Dr.

Meike Wilfing-Albrecht

BA BA MA

Telephone
(+43 1) 51581 – 3705

E-Mail
meike.wilfing-albrecht(at)oeaw.ac.at

… studied musicology and Romance studies in Osnabrück and Vienna and attained her doctorate in 2022 ("Das barocke Festspiel als modernes Geamtkunstwerk. Die Opernästhetik von Egon Wellesz"). She has been part of multiple research projects, for example "Eduard Hanslick’s 'Vom Musikalisch-Schönen'": Dynamic Features of the Text and Its Contexts" (Austrian Academy of Sciences, 2018–2021), funded by the Austrian Science Fund FWF, or "Telling Sounds" at the University of Music and Performing Arts, Vienna (2021). Since 2017, she has been working for the Complete Edition of the Writings of Arnold Schönberg.

At the ACDH-CH, Meike Wilfing-Albrecht is part of the research unit Musicology. She previously worked for the projects Oesterreichisches Musiklexikon Online (OeML) as well as DEMOS, and became staff scientist at the Wiener Arbeitsstelle der Johannes Brahms Gesamtausgabe in September 2022. Her research interests include music history of the 19th and 20th Centuries (especially Viennese Modernism), history of science, and musical criticism.

Full CV

Publications

  • Wilfing-Albrecht, Meike. 2024. “Baroque” in Early Musicology and Art History: Egon Welleszʼs Concept of an Austrian Tradition. Musicologica Austriaca - Journal for Austrian Music Studies.
  • Wilfing-Albrecht, Meike (Koautorin). 2023. Oesterreichisches Musiklexikon-Online. Barbara Boisits. Wien: Verlag der ÖAW.
  • Wilfing-Albrecht, Meike (Alleinautorin). 2023. Oesterreichisches Musiklexikon-Online. Barbara Boisits. Wien: Verlag der ÖAW.
  • Wilfing-Albrecht, Meike. 2023. Mme. Charles Cahier: Mahler’s ‘Representative on Earth’. Women's Song Forum.
  • Wilfing-Albrecht, Meike. 2023. Madame Charles Cahier as Emissary of Mahler's Legacy and her 'Monopoly' on Das Lied von der Erde. News about Mahler Research 76: 62-75.
  • Wilfing-Albrecht, Meike. 2023. Adjusting an Image? The "Mahler-Renaissance" between Vienna and New York. In Telling Sounds. Tracing Music History in Digital Media Archives, eds. E. Berner and Santi, M., 63-79. Wien: Hollitzer.
  • Wilfing, Alexander, Meike Wilfing-Albrecht, and Daniel Elsner. 2023. Eduard Hanslick, Vom Musikalisch-Schönen: Ein Beitrag zur Revision der Ästhetik der Tonkunst [digital edition of all ten versions, including TEI markup].
  • Wilfing-Albrecht, Meike. 2023. Die "Opernkrise" der Zwischenkriegszeit - eine selbsterzeugte Hysterie? Egon Wellesz' Beitrag zu Diskurs und Strategien. Musik & Ästhetik 27/106: 58-73.
  • Wilfing-Albrecht, Meike. 2023. Madame Charles Cahier als Botschafterin von Mahlers Vermächtnis und ihr 'Monopol' auf "Das Lied von der Erde". Nachrichten zur Mahler-Forschung 76: 62-76.
  • Wilfing-Albrecht, Meike. 2023. Bojan Bujić, Arnold Schoenberg and Egon Wellesz: A Fraught Relationship. Musicologica Austriaca.
  • Wilfing-Albrecht, Meike (Alleinautorin). 2022. Oesterreichisches Musiklexikon-Online. Barbara Boisits. Wien: Verlag der ÖAW.
  • Wilfing-Albrecht, Meike (Koautorin). 2022. Oesterreichisches Musiklexikon-Online. Barbara Boisits. Wien: Verlag der ÖAW.
  • Wilfing-Albrecht, Meike. 2022. ‚Tradition und Moderne‘: Egon Wellesz’ Imagination des barocken Gesamtkunstwerks. Open Library of Humanities 2: 1-23. doi:10.16995/olh.8116.
