Dr. phil.

Katharina Loose-Einfalt

Telephone
(+43 1) 51581 – 3708

E-Mail
katharina.loose(at)oeaw.ac.at

… studied musicology, art history and theology at the University of Kiel, where she also received her doctorate in musicology. In 2011, she joined the Austrian Academy of Sciences as a staff scientist.

At the ACDH-CH, she is a member of the research unit Musicology. She coordinates the Franz Schubert Research Group, works as an editor for the New Schubert Edition and is responsible for the databases Schubert digital and schubert-online as a project leader. She is also principal investigator of the interdisciplinary project Digitization, Recognition, and Automated Clustering of Watermarks in the Music Manuscripts of Franz Schubert, which is part of the Heritage Science Austria funding programme of the Austrian Academy of Sciences.

Full CV


Publications

  • Mirjam Kluger,, Katharina Loose-Einfalt, and Christine Martin. 2018. Schubert Digital: Ein neues Verzeichnis der Autographe Franz Schuberts online. Forum Musikbibliothek: 17-22.
  • Katharina Loose-Einfalt,. 2018. Johannes Brahms: Trio für Klavier, Violine und Horn (Viola/Violoncello) Es-Dur Opus 40, „Urtext“-Ausgabe mit Fingersätzen von Klaus Schilde. München: G. Henle.
  • Katharina Loose-Einfalt,. 2017. Melancholie - Natur - Musik. Zum Horntrio von Johannes Brahms. Melancholie - Natur - Musik. Zum Horntrio von Johannes Brahms. Mainz: Schott.
  • Katharina Loose-Einfalt,. 2017. Majestätisch. "Mirjams Siegesgesang" D 942 von Franz Schubert. Musik und Kirche 6/2017: 366-367.
  • Katharina Loose-Einfalt,, Otto Biba, Gernot Gruber, and Siegfried Oechsle, eds. 2017. Brahms' Schubert-Rezeption im Wiener Kontext. Bericht über das internationale Symposium Wien 2013. Hans-Joachim Hinrichsen Till-Gerrit Waidelich. Schubert: Perspektiven - Studien 5. Stuttgart: Franz Steiner.
  • Katharina Loose-Einfalt,. 2017. ".. stowed away in the dusty cupboard of Dr. Schneider, in Vienna?" Eduard Schneider, Johannes Brahms und die Verwaltung des Schubert-Nachlasses in den 1860er bis 1880er Jahren. In Brahms' Schubert-Rezeption im Wiener Kontext. Bericht über das internationale Symposium Wien 2013, eds. Otto Biba, Gernot Gruber,, Katharina Loose-Einfalt,, and Siegfried Oechsle, tran. Till-Gerrit Waidelich Hans-Joachim Hinrichsen, 89-105. Schubert: Perspektiven - Studien 5. Stuttgart: Franz Steiner.
  • Katharina Loose-Einfalt,. 2017. Johannes Brahms: Trio für Klavier, Klarinette (Viola) und Violocello a-moll Opus 114. "Urtext"-Ausgabe mit Fingersätzen von Klaus Schilde. München: G. Henle.
  • Katharina Loose-Einfalt,. 2017. Historisch-kritische Edition der Bläsertrios op. 40 und 114 von Johannes Brahms mit Studien zu Form und Klangstrukturen des Horntrios op. 40. Kiel: Christian-Albrechts-Universität Kiel.
  • Loose-Einfalt, Katharina. 2016. Kompositorisches Erinnern im Horntrio von Johannes Brahms: Zur historisch-ästhetischen Einordnung eines wiederentdeckten Albumblattes. In Brahms am Werk. Konzepte – Texte − Prozesse, eds. Siegfried Oechsle and Michael Struck, 170−184. München: G. Henle.
  • Loose-Einfalt, Katharina. 2016. Johannes Brahms: Horntrio und Klarinettentrio (= Johannes Brahms: Neue Ausgabe sämtlicher Werke, hrsg. vom Musikwissenschaftlichen Institut der Universität Kiel in Verbindung mit der Johannes Brahms Gesamtausgabe e. V. und der Gesellschaft der Musikfreunde in Wien, Serie II, Bd. 7). München: G. Henle.