Articles in Journals, Proceedings and Edited Books - peer reviewed 


  • Eberwein, T., Evers, H., & Groenhart, H. (2015). Medienverantwortung und journalistische Transparenz: Optionen für Redaktionen im digitalen Umbruch [Media responsibility and journalistic transparency: Options for newsrooms in the digital transformation]. In P. Grimm, Keber, T., & Zöllner, O. (Eds.), Anonymität und Transparenz in der Digitalen Gesellschaft (pp. 117-131). Stuttgart: Franz Steiner.
  • Eberwein, T., Porlezza, C., & Splendore, S. (2015). Media as political actors. In G. Mazzoleni (Ed.), The International Encyclopedia of Political Communication (pp. 703-711). Oxford (UK), Malden (MA): Wiley-Blackwell.
  • Schäfer-Hock, C. (2015). Der Ökonomisierungssprung des Journalismus im digitalen Zeitalter: Identifizierung eines Umbruchs mittels klarer Indikatoren. In S. Pagel, Hagenhoff, S., von Rimscha, B., & Rau, H. (Eds.), Schnittstellen (in) der Medienökonomie (pp. 164-187). Baden-Baden: Nomos. Retrieved from http://dx.doi.org/10.5771/9783845264868-164
  • Lillekera, D. G., Tenscher, J., & Štětka, V. (2015). Towards hypermedia campaigning? Perceptions of new media’s importance for campaigning by party strategists in comparative perspective. Information, Communication & Society, 18, 747-765. doi:10.1080/1369118X.2014.993679
  • Magin, M., & Oggolder, C. (2015). Quellen historischer Forschung in der Kommunikationswissenschaft [Sources of historical research]. In S. Averbeck-Lietz & Meyen, M. (Eds.), Handbuch nichtstandardisierte Methoden in der Kommunikationswissenschaft [Handbook of non-standardized methods in communication science] (pp. 319-334). Wiesbaden: Springer VS.
  • Seethaler, J., & Melischek, G. (2015). Phases of mediatization: Empirical evidence from Austrian election campaigns since 1970. In J. Strömbäck & Esser, F. (Eds.), Making sense of mediatized politics: Theoretical and empirical perspectives (pp. 114-134). London, New York: Routledge. doi:10.4324/9781315716459
  • Karmasin, M. (2015). PR im Stakeholder Ansatz. In R. Fröhlich, Szyska, P., & Bentele, G. (Eds.), Handbuch der Public Relations (pp. 341-357). Wiesbaden: Springer VS.
  • Wöhlert, R., Joye, S., Stępińska, A., Biltereyst, D., & Velders, K. (2015). News coverage of the first Polish presidency of the Council of the European Union (2011): Findings from an international comparative study. Central European Journal Of Communication, 8, 16-33.
  • Saurwein, F., Just, N., & Latzer, M. (2015). Governance of algorithms: Options and limitations. Info - The Journal Of Policy, Regulation And Strategy For Telecommunications, Information And Media, 17, 35 - 49. doi:10.1108/info-05-2015-0025
  • Fengler, S., Eberwein, T., Bichler, K., Karmasin, M., Alsius, S., Baisnée, O., et al. (2015). How effective is media self-regulation? Results from a comparative survey of European journalists. European Journal Of Communication, 30, 249-266.
  • Karmasin, M., Diehl, S., & Koinig, I. (2015). International university curricula: The relevance of convergence to media and communication studies. In S. Kotilaonen & Kupianinen, R. (Eds.), Reflections on media education futures (pp. 105-123). Göteborg: Nordicom.
  • Weder, F., & Karmasin, M. (2015). CSR- Potenziale für die PR Forschung. In R. Fröhlich, Szyska, P., & Bentele, G. (Eds.), Handbuch der Public Relations (pp. 933-949). Wiesbaden: Springer VS.
  • Oggolder, C. (2015). From virtual to social: Transforming concepts and images of the internet. Information & Culture: A Journal Of History, 50, 181-196.
  • Karmasin, M., & Krainer, L. (2015). Ökonomisierung als medienethische Herausforderung: Potenziale der prozessethischen Entscheidungsfindung im Stakeholderdialog. In P. Grimm & Zöllner, O. (Eds.), Ökonomisierung der Wertsysteme: Der Geist der Effizienz im mediatisierten Alltag (pp. 19-35). Stuttgart: Franz Steiner.
