Articles in Journals, Proceedings and Edited Books - peer reviewed


  • Saurwein, F. (2019). Automatisierung, Algorithmen, Accountability. Eine Governance Perspektive [Automatization, algorithms, accountability. A governance perspective]. In M. Rath, Krotz, F., & Karmasin, M. (Eds.), Maschinenethik. Normative Grenzen autonomer Systeme (pp. 35-56). Wiesbaden: Springer VS. doi:10.1007/978-3-658-21083-0
  • Eberwein, T., Saurwein, F., Karmasin, M., & Vogl, N. (2019). Kennzahlen des öffentlichen Rundfunks – ein internationaler Vergleich [Key Figures of Public Broadcasting - an International Comparison]. In J. Krone & Gebesmair, A. (Eds.), Zur Ökonomie gemeinwohlorientierter Medien. Digitale Massenkommunikation in Deutschland, Österreich und der Schweiz. (pp. 187-207). Baden-Baden: Nomos.
  • von Rimscha, M. B., Möller, J., Voci, D., Nölleke-Przybylski, P., Altmeppen, K. -D., & Karmasin, M. (2018). Can digitisation help overcome linguistic and strategic disadvantages in international media markets? Exploring cross-border business opportunities for German-language media companies. Media, Culture & Society, 2018, 1-19. doi:10.1177/0163443718787614
  • Riedl, A. (2018). Political TV Interviews in Austria 1981-2016 – Structures and Strategies through Times of Substantial Changes in Media and Politics. Communications: The European Journal Of Communication Research., n/a, n/a. doi:10.1515/commun-2018-2023
  • Seethaler, J., & Beaufort, M. (2018). Vom Verstehen zum Partizipieren? Wissenschaft und ihre Disziplinen in einer sich wandelnden Öffentlichkeit [From understanding to participating? Science and its disciplines in a changing public]. In L. Hagen, Lüthje, C., Ohser, F., & Seifert, C. (Eds.), Wissenschaftskommunikation: Die Rolle der Disziplinen (pp. 55-78). Baden-Baden: Nomos.
  • Lugschitz, R. (2018). Ausländerinnen im Spanischen Bürgerkrieg: Internationales Engagement in einem nationalen Konflikt [Female Foreigners in the Spanish Civil War: International Engagement in a National Conflict]. Comparativ, 28, 48-64.
  • Riedl, A. (2018). Which journalists for which democracy? Liberal-representative, deliberative and participatory roles among Austrian journalists. Journalism Studies, 20, 1377-1399. doi:10.1080/1461670X.2018.1519638
  • Beaufort, M. (2018). Digital media, political polarization and challenges to democracy. Information, Communication & Society, 21, 915-920. doi:10.1080/1369118X.2018.1451909
  • Karmasin, M. (2018). ORF - Semper reformanda?. Medien Und Zeit, 33, 29-33.
  • Koinig, I., Weder, F., Diehl, S., & Karmasin, M. (2018). The Role of CSR Communication
 in Master’s Degree Curricula Throughout Europe: Universities’ Roles as Digital Communities in Preparing Students for Future Challenges. In G. Grigore, Stancu, A., & McQueen, D. (Eds.), Corporate Responsibility and Digital Communities - An International Perspective towards Sustainability (pp. 205-228). London: Palgrave.
  • Eberwein, T. (2018). A question of trust: Functions and effects of transmedia journalism. In R. Rampazzo Gambarato & Alzamora, G. C. (Eds.), Exploring transmedia journalism in the digital age (pp. 15-30). Hershey, PA: IGI Global. doi:10.4018/978-1-5225-3781-6.ch002
  • Eberwein, T. (2018). Medienselbstkontrolle [Media self-control]. In J. Krone & Pellegrini, T. (Eds.), Handbuch Medienökonomie. Wiesbaden: Springer VS. doi:10.1007/978-3-658-09632-8_72-1
  • Eberwein, T. (2018). Diffusion of the inimitable: Helge Timmerberg and the advent of German Gonzo. In R. Alexander & Isager, C. (Eds.), Fear and loathing worldwide: Gonzo journalism beyond Hunter S. Thompson (pp. 35-52). London: Bloomsbury.
  • Eberwein, T., & Porlezza, C. (2018). Integration durch Partizipation? Funktionen (und Fehlleistungen) des digitalen Bürgerjournalismus [Integration through participation? Functions (and failures) of digital citizen journalism]. In M. Prinzing, Köberer, N., & Schröder, M. (Eds.), Migration, Integration, Inklusion. Medienethische Herausforderungen und Potenziale für die digitale Mediengesellschaft (pp. 87-104). Baden-Baden: Nomos.
