Articles in Journals, Proceedings and Edited Books - peer reviewed


  • Beaufort, M., Eberwein, T., & Seethaler, J. (2017). CSR and political communication. In S. Diehl, Karmasin, M., Mueller, B., Terlutter, R., & Weder, F. (Eds.), Handbook of integrated CSR communication (pp. 413-431). Hamburg: Springer.
  • Lauerer, C., Steindl, N., Hanitzsch, T., Lohmann, M. -I., Seethaler, J., Dingerkus, F., & Wyss, V. (2017). Alarmierende Verhältnisse oder viel Lärm um Nichts? Ökonomischer Druck auf Journalisten in Medienunternehmen in Deutschland, Österreich und der Schweiz [Alarming conditions or a lot of noise about nothing? Economic pressure on journalists in media companies in Germany, Austria and Switzerland]. In I. Stapf, Prinzing, M., & Filipovic, A. (Eds.), Gesellschaft ohne Diskurs? Digitaler Wandel und Journalismus aus medienethischer Perspektive (pp. 201-218). Baden-Baden: Nomos.
  • Lugschitz-Kaltenbrunner, R. (2016). Pressebüro und Zensur im Spanischen Bürger*innenkrieg: Reporterinnen zwischen Journalismus, Propaganda und Überwachungg. Österreichische Zeitschrift Für Geschichtswissenschaften, 2016, 160-171.
  • Burkart, R., & Russmann, U. (2016). Quality of understanding in campaign communication of political parties and mass media in Austria between 1970 and 2008. International Journal Of Communication, 10, 4141–4165. Retrieved from http://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/4866/1761
  • Karmasin, M., Krainer, L., & Voci, D. (2016). Einheitliche Differenzierung oder differenzierte Einheit? Zur Entwicklung der Medien- und Kommunikationswissenschaften in Österreich. Medien Journal, 2016, 4-19.
  • Koch, T., Schäfer-Hock, C., & Zillich, A. F. (2016). Conflict, coordination, compromise? The potential of game theory to explain the choice of viewing in shared domestic television use. Communications - The European Journal Of Communication Research, 41, 445-464.
  • Oggolder, C. (2016). Das Internet als Ort der Erinnerung [The Internet as a Place of Remembrance]. Global Media Journal, German Edition, 6, 1-8. Retrieved from https://www.db-thueringen.de/servlets/MCRFileNodeServlet/dbt_derivate_00037165/GMJ12_Oggolder_final.pdf
  • Eberwein, T., Porlezza, C., Bichler, K., & Karmasin, M. (2016). Lästige Gäste? Partizipation und Produsage als Problem der journalistischen Selbstregulierung: Ergebnisse einer Drei-Länder-Studie [Inconvenient guests? Participation and produsage as a problem for journalistic self-regulation: Results from a three-country study]. Medien Journal, 40, 34-48.
  • Kus, M., Eberwein, T., Porlezza, C., & Splendore, S. (2016). Training or improvisation? Citizen journalists and their educational background: A comparative view. Journalism Practice, 11, 355-372. doi:10.1080/17512786.2016.1221737
  • Kaufmann, K. (2016). Wie nutzen Flüchtlinge ihre Smartphones auf der Reise nach Europa? Ergebnisse einer qualitativen Interview-Studie mit syrischen Schutzsuchenden in Österreich [How do refugees use their smartphones on the way to Europe? Results of a qualitative study among Syrian asylum seekers in Austria]. Sws-Rundschau, 56, 319-342.
  • Melischek, G., & Seethaler, J. (2016). Die Tagespresse der franzisko-josephinischen Ära [The daily press in the Habsburg Empire 1848-1918]. In M. Karmasin & Oggolder, C. (Eds.), Österreichische Mediengeschichte. Bd. 1: Von den frühen Drucken zur Ausdifferenzierung des Mediensystems (1500 bis 1918) (pp. 167-192). Wiesbaden: Springer VS.
  • Karmasin, M., & Litschka, M. (2016). Wirtschaftsethik in der Medien- und Kommunikationsgesellschaft: Der Capability Approach und die Möglichkeiten interkultureller Ethik. In A. Krylov (Ed.), Handbuch zur europäischen Wirtschaftsethik (pp. 353-367). Berlin: BWV - Berliner Wissenschafts-Verlag GmbH.
  • Karmasin, M. (2016). In Metapherngewittern: "Translating War" im Spiegel der (massen-)medialen Propaganda im 1. Weltkrieg. In B. Mazohl (Ed.), Translating War: Der erste Weltkrieg und seine kulturelle Verarbeitung (pp. 48-61). Wien: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften.
  • Koinig, I., Karmasin, M., & Diehl, S. (2016). Convergence in University Curricula. In J. Domenech, Lloret, J., 
Vincent-Vela, M. C., de la Poza, E., & Zuriaga, E. (Eds.), Advances in higher Education (pp. 279-297). Valencia: Universitat Politècnica de València.
