The Professionalization of Election Campaigning around the World

Abstract


Faced with some fundamental transformations in the media and socio-cultural environments, the way political parties are planning, organizing, and conducting electoral campaigns has changed profoundly in recent years. A process of "professionalization" has been under way. This process tackles both political parties’ campaign organization and their strategies. This is the main focus of the project which investigates professionalization on the meso level of the political parties, thereby differentiating between countries, points in time and political levels.

Financing


Own funds

 

CMC Staff


Jens Tenscher (+)

Cooperation Partners


Australia: University of Sydney

Bulgaria: Faculty of Journalism and Mass Communication, Sofia University "St. Kliment Ohridski"

Denmark: Department of Political Sciences, University of Copenhagen

Estonia: Tallinn University

Finland: University of Helsinki

France: Foundation National des Sciences Politiques, Centre de Rechérches Politiques de Sciences Po(CEVIPOF), Paris

Italy: Università de Bologna

Lithuania: Vytauto Didziojo Universitetas, Kaunas

Norway: University of Oslo

Poland: Uniwersytet Wroclawski Slovakia: Comenius University, Bratislava

Slovenia: University of Ljubljana

Spain: Universidad Complutense de Madrid

Sweden: Gothenburg University; Mid Sweden University, Sundsvall

United Kingdom: Oxford University

Publications and Lectures


Books and Monographs

Books and Monographs

  • Tenscher, J., & Scherer, P. (2012). Jugend, Politik und Medien: Politische Orientierungen und Verhaltensweisen von Jugendlichen in Rheinland-Pfalz. Münster, Wien, London: LIT-Verlag.

Articles and Book Chapters

Articles and Book Chapters

  • Lillekera, D. G., Tenscher, J., & Štětka, V. (2015). Towards hypermedia campaigning? Perceptions of new media’s importance for campaigning by party strategists in comparative perspective. Information, Communication & Society, 18, 747-765. doi:10.1080/1369118X.2014.993679
  • Tenscher, J. (2014). MPs and the internet: An empirically based typology. The Journal Of Legislative Studies, 20, 305-320. doi:10.1080/13572334.2014.895125
  • Tenscher, J., & Maurer, P. (2014). Politisch-mediales Kräftemessen: Einschätzungen von Partei- und Medieneliten in Deutschland, Österreich und der Schweiz. In F. Oehmer (Ed.), Politische Interessenvermittlung und Medien: Funktionen, Formen und Folgen medialer Kommunikation von Parteien, Verbänden und sozialen Bewegungen (pp. 67-93). Baden-Baden: Nomos.
  • Tenscher, J. (2014). Talkshowisierung als Bestandteil professioneller Politikvermittlung. In M. Dohle & Vowe, G. (Eds.), Politische Unterhaltung - Unterhaltende Politik. Forschung zu Medieninhalten, Medienrezeption und Medienwirkungen (pp. 94-117). Köln: Herbert von Halem.
  • Tenscher, J., & Mykkänen, J. (2014). Two levels of campaigning: An empirical test of the party-centred theory of professionalisation. Political Studies, 62, 1-22. doi:10.1111/1467-9248.12104
  • Tenscher, J., & Mykkänen, J. (2013). Transformations in Second-Order Campaigning: A German-Finnish Comparison of Campaign Professionalism in the European Parliamentary Elections 2004 and 2009. Central European Journal Of Communication, 6, 171-187.
  • Tenscher, J. (2013). First- and second-order campaigning: Evidence from Germany. European Journal Of Communication, 28, 241-258. doi:10.1177/0267323113477633
  • Tenscher, J. (2013). Ein Hauch von Wahlkampf. In B. Weßels, Schoen, H., & Gabriel, O. W. (Eds.), Wahlen und Wähler. Analysen aus Anlass der Bundestagswahl 2009 (pp. 63-78). Wiesbaden: Springer VS.
  • Tenscher, J. (2013). Rezension von: Nicole Podschuweit: Warum Wahlwerbung schaden kann: Wirkung von Parteienwerbung im Kontext der Medienberichterstattung. Konstanz/München: UVK 2012. Publizistik, 58, 111-113.
  • Tenscher, J., Seeber, G. U. H., & Hallermayer, M. (2013). Politische Mediennutzung [Political Media Use]. In J. W. van Deth & Tausendpfund, M. (Eds.), Politik im Kontext: Ist alle Politik lokale Politik? Individuelle und kontextuelle Determinanten politischer Orientierungen (pp. 191-214). Wiesbaden: Springer VS.
  • Jens Tenscher,. (2012). Medien- und Kommunikationskanäle in Wahlkämpfen: Relevanzzuschreibungen aus der Akteurssicht. Zeitschrift Für Politikberatung, 5, 155-164.
  • Tenscher, J. (2012). Wahlkampagnen in Österreich und Europa: Professionalisierung aus der Akteurssicht. In F. Plasser (Ed.), Erfolgreich Wahlkämpfen: Massenmedien und Wahlkampagnen in Österreich (pp. 87-112). Wien: facultas.
  • Tenscher, J. (2012). Haupt- und Nebenwahlkämpfe in Deutschland und Österreich (First- and Second-Order Election Campaigning in Germany and Austria). Zeitschrift Für Parlamentsfragen, 43, 113-131.
  • Tenscher, J., Mykkänen, J., & Moring, T. (2012). Modes of professional campaigning: A four-country-comparison in the European parliamentary elections 2009. The International Journal Of Press/politics, 17, 145-168. doi:10.1177/1940161211433839
  • Tenscher, J., & Hayek, L. (2012). Allgemeine und politische Mediennutzung (General and Political Media Usage). In S. I. Keil & van Deth, J. W. (Eds.), Deutschlands Metamorphosen. Ergebnisse des European Social Survey 2002 bis 2008 (pp. 237-269). Baden-Baden: Nomos.
  • Tenscher, J. (2011). Masovni mediji i politicka Komunikacija u Zemljama EU (Mass Media and Political Communication in European Union Member States). In A. /R. Zerfaß Miroljub (Ed.), Menadzment Politicke Komunikacije. Osnove i koncepti (Politisches Kommunikationsmanagement. Grundlagen und Konzepte - ein Handbuch) (pp. 201-236). Belgrad: Konrad-Adenauer-Stiftung.

