Other Articles in Journals, Proceedings and Edited Books


  • Karmasin, M., & Weder, F. (2014). Stakeholder-Management als kommunikatives Beziehungsmanagement: Netzwerktheoretische Grundlagen der Unternehmenskommunikation [Stakeholder management as a communicative relation management: Network-theoretical bases of the enterprise communication]. In A. Zerfaß & Piwinger, M. (Eds.), Handbuch der Unternehmenskommunikation: Strategie - Management - Wertschöpfung (pp. 81-105). Wiesbaden: Springer/Gabler.
  • Seethaler, J. (2014). Politische Kommunikation [Political ccommunication]. In M. Karmasin, Rath, M., & Thomaß, B. (Eds.), Kommunikationswissenschaft als Integrationsdisziplin (pp. 219-244). Wiesbaden: Springer VS.
  • Wöhlert, R. (2013). The Austrian news coverage of Poland during the Polish EU presidency in 2011. Srodkowoeuropejskie Studia Polityczne (Central European Political Studies), 3, 87-107.
  • Wöhlert, R. (2013). The German news coverage of Poland during the Polish EU presidency term in 2011. Srodkowoeuropejskie Studia Polityczne (Central European Political Studies), 3, 121-143.
  • Karmasin, M. (2013). Presseförderung als Kompensation von Marktversagen. In VÖZ - Verband österreichischer Zeitungen (Ed.), Mehrwert. Public Value Bericht des Verbandes österreichischer Zeitungen. Wien: VÖZ - Verband österreichischer Zeitungen.
  • Tenscher, J. (2013). Eierlegende Wollmilchsäue: Einschätzungen von PolitikerInnen zu Idealmaßen in der "Mediendemokratie". In E. Czerwick (Ed.), Politische Kommunikation in der repräsentativen Demokratie der Bundesrepublik Deutschland: Festschrift für Ulrich Sarcinelli (pp. 223-243). Wiesbaden: Springer VS.
  • Magin, M. (2013). Die "Abflachungsspirale" - Fakt oder Fiktion? Boulevardisierungstendenzen in der Wahlkampfberichterstattung deutscher und österreichischer Tageszeitungen (1949-2006). [Tabloidized campaign coverage? A comparative analysis of German and Austrian newspapers (1949-2006)]. In T. Roessing & Podschuweit, N. (Eds.), Politische Kommunikation in Zeiten des Medienwandels. Berlin: de Gruyter.
  • Stark, B. (2013). Qualitätsmedien und ihr Publikum in Zeiten des Medienwandels - das Fallbeispiel ORF. In N. Gonser (Ed.), Die multimediale Zukunft des Qualitätsjournalismus - Wer gewinnt durch Public Value?. Berlin: Springer Wissenschaftsverlag.
  • Kaun, A., Lunt, P., Van Zoonen, L., Pruulmann-Vengerfeldt, P., & Stark, B. (2013). The mediation of civic participation: Diverse forms of political agency in a multimedia age. In N. Carpentier, Schrøder, K., & Hallet, L. (Eds.), Transforming audiences, transforming societies.
  • Karmasin, M., Rath, M., & Thomaß, B. (2013). Vorwort. In M. Karmasin, Rath, M., & Thomaß, B. (Eds.), Normativität in der Kommunikationswissenschaft (pp. 9-19). Wiesbaden: Springer VS.
  • Karmasin, M., & Litschka, M. (2013). Normativität in der Medienökonomie. In M. Karmasin, Rath, M., & Thomaß, B. (Eds.), Normativität in der Kommunikationswissenschaft (pp. 191-209). Wiesbaden: Springer VS.
  • Karmasin, M., Rath, M., & Thomaß, B. (2013). Abschlussbetrachtung und Ausblick: Kommunikationswissenschaft - Von der Notwendigkeit normativer Fragestellungen. In M. Karmasin, Rath, M., & Thomaß, B. (Eds.), Normativität in der Kommunikationswissenschaft (pp. 467-494). Wiesbaden: Springer VS.
  • Karmasin, M. (2013). Konturen eines Forschungsfeldes. In M. Karmasin, Kaltenbrunner, A., & Kraus, D. (Eds.), Der Journalisten Report IV Medienmanagement in Österreich. Eine repräsentative Befragung (pp. 9-17). Wien: WUV.
  • Karmasin, M. (2013). Medienmanagement und Ethik. In M. Karmasin, Kaltenbrunner, A., & Kraus, D. (Eds.), Der Journalisten Report IV Medienmanagement in Österreich. Eine repräsentative Befragung (pp. 89-98). Wien: WUV.
  • Karmasin, M., Rath, M., & Thomaß, B. (2013). Kommunikationswissenschaft integrativ?. In M. Karmasin, Rath, M., & Thomaß, B. (Eds.), Kommunikationswissenschaft als Integrationsdisziplin (pp. 9-19). Wiesbaden: Springer VS.
  • Karmasin, M., Rath, M., & Thomaß, B. (2013). Integration zwischen Heuristik und Epistemologie: Konturen eines neuen Fachverständnisses. In M. Karmasin, Rath, M., & Thomaß, B. (Eds.), Kommunikationswissenschaft als Integrationsdisziplin (pp. 367-377). Wiesbaden: Springer VS.