  • Kaufmann, K. (2015). Die Rolle des Smartphones im Einkaufsalltag: Erkenntnisse aus einer qualitativen Nutzerstudie [The role of the smartphone in everyday shopping culture: Insights from a qualitative user study]. Kommunikation @ Gesellschaft, 26. Retrieved from http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-423023
  • Eberwein, T. (2015). Journalistisches Erzählen im Wandel: Ergebnisse einer Mehrmethodenstudie [Journalistic storytelling in transition: Results of a multi-method study]. In O. Hahn, Hohlfeld, R., & Knieper, T. (Eds.), Digitale Öffentlichkeit(en) (pp. 107-120). Konstanz: UVK.
  • Eberwein, T., Fengler, S., & Karmasin, M. (2015). Praktisch wirkungslos? Perspektiven einer angewandten Medienethik [Practically ineffective? Perspectives of applied media ethics]. In M. Maring (Ed.), Vom Praktisch-Werden der Ethik in interdisziplinärer Sicht: Ansätze und Beispiele der Institutionalisierung, Konkretisierung und Implementierung der Ethik (pp. 85-104). Karlsruhe: KIT Scientific Publishing.
  • Eberwein, T., Fengler, S., Karmasin, M., Porlezza, C., & Ruß-Mohl, S. (2015). Eine Frage des Gewissens? Zur Wirksamkeit journalistischer Selbstregulierung unter den Bedingungen des Medienwandels [A question of the conscience? The effectiveness of journalistic self-regulation under the conditions of media change]. In M. Prinzing, Rath, M., Schicha, C., & Stapf, I. (Eds.), Neuvermessung der Medienethik: Bilanz, Themen und Herausforderungen seit 2000 (pp. 223-242). Weinheim, Basel: Beltz Juventa.
  • Eberwein, T. (2015). Der 'andere' Journalismus: Verselbständigung und Differenzierung an der Grenze von Journalismus und Literatur [The 'other' journalism: Autonomization and differentiation at the boundary of journalism and literature]. Medien & Zeit, 30, 5-16.
  • Seethaler, J. (2014). Das Verhältnis von Politik und Medien im österreichischen Wahlkampf: Eine Langzeitstudie [The relation of politics and media in Austrian election campaigns: A long-term study]. Geistes-, Sozial- Und Kulturwissenschaftlicher Anzeiger, 149, 61-90.
  • Eberwein, T., & Porlezza, C. (2014). The missing link: Online media accountability practices and their implications for European media policy. Journal Of Information Policy. Special Issue. Contemporary Issues In European Media Policy, 421-443.
  • Tenscher, J. (2014). MPs and the internet: An empirically based typology. The Journal Of Legislative Studies, 20, 305-320. doi:10.1080/13572334.2014.895125
  • Fengler, S., Eberwein, T., Lönnendonker, J., & Schneider-Mombaur, L. (2014). Journalists, journalism ethics and media accountability: A comparative survey of 14 European and Arab countries. In W. N. Wyatt (Ed.), The ethics of journalism: Individual, institutional and cultural influences (pp. 85-105). London: I.B.Tauris.
  • Fengler, S., Eberwein, T., Leppik-Bork, T., Lönnendonker, J., & Pies, J. (2014). Introduction: Media accountability - basic concepts and theoretical foundations. In S. Fengler, Eberwein, T., Mazzoleni, G., Porlezza, C., & Ruß-Mohl, S. (Eds.), Journalists and media accountability: An international study of news people in the digital age (pp. 7-30). New York: Peter Lang.
  • Fengler, S., & Eberwein, T. (2014). Mapping media accountability - in Europe and beyond. In S. Fengler, Eberwein, T., Mazzoleni, G., Porlezza, C., & Ruß-Mohl, S. (Eds.), Journalists and media accountability: An international study of news people in the digital age (pp. 31-50). New York: Peter Lang.
  • Eberwein, T., Fengler, S., Philipp, S., & Ille, M. (2014). Counting media accountability - the concept and methodology of the MediaAcT Survey. In S. Fengler, Eberwein, T., Mazzoleni, G., Porlezza, C., & Ruß-Mohl, S. (Eds.), Journalists and media accountability: An international study of news people in the digital age (pp. 65-79). New York: Peter Lang.
  • Fengler, S., Eberwein, T., Mazzoleni, G., Ruß-Mohl, S., & Porlezza, C. (2014). Summary: Perspectives for newsrooms, policy-makers and journalism educators. In S. Fengler, Eberwein, T., Mazzoleni, G., Porlezza, C., & Ruß-Mohl, S. (Eds.), Journalists and media accountability: An international study of news people in the digital age (pp. 265-289). New York: Peter Lang.