Lectures

Lectures

  • 08/02/2013 , Wien
    Jens Tenscher: 
    Politische Kommunikation in kommunalen und regionalen Kontexten. Eine Einführung
    Politische Kommunikation in kommunalen und regionalen Kontexten, gemeinsame Jahrestagung des DVPW-Arbeitskreises "Politik und Kommunikation" und der DGPuK-Fachgruppe "Kommunikation und Politik"
  • 26/10/2012 , Istanbul
    Jens Tenscher: 
    First- and Second-Order Campaigning: An Intertemporal and Cross-Sectional Comparison
    "Social media Global Voices" - Fourth European Communication Conference
  • 18/07/2012 , Durban
    Jens Tenscher: 
    Two Levels of Campaigning: An Empirical Test of the Party-Centered Theory of Professionalization
    "South-North Conversations" International Association of Media and Communication Research Conference 2012 South Africa
  • 21/10/2011 , Madrid
    Jens Tenscher: 
    Transformations in Second-Order Campaigning: A German-Finnish Comparison on the Occasion of the European Parliamentary Elections 2004 and 2009
    Conference of the ECREA Political Communication Section "Comparing Political Communication Across Time and Space" (20.10.2011 - 21.10.2011)

Popular Talks

Popular Talks

  • 16/11/2012 , Bruck an der Leitha
    Jens Tenscher: 
    Europa als Kommunikationsproblem - Der Testfall Europawahlen
    Science goes School: Bundeshandelsakademie/Bundeshandelsschule Bruck an derLeitha
  • 09/11/2012 , St. Pölten
    Jens Tenscher: 
    Europa als Kommunikationsproblem - Der Testfall Europawahlen
    Science goes School: BORG für LeistungssportlerInnen / NÖ Forschungs- und Bildungsges.m.b.H. (NFB)
  • 05/11/2012 , Mödling
    Jens Tenscher: 
    Europa als Kommunikationsproblem - Der Testfall Europawahlen
    Science goes School, Bundesgymnasium Mödling
  • 02/12/2011 , Berlin
    Jens Tenscher: 
    Die Überwältigung der Parteiendemokratie durch die Mediendemokratie: Italien als Prototyp?
    Va bene?! Die deutsch-italienischen Beziehungen auf dem Prüfstand