A Topology of Irony

In between the Self and the Other

Postmodernism has given the traditional confrontation of myth and irony a political twist: Irony has thus been generalized to antagonize any authoritative conception of truth. This research project aims to pit the pathos of this confrontation against linguistic concepts of irony and humour in order to analyse experimental, non-idealistic literature. To this end it rephrases Roland Barthes’ concept of myth and its semiotic foundations in terms of Frame-Theory. Irony and myth emerge as two complementary concepts: These are tested in four sets of questions, each one of which is linked to a selection of different literary texts:

1) Does (re-)framing and the breaking of frames signal irony in examples of „concrete“ and experimental literature (texts by Rühm, Achleitner, Jandl, Gomringer, Heißenbüttel)?

2) There are various genres that do not allow the breaking of frames and thus claim to establish a clear cut reference and “truth”. Do these genres accordingly rule out the use of irony? What are the narrative means to obey or disobey such a ban on irony (example: the history and poetics of the CV and its ironic use by Artmann, Handke, Rühm, Nestroy, R. Walser, Herbeck and others).

3) How does irony work in texts dealing with foreign cultures - texts, which have to challenge culturally coded “Frames”? (example: literature in German language on Japan (Haiku, novels by Reichart, Roth, Muschg) and the concept of a “Japanese end to western metaphysics” in the philosophy of Heidegger and Roland Barthes).

4) Does the post-modern emphasis on the significant in itself explain a concept of irony? Do motifs symbolizing scripture necessarily carry an ironic meaning? (example: the motif of the fly in Kräftner, Jandl, Musil and others).


Publications


- Ironische Lebensläufe. In: Oswald Panagl, Walter Weiss (Hg.): Noch einmal: Dichtung und Politik. Vom Text zum politisch-sozialen Kontext, und zurück. Böhlau. Wien 2000. 221–236.

- Die konkrete Form der Ironie: Gebrochene Rahmen. In: Sprachkunst XXXII (2001/1), 93–112.

- Zur Rhetorik deutschsprachiger Haikus. In: Sprachkunst XXXV (2004/2), 303–317.

- Der ironische Tod österreichischer Fliegen. In: Gunther Martens, Clemens Ruthner, Jaak de Vos. (Hg.): Musil anders. Neue Erkundungen eines interdiskursiven Autors. Peter Lang Verlag. Bern 2005. (= Musiliana 11), 111–133.

- Ironie des Fremden: Die Kehrseite des Mythos Japan. In: Martin Kubaczek, Masahiko Tsuchiya (Hg.): Bevorzugt beobachtet. Zum Japanbild in der zeitgenössischen Literatur. Iudicium-Verlag. München 2005. 110–124.

- Anwendungen der Frame-Theorie in der Ästhetik, mit Rahmen, in: Sprachkunst XXXVII (2006/2), 387–394.

- Eine kleine Rhetorik des Schreibens über das Altern. Ironie, Unheimlichkeit und Mitleid. In: Irmgard Bohunovsky Bärnthaler (Hg.): Kunst ist gestaltete Zeit. Über das Altern. Ritter. Klagenfurt, Wien. 2007. 142–164.

- Barthes Mythos im Rahmen konkreter Ironie. Literarische Konstruktionen des Eigenen und Fremden. Wilhelm Fink Verlag. München, Paderborn 2008

- In  Druck: Ironie, Erinnerung und Geschichte, in: András F. Balogh und Helga Mitterbauer (Hg.): Gedächtnis und Erinnerung in Zentraleuropa. Präsens. Wien 2010.

- Zu einer Theorie des Zitats in der Kulturwissenschaft: „Zeigen“, „Sagen“  und einige Fragen, in: Bjoern Tammen, Werner Telesko (Hg.), zitieren – gedenken – erinnern. Präsens Wien 2010.