  • Coelsch-Foisner, Sabine, Meike Wilfing-Albrecht, and Alexander Wilfing, eds. 2022. "Production Archives 02: Production Contexts", special collection der "Open Library of Humanities". doi:10.16995/olh.collection.454.
  • Wilfing-Albrecht, Meike. 2022. Das barocke Festspiel als modernes Gesamtkunstwerk. Die Opernästhetik von Egon Wellesz. Universität Wien. doi:10.25365/thesis.71947.
  • Wilfing-Albrecht, Meike (Koautorin). 2021. Oesterreichisches Musiklexikon-Online. Barbara Boisits. Wien: Verlag der ÖAW.
  • Wilfing-Albrecht, Meike (Alleinautorin). 2021. Oesterreichisches Musiklexikon-Online. Barbara Boisits. Wien: Verlag der ÖAW.
  • Wilfing-Albrecht, Meike. 2021. Grümmer, Familie. Barbara Boisits. Oesterreichisches Musiklexikon-Online. Wien: Verlag der ÖAW. doi:10.1553/0x003c59ef.
  • Wilfing-Albrecht, Meike (Alleinautorin). 2020. Oesterreichisches Musiklexikon-Online. Barbara Boisits. Wien: Verlag der ÖAW.
  • Wilfing-Albrecht, Meike (Koautorin). 2020. Oesterreichisches Musiklexikon-Online. Barbara Boisits. Wien: Verlag der ÖAW.
  • Wilfing-Albrecht, Meike. 2020. Der Direktor und sein Kritiker. Die wechselseitige Beeinflussung zwischen Künstler und Kritiker am Beispiel von Eduard Hanslick und Gustav Mahler. In Musikinstrumente und Musizierpraxis zur Zeit Gustav Mahlers, Bd. 2, eds. H. Krones and Kubik, R., 367-384. Wiener Schriften Zur Stilkunde Und Aufführungspraxis 5. Wien: Böhlau.
  • Wilfing, Alexander, Christoph Landerer, and Meike Wilfing-Albrecht, eds. 2020. Hanslick im Kontext: Perspektiven auf die Ästhetik, Musikkritik und das historische Umfeld von Eduard Hanslick / Hanslick in Context: Perspectives on the Aesthetics, Musical Criticism, and Historical Setting of Eduard Hanslick. Wien: Hollitzer.
  • Wilfing-Albrecht, Meike. 2020. Mit Herzen, Mund und Händen – Musik im Dreißigjährigen Krieg. In Musik und Gesellschaft. Marktplätze – Kampfzonen – Elysium, Bd. 1: Von den Kreuzzügen bis zur Romantik, eds. F. Reininghaus, Kemp, J., and Ziane, A., 320-324. Würzburg: Königshausen & Neumann.
  • Wilfing-Albrecht, Meike. 2020. Zwischen Krieg und Frieden – Musik im deutschen Alltag um 1648. In Musik und Gesellschaft. Marktplätze – Kampfzonen – Elysium, Bd. 1: Von den Kreuzzügen bis zur Romantik, eds. F. Reininghaus, Kemp, J., and Ziane, A., 335-338. Würzburg: Königshausen & Neumann.
  • Wilfing-Albrecht, Meike. 2017. Musiktheatralische Textualität: Opernbezogene Musikdrucke im deutschen Sprachraum des 18. Jahrhunderts. Die Musikforschung.
  • Wilfing-Albrecht, Meike. 2015. Ein ‚Kapitel österreichischer Unbegreiflichkeiten‘. Egon Wellesz und das Wiener musikhistorische Institut. Universität Wien.
  • Wilfing-Albrecht, Meike, and Melanie Strumbl. 2014. Christoph Willibald Gluck: Bilder – Mythen – Diskurse. Österreichische Musikzeitschrift. doi:10.7767/omz-2014-0618.
  • Albrecht, Meike. 2014. Innsbruck, Schloss Ambras, Kunstkammer, P 5369–5377, Sigel Am (‚Ambraser Stickbuch’). Andrea Lindmayr-Brandl. Andrea Rifkin Lindmayr-Brandl Joshua Schmierer. Schrift und Klang in der Musik der Renaissance. Handbuch Der Musik Der Renaissance Bd. 4. Laaber: Laaber: 256-258.
  • Albrecht, Meike. 2014. Harmonice Musices Odhecaton A, Venedig: Ottaviano Petrucci, 1501. Andrea Lindmayer-Brandl. Andrea Rifkin Lindmayr-Brandl Joshua Schmierer. Schrift und Klang in der Musik der Renaissance. Handbuch Der Musik Der Renaissance Bd. 4. Laaber: Laaber: 204-207.