  • Kaufmann, K. (2018). Mobil, vernetzt, geräteübergreifend: Die Komplexität alltäglicher Smartphone-Nutzung als methodische Herausforderung [Mobile, connected, across devices: The complexity of everyday smartphone use as a methodical challenge]. In C. P. Katzenbach C. (Ed.), Neue Komplexitäten für Kommunikationsforschung und Medienanalyse: Analytische Zugänge und empirische Studien (pp. 139-158). doi:10.17174/dcr.v4.6
  • Schmuck, D., Matthes, J., Naderer, B., & Beaufort, M. (2018). The effects of environmental brand attributes and nature imagery in green advertising. Environmental Communication, 12, 414-429. doi:10.1080/17524032.2017.1308401
  • Eberwein, T., Fengler, S., & Karmasin, M. (2018). Vernetzung der Medien(selbst)regulierung. Eine vergleichende Analyse von Media-Accountability-Strukturen in 30 europäischen Staaten [Integrating media (self) regulation. A comparative analysis of media accountability structures in 30 European countries]. In C. Eilders, Jandura, O., Bause, H., & Frieß, D. (Eds.), Vernetzung. Stabilität und Wandel gesellschaftlicher Kommunikation (pp. 268-287). Köln: Herbert von Halem.
  • Riedl, A., Maurer, P., & Mühl, B. (2018). Anpassung an die Medienlogik? Eine Untersuchung politischer Kommunikationsstrategien von AkteurInnen aus Deutschland und Österreich [Adoption of media logic? An investigation of political communication strategies of actors in Germany and Austria]. Ozp – Austrian Journal Of Political Science, 47, 1-16. doi:10.15203/ozp.2387.vol47iss1
  • Kaufmann, K. (2018). Navigating a new life: Syrian refugees and their smartphones in Vienna. Information, Communication & Society: Aoir Special Issue, 21, 882-898. doi:10.1080/1369118X.2018.1437205
  • Kaufmann, K. (2018). Mit Kriegsflüchtlingen über ihre Smartphone-Nutzung auf der Flucht sprechen: Eine forschungsethische (Selbst)-Reflexion. [Talking with war refugees about their smartphone use on the flight: a (self-)reflection on research ethics]. In M. Prinzing, Köberer, N., & Schröder, M. (Eds.), Migration, Integration, Inklusion. Medienethische Herausforderungen und Potentiale für die digitale Mediengesellschaft (pp. 135-150). Baden-Baden: Nomos.
  • Kaufmann, K. (2018). The smartphone as a snapshot of its use: Mobile media elicitation in qualitative interviews. Mobile Media & Communication: Special Issue On Mobile Methods, 6, 233-246. doi:10.1177/2050157917743782
  • Melischek, G., & Seethaler, J. (2017). Die Institutionalisierung der Kommunikationswissenschaft an der Österreichischen Akademie der Wissenschaften: Geschichte und Aufgabenbereiche des Instituts für vergleichende Medien- und Kommunikationsforschung [The institutionalization of communication studies at the Austrian Academy of Sciences: History and programme of the Institute for Comparative Media and Communication Research]. Geistes-, Sozial- Und Kulturwissenschaftlicher Anzeiger, 152, 65-98.
  • Seethaler, J., & Beaufort, M. (2017). Community media and broadcast journalism in Austria: Legal and funding provisions as indicators for the perception of the media’s societal roles. The Radio Journal: International Studies In Broadcast & Audio Media, 15, 173-194.
  • Seethaler, J. (2017). Media systems theory. In P. Moy (Ed.), Oxford Bibliographies in Communication. New York: Oxford University Press. doi:10.1093/obo/9780199756841-0185
  • Karmasin, M., & Bichler, K. (2017). Corporate social responsibility in the media industry: Setting the benchmark or falling behind?. In K. -D. Altmeppen, Hollifield, C. A., & van Loon, J. (Eds.), Value-oriented media management: Decision making between profit and responsibility (pp. 135-147). Wiesbaden: Springer.
  • Gerard-Wenzel, C. (2017). Liberal, deliberativ oder partizipatorisch? Eine Meta-Studie zur Neubewertung von Medienqualität [Liberal, deliberative or participatory? A meta-study re-assessing media quality]. Kommunikation.medien, 8, 1-23. Retrieved from http://eplus.uni-salzburg.at/JKM/periodical/titleinfo/2061973
  • Saurwein, F., Just, N., & Latzer, M. (2017). Algorithmische Selektion im Internet: Risiken und Governance automatisierter Auswahlprozesse [Algorithmic selection on the Internet: Risks and governance of automated selection processes]. Kommunikation@gesellschaft, 18, 1-22. Retrieved from http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-51466-4
  • Magin, M. (2017). Attention, please! Structural influences on tabloidization of campaign coverage in German and Austrian elite newspapers (1949-2009). Journalism, 18. doi:10.1177/1464884917707843
  • Melischek, G., & Seethaler, J. (2017). Gender-Bias in österreichischen Wahlkämpfen? Einflussfaktoren auf die Sichtbarkeit von KandidatInnen in den Fernsehnachrichten [Is there a gender bias in Austrian election news? Predictors of visibilty of candidates in television news]. Sws-Rundschau, 57, 56-79.
  • Seethaler, J. (2017). Political agenda-building. In P. Roessler (Ed.), International Communication Association (ICA) (Tran.), The international encyclopedia of media effects (pp. 1536-1546). Malden, MA: Wiley-Blackwell. doi:10.1002/9781118783764