Dr.

Alexander Wilfing

Telephone
(+43 1) 51581 – 3709

E-Mail
alexander.wilfing(at)oeaw.ac.at

… studied musicology and philosophy at the University of Vienna and attained his doctorate in 2016. A re-worked version of his dissertation has appeared as Re-Reading Hanslick’s Aesthetics: Die Rezeption Eduard Hanslicks im englischen Sprachraum und ihre diskursiven Grundlagen. Since 2014, he has been part of multiple research projects on the historical contexts of Hanslick’s aesthetics at the Austrian Academy of Sciences. He is currently preparing further projects on Hanslick’s critical writings, his cultural and political contexts in 19th-century Vienna that have led to the establishing of musicology and art history in Austria, and the historical evolution of musicology as an academic discipline. Since 2018, he has been editor-in-chief of Musicologica Austriaca: Journal for Austrian Music Studies.

Full CV


Publications

  • Wilfing, Alexander. 2020. Hanslick's Kantianism? Johann Heinrich Dambeck, Christian Friedrich Michaelis, and Hans Georg Nägeli. In Hanslick im Kontext: Perspektiven auf die Ästhetik, Musikkritik und das historische Umfeld von Eduard Hanslick / Hanslick in Context: Perspectives on the Aesthetics, Musical Criticism, and Historical Setting of Eduard Hanslick, eds. A. Wilfing, Landerer, C., and Wilfing-Albrecht, M., 61–86. Wien: Hollitzer.
  • Wilfing, Alexander, Christoph Landerer, and Meike Wilfing-Albrecht, eds. 2020. Hanslick im Kontext: Perspektiven auf die Ästhetik, Musikkritik und das historische Umfeld von Eduard Hanslick / Hanslick in Context: Perspectives on the Aesthetics, Musical Criticism, and Historical Setting of Eduard Hanslick. Wien: Hollitzer.
  • Wilfing, Alexander. 2020. Matthias Schmidt, Eingebildete Musik: Richard Wagner, das jüdische Wien und die Ästhetik der Moderne. München: edition text + kritik, 2019. wagnerspectrum 16/1: 266–270.
  • Wilfing, Alexander. 2019. "Absolute" Aesthetics in Context: The Sociopolitical Fundamentals of Eduard Hanslick's Scholarly Activities; Towards a Cultural Turn in Hanslick Scholarship. International Review for the Aesthetics and Sociology of Music 50/1–2: 179–190.
  • Wilfing, Alexander, and Christoph Landerer. 2019. Eduard Hanslick. James Fieser and Bradley Dowden,. Internet Encyclopedia of Philosophy.
  • Wilfing, Alexander. 2019. Re-Reading Hanslick's Aesthetics: Die Rezeption Eduard Hanslicks im englischen Sprachraum und ihre diskursiven Grundlagen (Wiener Veröffentlichungen zur Musikwissenschaft 49). Wien: Hollitzer.
  • Wilfing, Alexander. 2018. "Autonomania" und "Ideology of Autonomy": Die Autonomie-Diskussion in der analytischen Musikästhetik und der New Musicology. In Von der Autonomie des Klangs zur Heteronomie der Musik. Musikwissenschaftliche Antworten auf Musikphilosophie (Abhandlungen zur Musikwissenschaft), eds. N. Urbanek and Wald-Fuhrmann, M., 179–210. Stuttgart: Metzler. doi:10.1007/978-3-476-04654-3.
  • Landerer, Christoph, Alexander Wilfing, and Lee Rothfarb. 2018. Introductory Essay 1: Origins, Publication, and Translation History of the Treatise. In Eduard Hanslick's "On the Musically Beautiful": A New Translation, eds. L. Rothfarb and Landerer, C., xv–xxx. Oxford: Oxford University Press.
  • Landerer, Christoph, and Alexander Wilfing. 2018. Eduard Hanslick's "Vom Musikalisch-Schönen": Text, Contexts, and Their Developmental Dimensions; towards a Dynamic View of Hanslick's Aesthetics. Musicologica Austriaca: Journal for Austrian Music Studies.
  • Wilfing, Alexander. 2018. Tonally Moving Forms – Peter Kivy and Eduard Hanslick's "Enhanced Formalism". Principia: prisma koncepcyjne z filozofii i socjologii teoretycznej 63: 5–35.
  • Wilfing, Alexander. 2018. Hanslick, Kant, and the Origins of "Vom Musikalisch-Schönen". Musicologica Austriaca: Journal for Austrian Music Studies.
  • Wilfing, Alexander. 2018. Julian Young, The Philosophies of Richard Wagner (Lanham: Lexington Books, 2014). 19th-Century Music Review 15/1: 99–102. doi:10.1017/S1479409817000295.