  • Wöhlert, R. (2014). Struggling for visibility in times of a family crisis: The perception and news coverage of the Polish EU-Presidency 2011 in Germany and Austria. In A. Stepinska (Ed.), Media and communication in Europe (pp. 147-166). Berlin: Logos.
  • Burkart, R., & Rußmann, U. (2014). Beeinflussung durch Verständigung? Die kommunikative Qualität von Pressemitteilungen politischer Parteien in österreichischen Nationalratswahlkämpfen. Ein Langzeitvergleich: 1970-2008. In R. Fröhlich & Koch, T. (Eds.), Politik - PR - Persuasion (pp. 49-70). Wiesbaden: Springer. doi:10.1007/978-3-658-01683-8_4
  • Tenscher, J., & Golja, R. (2014). Der Fall Grasser im Spiegel der Boulevard- und Qualitätspresse. Sws-Rundschau, 54, 362-384.

Articles in Journals, Proceedings and Edited Books


  • Karmasin, M., Rath, M., & Thomaß, B. (2013). Kommunikationswissenschaft integrativ?. In M. Karmasin, Rath, M., & Thomaß, B. (Eds.), Kommunikationswissenschaft als Integrationsdisziplin (pp. 9-19). Wiesbaden: Springer VS.
  • Karmasin, M., Rath, M., & Thomaß, B. (2013). Integration zwischen Heuristik und Epistemologie: Konturen eines neuen Fachverständnisses. In M. Karmasin, Rath, M., & Thomaß, B. (Eds.), Kommunikationswissenschaft als Integrationsdisziplin (pp. 367-377). Wiesbaden: Springer VS.
  • Karmasin, M., & Weder, F. (2013). Spielräume der Verantwortung. Stakeholder Management als Bedingung und Ergebnis sozial- und individualethischen Handelns. Umwelt- Und Wirtschaftsforum, 21, 11-17.
  • Melischek, G., & Seethaler, J. (2013). Going interpretive? Das Verhältnis von Politik und Journalismus in den Hauptabendnachichten des Fernsehens während der österreichischen Nationalratswahlkämpfe seit 1983 [Going interpretive? The changing relationship between politics and journalism in Austrian television news casts during election campaigns since 1983]. In F. Karlhofer, Jeschke, S., & Pallaver, G. (Eds.), Medienzentrierte Demokratien: Befunde, Trends, Perspektiven. Festschrift für Univ.-Prof. Dr. Fritz Plasser (pp. 123-146). Wien: facultas.wuv.
  • Seethaler, J. (2013). Das Redaktionsgeheimnis zwischen Machttransparenz, freier Meinungsäußerung und politischer Partizipation [The protection of sources between transparency, freedom of expression and political participation]. In H. Koziol, Seethaler, J., & Thiede, T. (Eds.), Medienpolitik und Recht II. Presserat, WikiLeaks und Redaktionsgeheimnis (pp. 145-160). Wien: Jan Sramek.
  • Koziol, H., Seethaler, J., & Thiede, T. (2013). Vorwort [Preface]. In H. Koziol, Seethaler, J., & Thiede, T. (Eds.), Medienpolitik und Recht II (p. V-VIII). Wien: Jan Sramek Verlag.
  • Tenscher, J. (2013). Ein Hauch von Wahlkampf. In B. Weßels, Schoen, H., & Gabriel, O. W. (Eds.), Wahlen und Wähler. Analysen aus Anlass der Bundestagswahl 2009 (pp. 63-78). Wiesbaden: Springer VS.
  • Tenscher, J., Seeber, G. U. H., & Hallermayer, M. (2013). Politische Mediennutzung [Political Media Use]. In J. W. van Deth & Tausendpfund, M. (Eds.), Politik im Kontext: Ist alle Politik lokale Politik? Individuelle und kontextuelle Determinanten politischer Orientierungen (pp. 191-214). Wiesbaden: Springer VS.
  • Seethaler, J. (2012). Analytic and systemic approaches - two sides of a coin: The example of structural theory. Nuova Atlantide, 3, 31-35.
  • Hanitzsch, T., Seethaler, J., Skewes, E. A., Anikina, M., Berganza, R., Carlos, J., et al. (2012). Worlds of journalism: Journalistic cultures, professional autonomy and perceived influences across 18 nations. In D. H. Weaver & Willnat, L. (Eds.), The global journalist in the 21st century. London, New York: Routledge.
  • Tenscher, J. (2012). Wahlkampagnen in Österreich und Europa: Professionalisierung aus der Akteurssicht. In F. Plasser (Ed.), Erfolgreich Wahlkämpfen: Massenmedien und Wahlkampagnen in Österreich (pp. 87-112). Wien: facultas.
