRIA.
Gudowsky, Niklas; Sotoudeh, Mahshid (11.09.2019) Transdisciplinary agenda setting for research and innovation. Vortrag bei: ITD 2019 – International Trandisciplinary Conference 2019, Göteborg/SWEDEN <https://www.conftool.org/itd2019/index.php?page=browseSessions&form_session=43>.
Gudowsky, Niklas; Sotoudeh, Mahshid (08.11.2018) Informationsmaterial als normative Herausforderung in partizipativer TA. Vortrag bei: NTA8 – Gesellschaftliche Transformationen: Gegenstand oder Aufgabe der Technikfolgenabschätzung? (Netzwerk TA), Karlsruhe/GERMANY <https://www.nta8.de/nta8-konferenz/index.php>.
Sotoudeh, Mahshid; Gudowsky, Niklas (07.11.2018) Digitalisierung und Ernährung – Chancen und Risiken für Produktion und Konsum von Lebensmitteln im Kontext nachhaltiger Entwicklung. Vortrag bei: NTA8 – Gesellschaftliche Transformationen: Gegenstand oder Aufgabe der Technikfolgenabschätzung? (Netzwerk TA), Karlsruhe/GERMANY <https://www.nta8.de/nta8-konferenz/index.php>.
Sotoudeh, Mahshid (12.10.2018) Wissensproduktion im Rahmen der Beteiligungsverfahren zu Nachhaltigkeit und Konsum. Vortrag bei: Sparkling Moments (Diplomatische Akademie Wien), Wien/AUSTRIA.
Sotoudeh, Mahshid; Narodoslawsky, Michael (11.06.2018) Ökobilanzen und normative Urteile. Vortrag bei: TA'18: Technikfolgenabschätzung und Normativität – An welchen Werten orientiert sich TA? (Institut für Technikfolgen-Abschätzung der Österreichischen Akademie der Wissenschaften), Wien/AUSTRIA <https://www.oeaw.ac.at/ita/fileadmin/redaktion/Veranstaltungen/konferenzen/ta18/ta18-sotoudeh-narodoslawsky.pdf>.
Sotoudeh, Mahshid; Peissl, Walter (12.02.2018) Eckpunkte der TA und ihre Anwendung in der Lehre für IngenieurInnen. Vortrag bei: TA Winter School, TU Wien/AUSTRIA.
Peissl, Walter; Sotoudeh, Mahshid (12.02.2018) Denken in Alternativen / Qualitative Szenarien am Beispiel von Assistive Technologies. Vortrag bei: TA Winter School, TU Wien/AUSTRIA.
Sotoudeh, Mahshid (01.12.2017) Ecological Education 15+. Ecological Education for university students: the Austrian experience. Vortrag bei: 3rd International Conference 'From Waste Management to Resource Recovery', Perm/RUSSIAN FEDERATION.
Sotoudeh, Mahshid (20.09.2017) TA für die Lehre für IngenieurInnen. Vortrag bei: Summer School 'TA in der Lehre' (TU Wien), Wien/AUSTRIA.
Sotoudeh, Mahshid (01.06.2017) Qualitative methods and perspectives of users in the development of technological innovations. Vortrag bei: Symposium 'Qualitative research and patient reported outcome measures', Wien/AUSTRIA.
Gudowsky, Niklas; Capari, Leo; Nentwich, Michael; Sotoudeh, Mahshid (18.05.2017) [meTAscan] for potential TA topics. Vortrag bei: 3rd European Technology Assessment Conference, Cork/IRELAND.
Sotoudeh, Mahshid; Gudowsky, Niklas (18.05.2017) Citizen and Stakeholder participation for Mutual Learning on Science, Technology and Innovation. Vortrag bei: 3rd European Technology Assessment Conference, Cork/IRELAND.
Gudowsky, Niklas; Peissl, Walter; Sotoudeh, Mahshid; Bechtold, Ulrike (17.05.2017) CIMULACT – Lessons learned from a large-scale transdisciplinary visioning exercise. Vortrag bei: 3rd European Technology Assessment Conference, Cork/IRELAND.
Sotoudeh, Mahshid (27.02.2017) TA für IngenieurInnen. Vortrag bei: Workshop 'TA in der Lehre' (TU Wien), Wien/AUSTRIA.
Sotoudeh, Mahshid; Bechtold, Ulrike; Gudowsky, Niklas (30.05.2016) DiaLogbuch AAL – Einführung zur Podiumsdiskussion 'AAL Dialog'. Vortrag bei: TA16 Smart New World – Was ist "smart" an smarten Technologien?/AUSTRIA <http://www.oeaw.ac.at/ita/fileadmin/redaktion/Veranstaltungen/konferenzen/ta16/ta16-AAL-dialog.pdf>.
Gudowsky, Niklas; Sotoudeh, Mahshid (07.11.2015) Into Grey Skies – Citizens‘ Visions as a Leitbild for Governing Science, Technology and Innovation. Vortrag bei: 1st International Conference on Anticipation, Trento/ITALY.
Gudowsky, Niklas; Sotoudeh, Mahshid (28.09.2015) Future foods – a transdisciplinary prospect of the (Austrian) food system. Vortrag bei: 10th SDEWES Conference on Sustainable Development of Energy, Water and Environmental Systems, Dubrovnik/CROATIA (local name: Hrvatska).
Kurzbeiträge
Kurzbeiträge
- (2009). Ein Blick in die Zukunft - CIVISTI Magazin (dt. Version). (L. Klüver, Ed., ITA (Institut für Technikfolgen-Abschätzung), Tran.). Wien..
- (2009). Wann TA? Technikfolgenabschätzung im Zeitalter der Technowissenschaften. Ita-Newsletter, 2-8. Retrieved from http://epub.oeaw.ac.at/ita/ita-newsletter/NL0609.pdf#2.
- (2009). Das Projekt WWViews im Reality Check. Ita-Newsletter, 9 f.Retrieved from http://epub.oeaw.ac.at/ita/ita-newsletter/NL0609.pdf#9.
- (2009). BürgerInnenbeteiligung in der Technologiepolitik. Ita-Newsletter, 6 f.Retrieved from http://epub.oeaw.ac.at/ita/ita-newsletter/NL0309.pdf#6.
- (2008). Technische Ausbildung für eine nachhaltige Entwicklung: EESD 2008. Ita-Newsletter, 12. Retrieved from http://epub.oeaw.ac.at/ita/ita-newsletter/NL1208.pdf#12.
- (2008). Was ist Risiko?. Wien: ÖAW. Retrieved from http://www.oeaw.ac.at/home/thema/thema_200812_2.html.
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Sonstiges
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