  • Karmasin, M., & Weder, F. (2013). Spielräume der Verantwortung. Stakeholder Management als Bedingung und Ergebnis sozial- und individualethischen Handelns. Umwelt- Und Wirtschaftsforum, 21, 11-17.
  • Melischek, G., & Seethaler, J. (2013). Going interpretive? Das Verhältnis von Politik und Journalismus in den Hauptabendnachichten des Fernsehens während der österreichischen Nationalratswahlkämpfe seit 1983 [Going interpretive? The changing relationship between politics and journalism in Austrian television news casts during election campaigns since 1983]. In F. Karlhofer, Jeschke, S., & Pallaver, G. (Eds.), Medienzentrierte Demokratien: Befunde, Trends, Perspektiven. Festschrift für Univ.-Prof. Dr. Fritz Plasser (pp. 123-146). Wien: facultas.wuv.
  • Seethaler, J. (2013). Das Redaktionsgeheimnis zwischen Machttransparenz, freier Meinungsäußerung und politischer Partizipation [The protection of sources between transparency, freedom of expression and political participation]. In H. Koziol, Seethaler, J., & Thiede, T. (Eds.), Medienpolitik und Recht II. Presserat, WikiLeaks und Redaktionsgeheimnis (pp. 145-160). Wien: Jan Sramek.
  • Koziol, H., Seethaler, J., & Thiede, T. (2013). Vorwort [Preface]. In H. Koziol, Seethaler, J., & Thiede, T. (Eds.), Medienpolitik und Recht II (p. V-VIII). Wien: Jan Sramek Verlag.
  • Tenscher, J. (2013). Ein Hauch von Wahlkampf. In B. Weßels, Schoen, H., & Gabriel, O. W. (Eds.), Wahlen und Wähler. Analysen aus Anlass der Bundestagswahl 2009 (pp. 63-78). Wiesbaden: Springer VS.
  • Tenscher, J., Seeber, G. U. H., & Hallermayer, M. (2013). Politische Mediennutzung [Political Media Use]. In J. W. van Deth & Tausendpfund, M. (Eds.), Politik im Kontext: Ist alle Politik lokale Politik? Individuelle und kontextuelle Determinanten politischer Orientierungen (pp. 191-214). Wiesbaden: Springer VS.
  • Seethaler, J. (2012). Analytic and systemic approaches - two sides of a coin: The example of structural theory. Nuova Atlantide, 3, 31-35.
  • Hanitzsch, T., Seethaler, J., Skewes, E. A., Anikina, M., Berganza, R., Carlos, J., et al. (2012). Worlds of journalism: Journalistic cultures, professional autonomy and perceived influences across 18 nations. In D. H. Weaver & Willnat, L. (Eds.), The global journalist in the 21st century. London, New York: Routledge.
  • Tenscher, J. (2012). Wahlkampagnen in Österreich und Europa: Professionalisierung aus der Akteurssicht. In F. Plasser (Ed.), Erfolgreich Wahlkämpfen: Massenmedien und Wahlkampagnen in Österreich (pp. 87-112). Wien: facultas.
  • Burkart, R., & Rußmann, U. (2012). Zweifelhafte Authentizität: Eine Untersuchung der Österreichischen Wahlkampfkommunikation. [The problematization of authenticity: An analysis of political campaign communication in Austria]. In P. Szyszka (Ed.), Alles nur Theater: Authentizität und Inszenierung in der Organisationskommunikation (pp. 236-254). München: Herbert von Halem.
  • Burkart, R., & Rußmann, U. (2012). Zweifelhafte Authentizität: Eine Untersuchung der Wahlkampfkommunikation in Österreich. [The problematization of authenticity: An analysis of political campaign communication in Austria]. In University of Sofia (Ed.), Public Relations, Journalism and Media in a Global World (pp. 157-176). Sofia: University of Sofia.
  • Wöhlert, R., Hodzic, S., Pudar, G., & Sekloca, P. (2012). EU Accession, crimes and sports: The thematic frame of reciprocal perceptions between Western Balkan countries and EU. In H. Scheck (Ed.), Changing identities in South Eastern Europe: Between europeanisation, globalisation, regionalisation and nationalism (pp. 46-67). Wien/Ljubljana: Austrian Science and Research Liaison Office Ljubljana/Center for Social Innovation.
  • Seethaler, J. (2012). Krise des Journalismus - Handlungsbedarf für Politik, Medienunternehmen und Journalisten [The crisis of journalism - A call for action for companies, politicians, and journalists]. In O. Jarren, Künzler, M., & Puppis, M. (Eds.), Medienwandel oder Medienkrise (pp. 81-92). Baden-Baden: Nomos.
  • Melischek, G. (2012). Agenda Setting in der Politik: Kontinuität und Wandel in der österreichischen Wahlkampfkommunikation 1966-2008 [Political agenda setting: Continuity and change in Austrian campaign communication 1966-2008]. (Friedrich Funder-Institut, Ed.), Symposium Sprache in Politik, Wirtschaft und Medien. Wien: Friedrich Funder-Institut.