EN| DE


SASKIA HAAG (Wien): Zu Finalstrukturen bei Nestroy und Hofmannsthal
doi: 10.1553/spk52_2s167

All Together, or the Complexity of the Comedy Ending: On Structures of the Finale in Nestroy and Hofmannsthal

This article examines the structures of the finale in Johann Nestroy’s plays as well as in Hugo von Hofmannsthal’s ›Rosenkavalier‹ within the context of the historical poetics of comedy. It reveals that these finales are by no means as simple or straightforward as the tradition of comedic happy endings might suggest. On the contrary – against the backdrop of a more general crisis of drama, an expansion of the ending in multiple respects is notable and reflects the complexity of finalizing procedures in modernity. Rather than providing a definite resolution of the staged conflicts, the ending – as analysed here – bundles them “all together”, and in so doing orchestrates their broad scenic display


Dieser Beitrag zur historischen Poetik der Komödie nimmt die Finalstrukturen von Johann Nestroys Possen sowie Hugo von Hofmannsthals ›Rosenkavalier‹ in den Blick und zeigt, dass die Schlüsse dieser Komödien keineswegs so kurz und eindeutig sind, wie die Tradition des Happy Ends vermuten lässt. Im Gegenteil ist im Kontext einer generellen Krise des Dramas eine vielfache Erweiterung des Endes zu beobachten, welche die Komplexität von Finalisierungsprozessen in der Moderne reflektiert. Unter dem Stichwort „zugleich“ werden die dargestellten Konflikte am Ende weniger entschieden als zusammengefasst und szenisch breit ausgestaltet.