Empirische Erkenntnisse über Computermodellierung und -simulationen in verschiedenen Politikbereichen

MSc BA
Daniela Fuchs ist Humanökologin und seit April 2014 als Junior Scientist im Bereich Neue Technologien am ITA beschäftigt.
Sie studierte Biologie mit Schwerpunkt Humanökologie an der Universität Wien und an der Freien Universität in Brüssel. Sie schloss ihr Studium 2013 mit einer Arbeit zum Thema „Umsetzung von Prinzipien zur nachhaltigen Technikentwicklung in der deutschsprachigen Nanotechnologie-Forschung“ ab (MSc). Ein Geschichtsstudium an der Universität Wien (B.A.) schloss sie ebenfalls im Herbst 2013 ab.
Nach mehreren Praktika am ITA und freier Mitarbeit am Sustainability European Research Institute (SERI) im Bereich Lebensqualitätsforschung in Wien während des Studiums, beschäftigt sich Daniela Fuchs zunächst im Rahmen des Projekts NanoTrust mit Wissensintegration und -aufbereitung, sowie Wissenskommunikation rund um das Thema Nanotechnologie. Aktuell arbeitet sie im Zusammenhang mit neuen Technologien (Neuroenhancement, Synthetische Biologie) in mehreren EU-Projekten an Fragen der Öffentlichkeitsbeteiligung, sowie zur Frage vom Einsatz von Computermodellierung in der Politikberatung.
An increasing orientation of technology assessment (TA) and adjacent fields toward future socio-technological developments is leading scholars to examine, assess and adapt different approaches of future studies on various levels. In this special issue of the Journal of Responsible Innovation, a number of members of the extended TA community in Europe seek to advance different approaches to handling the unpredictable, to consider various possible socio-technical futures and to explore a more active role in technology design and shaping of the future as required by concepts such as responsible innovation (RI) or responsible research and innovation (RRI). The three German words ‘Zukunft Macht Technik’ (the title of a TA conference in Vienna in 2015) make a nice little pun in German: they can either be interpreted as the short sentence ‘Future shapes technology’ or as the assembly of the three nouns ‘future power technology.’ Both readings are borne in mind in this special issue. A main insight of this special issue is that we need to explore how the debate on imagined socio-technical futures is enriched by concepts such as R(R)I, taking into account that no future can exist without an awareness of the present setting of innovation processes and technology development.
Responsible Research and Innovation requires the debating of emerging technologies ‘upstream’. In discussions on radically novel technologies, comparisons with older technologies are often drawn. This leads to a transfer of assigned properties in the creation of rhetoric so that the new technology appears as a derivative of the older. Sometimes, several comparator technologies are at hand which may give the new technology a different image. Depending on the choices taken in rhetoric creation, a group of actors may acquire advantages over other groups, thereby establishing power relations and sometimes deciding the fate of the technology in question. In this paper, we analyse these processes through a ‘hermeneutic’ upstream technology assessment (TA) lens, while applying Roland Barthes’ concept of myths creation. Using the case examples of synthetic biology and neuro-enhancement, we highlight the importance of the role of comparators and the multilayered character of myths. The potential role of TA as a ‘myth buster’ may render another task of TA, namely, stimulating a public debate, more difficult because the issue at stake may appear less salient.
Zur Entwicklung der Nanotechnologie in Richtung Nachhaltigkeit gilt es, abstrakte Konzepte zu konkretisieren und in den Produktionsprozess, angefangen bei der Forschung und Entwicklung, einzubinden um eine langfristige Ausrichtung zu ermöglichen (Leitbild-Konzept). Im vorliegenden Artikel wird die Entwicklung eines solchen Konzepts zur grünen Nanotechnologie, die green nano Designprinzipien, kurz umrissen um sich in der Folge ihrer Umsetzung im Forschungsalltag im Bereich Nano-Umwelttechnik und einigen beispielhaften Anwendungen in diesem Bereich zu widmen.
Trotz einer zunehmenden Wichtigkeit von Umwelt- und Risikofragen auch in der Nanotechnologieforschung bleibt der Transfer von einer konzeptuellen Ebene im Fall der Designprinzipien in die Forschungslabors beschränkt.
The present report provides an overview of the current policy context, recent developments and debates regardingrisk governance and regulations of nanotechnologies in Europe as well as the main research and innovationpriorities by European policies(H2020)and industries(European Technology Platforms). Thereport is Deliverable 1 of Work Package 5 “Governance andPolicy Outreach and Alignment” (Task 5.1 “Policy Monitoring and Alignment”)of the project GoNano and serves to ensure a strong degree of policy alignment of the project, specifically between the design of the pilot studies and relevant policy initiativesand debates.
