Dr. phil.

Bernhard Oberreither

Telephone
(+43 1) 51581 – 2327

E-Mail
bernhard.oberreither(at)oeaw.ac.at

… is one of the editors of Karl Kraus’ “Third Walpurgis Night” at the ACE (ACDH-CH). He studied German Philology, English and Art History at the Universities of Vienna and Graz and received his doctoral degree in 2018 for a study on fetishism in literature. He has held positions as member of research projects and as a teaching and research assistant at the University of Vienna and worked as a literary critic (for Der Standard and various literary journals). 

His research interests include twentieth century literature, literary theory, intermediality, and fetishism in literature, as well as the interrelation of digital humanities' and "traditional" scholarly methodologies. As a member of the project “Das Kunstzitat”, he was involved in the database for literary art quotes.

He is currently researching for the edition of Karl Kraus’ “Third Walpurgis Night” and working on the text's encoding, also he is designing a Linked Data Ontology to represent intertextual relations.


Publications (Before ACDH)

Oberreither, Bernhard. [2020, forthcoming]. Üble Dinge. Materialität und Fetischismus in der Prosa Paulus Hochgatterers. [Buchfassung der Dissertation]. Bielefeld: transcript.


Oberreither, Bernhard. [2020, forthcoming]. „Zwei Überlegungen zur Konzeption einer Linked-Data-Ontologie für die Literaturwissenschaften.“ In dha2018 – Proceedings.


Oberreither, Bernhard. 2019. „Der ‚Endsieg des Mechanischen über Mensch und Natur‘ – Technikkritik im Diskurs des Alpinismus und in Paulus Hochgatterers Über Raben (2002).“ In ‚Fordschritt‘ und Rückblick, edited by Imme Bageritz et al., pp. 133–150. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.


Oberreither, Bernhard. 2018. „Die Datenbank literarischer Bildzitate. Entstehung und Umfang – technische Konzeption – Anbindung an die Linked Data Cloud.“ In Germanistik digital. Digital Humanities in den Sprach- und Literaturwissenschaften, edited by Ingo Börner, Wolfgang Straub and Christian Zolles. Wien: facultas.


Oberreither, Bernhard. 2017 „Aufgehoben. Zu Lisa Spalts literarischem Sammlungskatalog Dings.“ In Aufgehoben? Speicherorte, -diskurse und -medien von Literatur, edited by Susanne Eichhorn et al., pp. 185–199. Würzburg: Königshausen & Neumann.


Oberreither, Bernhard. 2015. „Bild, Text, Sprengstoff. Literarische Bildzerstörung in Uwe Timms Roman Rot.“ In Empörung! Besichtigung einer Kulturtechnik, edited by Alexandra Millner, B. O. and Wolfgang Straub, pp. 207–222. Wien: facultas.


Oberreither, Bernhard. 2015. „Gemälde, durch Zettel ersetzt. Vorläufiges Urteil über solche, die von Bildern sprechen (anhand von Doderers Die Merowinger).“ In Ein Zoll Dankfest. Texte für die Germanistik. Konstanze Fliedl zum 60. Geburtstag, edited by Susanne Hochreiter et al., pp. 139–145. Würzburg: Königshausen & Neumann.


Oberreither, Bernhard. 2015. „Foto-Texte, Bild-Poesie: Zwei Überlegungen zu foto- und bildtheoretischen Implikationen von literarischen Foto-Texten am Beispiel von Arno Geigers Die Bewohner von Château Talbot.“ Journal of Austrian Studies (48/2): pp. 73–100.


Oberreither, Bernhard. 2016. „Mit einer Spur von Wirklichkeit. Fotografische und literarische Detektion bei Wilhelm Genazino.“ In Gemälderedereien. Zur literarischen Diskursivierung von Bildern, edited by Konstanze Fliedl, B. O. and Katharina Serles, pp. 129–150. Berlin: Erich Schmidt.


Oberreither, Bernhard. 2013. „‚Das sah er genau.‘ Kriminalistische und psychiatrische Wahrnehmung in Paulus Hochgatterers Über Raben.“ In Zeitgemäße Verknüpfungen, edited by Peter Clar, Markus Greulich and Birgit Springsits, pp. 47–63. Wien: edition praesens.