Dr.

Adriana De Feo

Telephone
(+43 1) 51581 – 7285

E-Mail
adriana.defeo(at)oeaw.ac.at

 

Adriana De Feo was graduated in 2005 from the University of Bologna with a thesis on musical drama. In 2012 she completed her PhD in musicology at the Mozarteum University Salzburg with a dissertation on Mozart’s serenatas in the context of the eighteenth century ("Mozarts Serenate im Spiegel der Gattungsentwicklung"). From 2009 to 2015 she was a researcher at the Salzburg Mozarteum Foundation for the critical edition and database of Mozart’s librettos ("Digitale Mozart Edition"). From 2017 to 2022 she was a research associate at the University of Vienna for the critical edition of Apostolo Zeno’s "Poesie drammatiche" (edited together with Alfred Noe: Böhlau 2021). Her research interests and publications (published by Bärenreiter, Böhlau, Brepols, Classiques Garnier, Libreria Musicale Italiana) primarily concern the libretto and Italian opera in the seventeenth and eighteenth centuries.

Since December 2022 she is head of the FWF stand-alone project Pietro Pariati’s librettos from Venice to Vienna: The complete critical edition of his sacred and profane texts for music at the Austrian Academy of Sciences (Department of Musicology).

 

FULL CV

Publications

Online

As member of the editorial staff (2009-2015):

Mozart-Libretti – Online-Edition, published by the Stiftung Mozarteum Salzburg; Packard Humanities Institute Los Altos/California (Project leader Digitale Mozart-Edition: Ulrich Leisinger) dme.mozarteum.at/DME/libretti-edition/wrkliste.php online since 2014.

Apostolo Zeno, Drammi per musica - edizione digitale (Università degli studi di Padova; Universität Wien; Casa di Carlo Goldoni) Scientific Project: Università di Padova: Anna Laura Bellina e Silvia Urbani; Universität Wien: Adriana De Feo e Alfred Noe.http://www.apostolozeno.it/public/ online since 2018.

Editionen / Herausgeberschaft

Thematisches Verzeichnis der Werke von Johann Joseph Fux (?1660 ‒ 1741). Völlig überarbeitete Neufassung des Verzeichnisses von Ludwig Ritter von Köchel (1872), Band I, vorgelegt von Thomas Hochradner; unter Mitarbeit von Géza M. Vörösmarty, Martin Czernin und Volker S. Weyse; fertiggestellt an der Universität Mozarteum Salzburg unter Mitarbeit von Adriana De Feo, Sarah Haslinger und Kerstin Schmid-Pleschonig, Hollitzer, Wien 2016.

Apostolo Zeno. Poesie drammatiche, Parte I: Venezia e oltre, 2 voll., edizione critica a cura di Adriana De Feo e Alfred Noe, Böhlau, Wien 2021.

Apostolo Zeno. Poesie drammatiche, Parte II: Al servizio cesareo, 2 voll., edizione critica a cura di Adriana De Feo, Alfred Noe e Silvia Urbani, Böhlau, Wien (forthcoming).

Apostolo Zeno. Poesie sacre (1719-1737), edizione critica a cura di Adriana De Feo e Alfred Noe, Böhlau, Wien (forthcoming).

I libretti italiani a Vienna tra Sei e Settecento, a cura di Adriana De Feo, Alfred Noe e Nicola Usula, Böhlau, Wien (forthcoming).

Aufsätze

Zur Rezeption des Ascanio-Sujets in der barocken Librettistik in: Mozart-Jahrbuch 2009/10, Bärenreiter, Kassel u.a. 2012, S. 149−186.

Giuseppe Francesco Lolli, Prügelknabe und Wegbereiter? (mit Thomas Hochradner) in: Keine

Chance für Mozart – Fürsterzbischof Hieronymus Colloredo und sein letzter Hofkapellmeister Luigi Gatti (1740‒1817); Symposiumsbericht hg. v. Eva Neumayr und Lars E. Laubhold unter der Projektleitung von Ernst Hintermaier, Libreria Musicale Italiana, Lucca 2013, S. 201‒221.

„Lucio Silla“ und der Typus der Opera seria in: Mozarts Lucio Silla ‒ Ein frühes Meisterwerk, hg. v. Ulrich Leisinger, Michael Fischer, Johannes Honsig-Erlenburg, Pustet Verlag, Salzburg 2013, S. 61−72.

Mitridate nell’opera in musica e il più immediato antecedente del “Mitridate, re di Ponto” di CignaSanti/Mozart in: Mozart-Jahrbuch 2012, Bärenreiter, Kassel u.a. 2014, S. 179−225.

Zu einer „offenen“ Ausgabe: Die Online-Edition der Libretti zu Mozarts Opern in der Digitalen Mozart Edition (mit Iacopo Cividini und Franz Kelnreiter) in: Mozart-Jahrbuch 2013, Bärenreiter, Kassel u.a. 2014, S. 17−26.