The screening of R&D policiesand industry priorities shows that nanotechnologies are supported to improve industrial competitivenessandto tackle several societalchallenges. Two of the areas covered by GoNano, i.e. health and energy, play an important role in the H2020’ssupport for nanotechnologies.Research and innovation of nanotechnologies havealsoentailed a range of new debates and institutions to deal with the uncertainties and potential side-effects of this technology. The screeningof EU risk governancereveals that many risk and regulatory issues are still unresolvedand will likely continue to exist.Therefore, it is a key task of the pilots to avoid a technology-fix position, in which nanotechnologies are framed as the (only)solution to a range of problem and risk and regulatory issues are understood as easily manageable.Rather than presuming that complete knowledge on the impacts of nanotechnologiescan be acquired and regulatedaccordingly, the pilots should raise questions along the line of “which uncertainties and risks are we willing to take in exchange of the benefits of nanotechnologies for food, health and energy?”
In respect to the three pilot sectors, food, health and energy, the report provides the following conclusions: The envisioned applications of nanotechnology in the food industry appear rather limitedand in the short-term are related to food safety and security and food packaging. In the longer-term, nanotechnologies are expected to be used to realize functional foods. Debates on EHS issues and regulations, however,are particularly pronounced in the food sector with a range of sectoral regulations explicitly addressing nanotechnologies.
The health sector is expected to experience major advancements thanks to nanotechnology. In therapeutics nanotechnologies offer the possibility for aprecise control on the release of drugs, reduce the side effects of therapies and to maximise the personalization and efficacy of therapies. Nano-electronics are expected to contribute tomore efficient, fast and site-specific, minimally invasive diagnostic and monitoring systems. Nano-assisted regenerative medicine is targete atimprovingtissue regeneration, develop cell-based therapies and new intelligent biomaterials. Also in the health sector, a range of EHS, unresolved uncertainties and risks to human healthare debated and included in existing and new regulations.
The energy sector is expected tobenefit from nanotechnology mainly in terms of new structural and functional materials and devices, in particular for energy production (e.g. advanced photovoltaics), energy storage (batteries), and various applications for energy saving. Alarge group of applications in different sectors can be found that will allow to enhance energy efficiency, reduce energy in industrial processes, improve power distribution and miniaturize energy supply systems. So far, no specific regulations concerning nanotechnologies exist forthe energy sector.
The green nano design principles developed by the German NanoCommission constitute an attempt to establish consensus-based guidelines for environmentally friendly and sustainable production. This initiative fits into the objective of international research and development policy (e.g., Responsible Research and Innovation, RRI) and shall enable to incorporate desired societal aspects into technology developments as soon as possible. The present dossier is concerned with the question to what extent a concept along those lines can contribute to environmentally friendly developments in the area of nanotechnology. For this purpose, it introduces research projects which have implemented certain aspects of the green nano design principles. Moreover, on the basis of technological and scientific research and development, the question is raised whether or not, and if so, to what extent concepts such as green nano design principles can support the incorporation of environmental aspects into research.
Die green nano Designprinzipien der deutschen Nanokommission stellen einen Versuch dar, konsensbasierte Richtlinien für umweltfreundlichere und nachhaltigere Produktion zu etablieren. Dieses Vorhaben fügt sich in aktuelle Ansinnen der internationalen Forschungs- und Entwicklungspolitik (z. B. Responsible Research and Innovation, RRI) und soll helfen, gewünschte gesellschaftliche Aspekte möglichst früh in die Technologieentwicklung zu integrieren. Dieses Dossier setzt sich mit der Frage auseinander, inwiefern ein solches Konzept zu umweltfreundlichen Entwicklungen im Bereich der Nanotechnologien beitragen kann und stellt Forschungsprojekte vor, die Teile der green nano Designprinzipien umsetzen. Vor dem Hintergrund technologischer und naturwissenschaftlicher Forschung und Entwicklung stellt sich im Anschluss die Frage, ob und wenn ja, inwieweit Konzepte wie die green nano Designprinzipien eine Einbindung von Umweltaspekten in der Forschung unterstützen.
Considering the public perception of risks with regard to technology controversies has increasingly become important since the debates on genetically modified organisms (GMOs) in Europe. The perception of risks by the population is not comparable with assessments by experts as the concerns stem from a possible direct effect on citizens’ lives, thus subject to different dynamics. This dossier focusses on factors which influence the public perception of risks and elaborates on their relevance for regulatory policies. Moreover, it introduces several European studies on familiarity and risk perception of nanotechnology. The studies’ results are similar: While citizens know comparatively little about nanotechnology, the questioned subjects also perceived it as having a relatively low risk potential. There are several possible explanations: Alongside a general technology-friendly attitude, positive media reporting and the broad range of the technology – which makes it difficult to scandalize it as a whole -, a basic trust in institutions concerned with risks and an accurate, proactive regulatory policy could play an important role.