  • Gerard-Wenzel, C., Trappel, J., & Gadringer, S. (2016). Media policy and regulation in times of crisis. In S. Simpson, Puppis, M., & Bulck, H. van den (Eds.), European media policy for the twenty-first century: Assessing the past, setting agendas for the future (pp. 95-117). London: Routledge.
  • Sponholz, L. (2016). Als der Sommer zu Ende ging: Die Flüchtlingsdebatte im Wiener Wahlkampf auf Facebook [As summer came to an end: The refugee issue in Vienna’s mayoral election campaign on facebook]. Sws-Rundschau, 16, 371-398.
  • Sponholz, L. (2016). Islamophobic hate speech: What is the point of counter-speech? The case of Oriana Fallaci and the rage and the pride. Journal Of Muslim Minority Affairs, 36, 502-522.
  • Schäfer, M., & Schäfer-Hock, C. (2016). Mailand oder Madrid?! Eigenschaften und Verlässlichkeit der Fußball-Transferberichterstattung in Deutschland. Medien & Kommunikationswissenschaft, 64, 379-401.
  • Karmasin, M., & Krainer, L. (2016). Medienethik in einer ökonomisierten Welt. In M. Maring (Ed.), Zur Zukunft der Bereichsethiken: Herausforderungen durch die Ökonomisierung der Welt (pp. 223-239). Karlsruhe: KIT Scientific Publishing.
  • Riedl, A. (2016). Kontakt mit Andersdenkenden im Social Web: Chance oder Gefahr für die politische Partizipation? Ergebnisse einer Befragung österreichischer UserInnen [Disagreement in social media: Chance or threat for political participation? Results of a survey among Austrian users]. In D. Bertel, Himmelsbach, J., Krakovsky, C., Metzler, B., Riedl, A., & Möller, L. (Eds.), Junge Perspektiven auf Partizipation in Geschichte und Gegenwart: Beiträge zur ersten under.docs - Fachtagung zu Kommunikation [Young perspectives on participation in the past and the present] (pp. 300-323). Wien: danzig & unfried.
  • Weiß, R., Magin, M., Hasebrink, U., Jandura, O., Seethaler, J., & Stark, B. (2016). Publizistische Qualität im medialen Wandel - eine normativ begründete Standortbestimmung [Media Performance and media change - a normative view]. In P. Werner, Rinsdorf, L., Pleil, T., & Altmeppen, K. -D. (Eds.), Verantwortung - Gerechtigkeit - Öffentlichkeit: Normative Perspektiven auf Kommunikation (pp. 27-50). Konstanz, München: UVK.
  • Trommershausen, A., & Karmasin, M. (2016). Corporate Social Responsibility in Medienunternehmen. In J. Krone & Pellegrini, T. (Eds.), Handbuch Medienökonomie (pp. 1-34). Wiesbaden: Springer.
  • Eberwein, T., & Porlezza, C. (2016). Both sides of the story: Communication ethics in mediatized worlds. Journal Of Communication, 66, 328-342. doi:10.1111/jcom.12216
  • Grimm, J., Huddy, L., Schmidt, P., & Seethaler, J. (2016). Introduction: Dynamics of National Identity. In J. Grimm, Huddy, L., Schmidt, P., & Seethaler, J. (Eds.), Dynamics of national identity: Media and societal factors of what we are (pp. 1-6). New York, NY: Routledge.
  • Splendore, S., Di Salvo, P., Eberwein, T., Groenhart, H., Kus, M., & Porlezza, C. (2016). Educational strategies data journalism: A comparative study of six European countries. Journalism: Theory, Practice & Criticism, 17, 138-152. doi:10.1177/1464884915612683
  • Klaus, E., & Seethaler, J. (2016). Crossing the borders: Herta Herzog's work in communication and marketing research. In P. Simonson & Park, D. W. (Eds.), The international history of communication study (pp. 237-255). New York, London: Routledge. Retrieved from http://www.tandf.net/books/details/9781138846029/
  • Magin, M. (2015). Shades of mediatization: Components of media logic in German and Austrian elite newspapers (1949-2009). The International Journal Of Press/politics, 20, 415-437. doi:10.1177/1940161215595944
  • Kosmützky, A., & Wöhlert, R. (2015). International vergleichende Forschung: Eine interdisziplinäre Metaanalyse disziplinärer Zugänge. Sws-Rundschau, 55, 496-524.
  • Eberwein, T., Evers, H., & Groenhart, H. (2015). Medienverantwortung und journalistische Transparenz: Optionen für Redaktionen im digitalen Umbruch [Media responsibility and journalistic transparency: Options for newsrooms in the digital transformation]. In P. Grimm, Keber, T., & Zöllner, O. (Eds.), Anonymität und Transparenz in der Digitalen Gesellschaft (pp. 117-131). Stuttgart: Franz Steiner.
  • Eberwein, T., Porlezza, C., & Splendore, S. (2015). Media as political actors. In G. Mazzoleni (Ed.), The International Encyclopedia of Political Communication (pp. 703-711). Oxford (UK), Malden (MA): Wiley-Blackwell.