  • Wilfing, Alexander, and Christoph Landerer. 2018. Eduard Hanslick und der Hegelianismus. Zeitschrift für Ästhetik und Allgemeine Kunstwissenschaft 62/2: 307–328. doi:10.28937/1000108018.
  • Wilfing, Alexander. 2016. Eduard Hanslick zwischen Deutschem Idealismus und Österreichischem Realismus. Eine Fallstudie zur österreichischen Kant-Rezeption. In Ausgehend von Kant. Wegmarken der Klassischen Deutschen Philosophie (Studien zur Phänomenologie und praktischen Philosophie 38), ed. V. Waibel, 319–342. Würzburg: Ergon.
  • Wilfing, Alexander. 2016. Hermeneutik, Interpretation, Rezeption: "Friedenstag" von Richard Strauss – Ein nazistisches Bühnenstück?. In Mythos – Metamorphosen – Metaphysik (Wissenschaft und Kunst 29), eds. G. Gruber and Panagl, O., 167–188. Heidelberg: Winter.
  • Wilfing, Alexander. 2016. Eduard Hanslicks Rezeption im englischen Sprachraum. Universität Wien. doi:10.25365/thesis.42919.
  • Wilfing, Alexander. 2015. Kant und die "österreichische Philosophie": Eine Einführung. In Umwege. Annäherungen an Immanuel Kant in Wien, in Österreich und in Osteuropa, ed. V. Waibel, 19–27. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. doi:10.14220/9783737004800.19.
  • Wilfing, Alexander. 2015. Die frühe österreichische Kant-Rezeption: Von Joseph II. bis Franz II.. In Umwege. Annäherungen an Immanuel Kant in Wien, in Österreich und in Osteuropa, ed. V. Waibel, 27–32. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. doi:10.14220/9783737004800.27.
  • Wilfing, Alexander. 2015. Die staatlich erwirkte Kant-Zensur: Von Franz II. bis Graf Thun. In Umwege. Annäherungen an Immanuel Kant in Wien, in Österreich und in Osteuropa, ed. V. Waibel, 32–39. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. doi:10.14220/9783737004800.33.
  • Wilfing, Alexander. 2015. Kant und die deutsche Romantik bei österreichischen Schriftstellern des neunzehnten Jahrhunderts. In Umwege. Annäherungen an Immanuel Kant in Wien, in Österreich und in Osteuropa, ed. V. Waibel, 275–278. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. doi:10.14220/9783737004800.275.
  • Wilfing, Alexander. 2015. Kant and "Austrian Philosophy": An Introduction, transl. by Katharina Walter. In Detours: Approaches to Immanuel Kant in Vienna, in Austria, and in Eastern Europe, ed. V. Waibel, 19–26. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. doi:10.14220/9783737004817.19.
  • Wilfing, Alexander. 2015. The Early Kant Reception in Austria: From Joseph II to Francis II, transl. by Katharina Walter. In Detours: Approaches to Immanuel Kant in Vienna, in Austria, and in Eastern Europe, ed. V. Waibel, 26–32. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. doi:10.14220/9783737004817.26.
  • Wilfing, Alexander. 2015. State Censorship of Kant: From Francis II to Count Thun, transl. by Katharina Walter. In Detours: Approaches to Immanuel Kant in Vienna, in Austria, and in Eastern Europe, ed. V. Waibel, 32–39. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. doi:10.14220/9783737004817.32.
  • Wilfing, Alexander. 2015. Kant and German Romanticism in the Eyes of Austrian 19th-Century Writers, transl. by John Jamieson. In Detours: Approaches to Immanuel Kant in Vienna, in Austria, and in Eastern Europe, ed. V. Waibel, 265–268. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. doi:10.14220/9783737004817.265.
  • Wilfing, Alexander. 2015. Richard Klein: Musikphilosophie zur Einführung. Hamburg 2014. H/SOZ/KULT. Kommunikation und Fachinformation für die Geschichtswissenschaften.
  • Wilfing, Alexander. 2014. Richard Wagner in Eduard Hanslicks Schriften: Wagnerismus und Wagnerkultus. Wolfgang Fuhrmann and Sedivý, Dominik. Musicologica Austriaca 31/32 (2012/2013). Wien: Praesens: 155–175.
  • Landerer, Christoph, and Alexander Wilfing. 2014. Hanslick und der Cultural turn. Musik & Ästhetik 72: 117–121.
  • Wilfing-Albrecht, Meike, and Alexander Wilfing. 2014. Musikhistoriographie(n). Österreichische Musikzeitschrift 69/1: 74–75. doi:10.7788/omz-2014-0114.
  • Wilfing, Alexander. 2013. Gefühl und Musik bei Arthur Schopenhauer und Eduard Hanslick. Musik & Ästhetik 66: 31–46.