Die Berücksichtigung öffentlicher Risikowahrnehmung in Technologiekontroversen spielt spätestens seit der Diskussion um die Gentechnologie in Europa eine große Rolle. Die Risikowahrnehmung der Bevölkerung ist nicht mit Einschätzungen von ExpertInnen vergleichbar, weil sie aus einer möglichen unmittelbaren Betroffenheit der BürgerInnen resultiert und daher anderen Dynamiken folgt. Dieses Dossier erläutert einerseits Faktoren, welche die öffentliche Risikowahrnehmung beeinflussen und legt deren Relevanz für die Regulierungspolitik dar. Andererseits stellt es mehrere europäische Studien zur Bekanntheit und Risikowahrnehmung der Nanotechnologie vor. Die Ergebnisse der Studien ähneln sich: BürgerInnen wissen vergleichsweise wenig über Nanotechnologie, zugleich birgt diese aus Sicht der Befragten verhältnismäßig wenig Gefährdungspotential. Dafür gibt es mehrere Erklärungsmöglichkeiten: Neben einer generellen Technikfreundlichkeit, positiver Medienberichterstattung und der Breite der Technologie, die eine Skandalisierung schwierig macht, könnten auch ein grundsätzliches Vertrauen in mit Risiken betraute Institutionen und eine akkurate, pro-aktive Regulierungspolitik hier eine Rolle spielen.
-> Responsible Research and Innovation (RRI) calls for continuous societal engagement.
-> Up until now, citizens and third sector actors are not routinely involved in the governance of research and innovation.
-> Citizens and third sector actors face specific barriers to engagement in research and innovation.
-> Policies and practices in support of societal engagement should address questions of relevance, impact, trust, knowledge and skills, time and financial resources, and legitimacy.
-> Responsible Research and Innovation (RRI) fordert die kontinuierliche gesellschaftliche Beteiligung an Forschung und Innovation.
-> BürgerInnen und zivilgesellschaftliche Organisationen sehen sich mit spezifischen Hindernissen für die Beteiligung konfrontiert.
-> Politiken und Praktiken zur Unterstützung der gesellschaftlichen Beteiligung sollten sich mit Fragen der Relevanz, der Wirkung, des Vertrauens, des Wissens, der zeitlichen und finanziellen Ressourcen sowie der Legitimität befassen.
-> An increasing number of products contain nanomaterials which end up in the waste sooner or later. To this day, their effects are still unknown.
-> There is hardly any information on substances and quantities of nanomaterials used in mass products.
-> This poses challenges for both Austrian waste management and legislation.
-> Proposed solutions include the introduction of a standardised register for quantities of nanomaterials in products, consumer-friendly labelling and control of work safety in the waste sector.
-> Immer mehr Produkte enthalten Nanomaterialien. Diese landen früher oder später auch im Abfall. Wie sie sich dort verhalten, ist ungewiss.
-> Es liegen kaum Informationen über die in Produkten eingesetzte Nanomaterialien und deren Mengen vor.
-> Das stellt die österreichische Abfallwirtschaft und Gesetzgebung vor Herausforderungen.
-> Lösungsansätze sind unter anderem ein einheitliches Register zur Angabe von Nanomengen in Produkten, eine verbesserte Kennzeichnung sowie die Überprüfung der Arbeitsplatzsicherheit im Abfallbereich.
-> Responsible Research and Innovation (RRI) calls for continuous societal engagement.
-> Up until now, citizens and third sector actors are not routinely involved in the governance of research and innovation.
-> Citizens and third sector actors face specific barriers to engagement in research and innovation.
-> Policies and practices in support of societal engagement should address questions of relevance, impact, trust, knowledge and skills, time and financial resources, and legitimacy.
-> Responsible Research and Innovation (RRI) fordert die kontinuierliche gesellschaftliche Beteiligung an Forschung und Innovation.
-> BürgerInnen und zivilgesellschaftliche Organisationen sehen sich mit spezifischen Hindernissen für die Beteiligung konfrontiert.
-> Politiken und Praktiken zur Unterstützung der gesellschaftlichen Beteiligung sollten sich mit Fragen der Relevanz, der Wirkung, des Vertrauens, des Wissens, der zeitlichen und finanziellen Ressourcen sowie der Legitimität befassen.
-> An increasing number of products contain nanomaterials which end up in the waste sooner or later. To this day, their effects are still unknown.
-> There is hardly any information on substances and quantities of nanomaterials used in mass products.
-> This poses challenges for both Austrian waste management and legislation.
-> Proposed solutions include the introduction of a standardised register for quantities of nanomaterials in products, consumer-friendly labelling and control of work safety in the waste sector.
-> Immer mehr Produkte enthalten Nanomaterialien. Diese landen früher oder später auch im Abfall. Wie sie sich dort verhalten, ist ungewiss.
-> Es liegen kaum Informationen über die in Produkten eingesetzte Nanomaterialien und deren Mengen vor.
-> Das stellt die österreichische Abfallwirtschaft und Gesetzgebung vor Herausforderungen.
-> Lösungsansätze sind unter anderem ein einheitliches Register zur Angabe von Nanomengen in Produkten, eine verbesserte Kennzeichnung sowie die Überprüfung der Arbeitsplatzsicherheit im Abfallbereich.
Tel.: +43 (0)1 515 81-6597
Fax: (+43-1-) 515 81-6570
Apostelgasse 23, 1030 Wien
daniela.fuchs(at)oeaw.ac.at