Digitale Mozart-Edition: progetti e contenuti in: Actum Luce Recondita armonia − Gli archivi della musica, Rivista di Studi Lucchesi XLIII/2, Lucca 2014, S. 49–70.

Venedig und Salzburg als Traditionsstätten der Serenata. Selbstdarstellung als Verbindung von irdischer und göttlicher Macht in: Von Venedig nach Salzburg. Spurenlese eines vielschichtigen Transfers, (Veröffentlichungen der Forschungsplattform Salzburger Musikgeschichte; 3) hg. v. Thomas Hochradner, Ingonda Hannesschläger, Gerhard Ammerer, Hollitzer, Wien 2015, S. 201–222.

Die dramatische Serenata im 18. Jahrhundert in Venedig und nördlich der Alpen in: Musik und Vergnügen am Hohen Ufer. Fest- und Kulturtransfer zwischen Hannover und Venedig in der Frühen Neuzeit, hg. v. Sabine Meine, Nicole K. Strohmann, Tobias C. Weißmann, Schnell & Steiner, Regensburg 2016, S. 303‒319.

Selbstdarstellung und höfische Repräsentation: dramatische Sujets zur Glorifizierung der Habsburgerdynastie in der barocken Librettistik in: Die Repräsentation der Habsburg-Lothringischen Dynastie in Musik, visuellen Medien und Architektur, ca. 1618–1918, hg. v. Werner Telesko, Böhlau, Wien 2017, S. 115‒134.

“L’isola disabitata”: una Serenata salisburghese di Luigi Gatti in: Luigi Gatti (1740–1817). La musica a Mantova e a Salisburgo tra Sette e Ottocento, hrsg. von Alessandro Lattanzi, Libreria Musicale Italiana, Lucca 2017, S. 91‒116.

Quelques considérations au sujet de la représentation de la souffrance dans le livret d’opéra entre les XVIIe et XVIIIe siècles in: Raconter la douleur - La souffrance en Europe (XVIIe-XVIIIe siècles), hrsg. von Marilina Gianico unter Mitarbeit von Michel Faure, Classiques Garnier, Paris 2018, S. 89–100.

I libretti encomiastici di Giovanni Andrea Moniglia: dalle corti di Firenze e Vienna ai teatri veneziani in: Music and Power in the Baroque Era, hrsg. von Rudolf Rasch, Brepols, Turnhout 2018, S. 19−38. “Don Chisciotte in Sierra Morena” (Vienna, 1719) e la collaborazione tra Zeno e Pariati in: Music, Individuals and Contexts: Dialectical Interactions, hrsg. von Nadia Amendola, Alessandro Cosentino, Giacomo Sciommeri, Società Editrice di Musicologia, Roma 2019, S. 95−106.

Il casato di Hannover a Venezia e le scritture per Apostolo Zeno e Girolamo Frigimelica Roberti in: Music Patronage in Italy, hrsg. von Galliano Ciliberti, Brepols, Turnhout 2021, S. 165−189.

Apostolo Zeno poeta per musica: i drammi del periodo veneziano in: Apostolo Zeno. Poesie drammatiche, Parte I: Venezia e oltre, vol. 1: Da “Gl’inganni felici” (1696) a “Temistocle” (1701). Kritische Edition, hrsg. von Adriana De Feo & Alfred Noe, Böhlau, Wien 2021, S. 15−35.

Apostolo Zeno in the Venetian Terraferma and the ‘revisionist’ versions of his early librettos in: The Soundscape of the Venetian Terraferma in the Early Modern Era, hrsg. von Luigi Collarile, David Bryant, Michele Magnabosco, Brepols, Turnhout (i.E.).

Il teatro di Apostolo Zeno: dalla Serenissima al servizio cesareo in: I libretti italiani a Vienna tra Sei e Settecento, hrsg. von Adriana De Feo, Alfred Noe & Nicola Usula, Böhlau, Wien (i.E.).

Lexikonartikel

Art. Serenata; Festa Teatrale; Azione Teatrale; Ode; Pietro Pariati; Girolamo Frigimelica-Roberti in: Lexikon der Musik des Barock, hrsg. von Siegbert Rampe und Elisabeth Schmierer, Laaber Verlag (i.E.).

Art. Serenata; Festa teatrale; Antonio Caldara; Johann Joseph Fux; Costanza e Fortezza (Fux/Pariati) in: Weltliche Vokalmusik des Barock, hrsg. von Panja Mücke (Handbuch der Musik des Barock 1), Laaber Verlag (i.E.).

Sonstige Publikationen

Thematisches Verzeichnis der Werke von Johann Joseph Fux (?1660 ‒ 1741). Völlig überarbeitete Neufassung des Verzeichnisses von Ludwig Ritter von Köchel (1872), Band I, vorgelegt von Thomas Hochradner unter Mitarbeit von Géza M. Vörösmarty, Martin Czernin und Volker S. Weyse; fertiggestellt an der Universität Mozarteum Salzburg unter Mitarbeit von Adriana De Feo, Sarah Haslinger und Kerstin Schmid-Pleschonig, Hollitzer, Wien, 2016.