  • Albrecht, Meike. 2014. Brüssel, Bibliothèque Royal de Belgique, Ms. IV.922 (‘Occo-Kodex’). Andrea Lindmayr-Brandl. Andrea Rifkin Lindmayr-Brandl Joshua Schmierer. Schrift und Klang in der Musik der Renaissance. Handbuch Der Musik Der Renaissance Bd. 4. Laaber: Laaber: 262-264.
  • Albrecht, Meike. 2014. A-Wn 2856 (‚Mondsee-Wiener Liederhandschrift’). Andrea Lindmayr-Brandl. Andrea Rifkin Lindmayr-Brandl Joshua Schmierer. Schrift und Klang in der Musik der Renaissance. Handbuch Der Musik Der Renaissance Bd. 4. Laaber: Laaber: 177-180.
  • Albrecht, Meike. 2014. Bologna, Civico Museo Bibliografico Musicale, Ms. Q15. Andrea Lindmayr-Brandl. Andrea Rifkin Lindmayr-Brandl Joshua Schmierer. Schrift und Klang in der Musik der Renaissance. Handbuch Der Musik Der Renaissance Bd. 4. Laaber: Laaber: 160-163.
  • Albrecht, Meike. 2014. Le dotte, et eccellente composizioni de i Madrigali a cinque voci, Girolamo Scotto: Venedig, 1540. Andrea Lindmayr-Brandl. Andrea Rifkin Lindmayr-Brandl Joshua Schmierer. Schrift und Klang in der Musik der Renaissance. Handbuch Der Musik Der Renaissance Bd. 4. Laaber: Laaber: 279-281.
  • Albrecht, Meike. 2014. Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantare et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano [Willaert], Venedig: Ottaviano Scotto, 1536. Andrea Lindmayr-Brandl. Andrea Rifkin Lindmayr-Brandl Joshua Schmierer. Schrift und Klang in der Musik der Renaissance. Handbuch Der Musik Der Renaissance Bd. 4. Laaber: Laaber: 267-269.
  • Albrecht, Meike. 2014. Cantiones, quae ab argumento sacrae vocantur, quinque et sex partium, autoribus Thomas Tallisio et Guilielmo Birdo angles, London: Thomas Vautrollier, 1575 (‘Cantiones Sacrae’). Andrea Lindmayr-Brandl. Andrea Rifkin Lindmayr-Brandl Joshua Schmierer. Schrift und Klang in der Musik der Renaissance. Handbuch Der Musik Der Renaissance Bd. 4. Laaber: Laaber: 303-306.
  • Wilfing-Albrecht, Meike. 2014. Musik für Film und bewegte Bilder. Symposion Wien Modern. Österreichische Musikzeitschrift. doi:10.7767/omz-2014-0619.
  • Wilfing-Albrecht, Meike, and Alexander Wilfing. 2014. Musikhistoriographie(n). Österreichische Musikzeitschrift 69/1: 74–75. doi:10.7788/omz-2014-0114.
  • Wilfing-Albrecht, Meike. 2013. Die Autorisierung des Selbst: musikalische Autorschaft im 20. Jahrhundert. Österreichische Musikzeitschrift. doi:10.7767/omz.2013.68.4.85.
  • Wilfing-Albrecht, Meike. 2013. Deutsche Musik in Polen. Ludwig Senfls Motetten in der Tabulatursammlung des Johannes von Lublin. Wien: Universität Wien. doi:10.25365/thesis.26751.
  • Albrecht, Meike. 2008. S. Th. Staden: Musicalische Friedensgesänge (Nürnberg 1651) / Johannes Werlin: Irenodiae (Ulm 1643/44). Vorbereitung einer Edition mit kritischem Bericht in den Denkmälern der Tonkunst in Bayern. Universität Osnabrück.
  • Albrecht, Meike. 2006. Orgelmusik in den Hansestädten. Institut für Kulturgeschichte der Frühen Neuzeit. Osnabrück.
  • Albrecht, Meike. Trient, Museo Provinciale d’Arte, Castello del Buon Consiglio, Ms. 90. Andrea Lindmayr-Brandl. Andrea Rifkin Lindmayr-Brandl Joshua Schmierer. Schrift und Klang in der Musik der Renaissance. Handbuch Der Musik Der Renaissance Bd. 4. Laaber: Laaber: 173-176.