09.01.2023

Presentation Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr.mont. Daniel KIENER

As of 1 December 2022, Dipl.-Ing. Dr.mont. Daniel KIENER has taken up the university professorship for micro- and nanomechanics of materials at our university.

Dr. Kiener was born on 11.10.1977 in Gmunden. He graduated with distinction from the Montanuniversität Leoben with a diploma in materials science and a doctorate in montanistic science.

Afterwards, Dr. Kiener spent almost two years abroad (at the LMU Munich and at the Lawrence Berkeley National Laboratory) to return to the Erich Schmid Institute of the Austrian Academy of Sciences and to the Institute of Materials Physics of our university as an assistant and associate professor in 2010.

In 2013, Dr. Kiener habilitated at our university. In his habilitation thesis, he dealt with the elucidation of fundamental mechanisms of the plastic deformation of metallic materials in small dimensions, in particular developing and applying new electron microscopic in situ methods.

In 2014, Dr Kiener was a visiting professor at the University of Minnesota, USA.

Dr Kiener's scientific output is remarkable, with numerous publications in prestigious peer-reviewed journals and scientific journals, as well as invitations to international symposia.

The list of prizes and honours is also impressive, including top-class awards such as the Masing Memorial Prize, the Adolf Martens Award, the Fritz Kohlrausch Prize of the Austrian Physical Society, the Fritz Grasenick Prize of the Austrian Society for Electron Microscopy, or a Consolidator Grant of the European Research Council.

Professor Kiener, we are pleased to welcome you as our new professor and wish you all the best and much success for your future tasks!

Vorstellung Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr.mont. Daniel KIENER

Mit 1. Dezember 2022 hat Herr Dipl.-Ing. Dr.mont. Daniel KIENER die Universitätsprofessur für Mikro- und Nanomechanik der Werkstoffe an unserer Universität angetreten.

Herr Dr. Kiener wurde am 11.10.1977 in Gmunden geboren. Er hat an der Montanuniversität Leoben sowohl das Diplomstudium Materialwissenschaften als auch das Doktoratsstudium der montanistischen Wissenschaften mit Auszeichnung absolviert.

Danach hat Herr Dr. Kiener knapp zwei Jahre im Ausland (an der LMU München und am Lawrence Berkeley National Laboratory) verbracht, um im Jahre 2010 wieder an das Erich Schmid Institut der Österreichischen Akademie der Wissenschaften sowie als Assistenz- bzw. assoziierter Professor ans Institut für Materialphysik unserer Universität zurückzukehren.

2013 habilitierte sich Herr Dr. Kiener an unserer Universität. In seiner Habilitationsschrift beschäftigte er sich mit der Aufklärung von grundlegenden Mechanismen der plastischen Verformung metallischer Werkstoffe in kleinen Dimensionen, wobei er insbesondere neue elektronenmikroskopische in situ Methoden entwickelte und anwendete.

2014 war Dr. Kiener als Gastprofessor an der Universität von Minnesota, USA, tätig.

Der wissenschaftliche Output von Herrn Dr. Kiener ist mit zahlreichen Publikationen in angesehenen referierten Zeitschriften und Fachjournalen sowie Einladungen zu internationalen Fachtagungen beachtlich.

Beeindruckend ist auch die Liste an Preisen und Ehrungen, darunter hochkarätige Auszeichnungen wie z.B. der Masing-Gedächtnispreis, der Adolf-Martens-Award, der Fritz-Kohlrauschpreis der Österreichischen Physikalischen Gesellschaft, der Fritz-Grasenick-Preis der Österreichischen Gesellschaft für Elektronenmikroskopie, oder ein Consolidator Grant des Europäischen Forschungsrates.

Herr Professor Kiener, wir freuen uns, Sie als neuen Professor bei uns im Haus begrüßen zu dürfen und wünschen Ihnen für Ihre künftigen Aufgaben alles Gute und viel Erfolg!