  • Burkart, R., & Rußmann, U. (2012). Zweifelhafte Authentizität: Eine Untersuchung der Österreichischen Wahlkampfkommunikation. [The problematization of authenticity: An analysis of political campaign communication in Austria]. In P. Szyszka (Ed.), Alles nur Theater: Authentizität und Inszenierung in der Organisationskommunikation (pp. 236-254). München: Herbert von Halem.
  • Burkart, R., & Rußmann, U. (2012). Zweifelhafte Authentizität: Eine Untersuchung der Wahlkampfkommunikation in Österreich. [The problematization of authenticity: An analysis of political campaign communication in Austria]. In University of Sofia (Ed.), Public Relations, Journalism and Media in a Global World (pp. 157-176). Sofia: University of Sofia.
  • Wöhlert, R., Hodzic, S., Pudar, G., & Sekloca, P. (2012). EU Accession, crimes and sports: The thematic frame of reciprocal perceptions between Western Balkan countries and EU. In H. Scheck (Ed.), Changing identities in South Eastern Europe: Between europeanisation, globalisation, regionalisation and nationalism (pp. 46-67). Wien/Ljubljana: Austrian Science and Research Liaison Office Ljubljana/Center for Social Innovation.
  • Seethaler, J. (2012). Krise des Journalismus - Handlungsbedarf für Politik, Medienunternehmen und Journalisten [The crisis of journalism - A call for action for companies, politicians, and journalists]. In O. Jarren, Künzler, M., & Puppis, M. (Eds.), Medienwandel oder Medienkrise (pp. 81-92). Baden-Baden: Nomos.
  • Melischek, G. (2012). Agenda Setting in der Politik: Kontinuität und Wandel in der österreichischen Wahlkampfkommunikation 1966-2008 [Political agenda setting: Continuity and change in Austrian campaign communication 1966-2008]. (Friedrich Funder-Institut, Ed.), Symposium Sprache in Politik, Wirtschaft und Medien. Wien: Friedrich Funder-Institut.
  • Stark, B., Magin, M., Jandura, O., & Maurer, M. (2012). Zur Einführung: Methodische Probleme komparativer Kommunikationsforschung und mögliche Lösungsansätze. In Methodische Herausforderungen komparativer Forschungsansätze. Köln: von Halem.
  • Tenscher, J., & Hayek, L. (2012). Allgemeine und politische Mediennutzung (General and Political Media Usage). In S. I. Keil & van Deth, J. W. (Eds.), Deutschlands Metamorphosen. Ergebnisse des European Social Survey 2002 bis 2008 (pp. 237-269). Baden-Baden: Nomos.
  • Tenscher, J. (2011). Masovni mediji i politicka Komunikacija u Zemljama EU (Mass Media and Political Communication in European Union Member States). In A. /R. Zerfaß Miroljub (Ed.), Menadzment Politicke Komunikacije. Osnove i koncepti (Politisches Kommunikationsmanagement. Grundlagen und Konzepte - ein Handbuch) (pp. 201-236). Belgrad: Konrad-Adenauer-Stiftung.
  • Gruber, O. (2011). Zwischen Ideologie und Strategie: Migration und Integration im Wandel elektoraler Politisierung [Between ideology and strategy: Migration and integration and their changing electoral politicization]. In J. Dahlvik, Fassmann, H., & Sievers, W. (Eds.), Migration und Integration - wissenschaftliche Perspektiven aus Österreich (pp. 131-146). Wien: V&R unipress.
  • Seethaler, J. (2010). Öffentliche Aufgabe und Wahrhaftigkeitspflicht in der Berichterstattung: Kommunikationswissenschaftliche Aspekte [The public service function of the media and the journalists' duty of accuracy: A view from communication research]. In H. Koziol, Seethaler, J., & Thiede, T. (Eds.), Medienpolitik und Recht: Media Governance, Wahrhaftigkeitspflicht und sachgerechte Haftung (pp. 65-80). Wien: Jan Sramek.
  • Koziol, H., Seethaler, J., & Thiede, T. (2010). Vorwort [Preface]. In H. Koziol, Seethaler, josef, & Thiede, T. (Eds.), Medienpolitik und Recht. Media Governance, Wahrhaftigkeitspflicht und sachgerechte Haftung [Media politics and law] (p. v-viii). Wien: Jan Sramek.
  • Serini, I. (2010). Friedrich Stern. Österreichisches Biographisches Lexikon 1815-1950 [Austrian Biographical Lexicon 1815-1950], Vol. Xiii, 225.
  • Serini, I. (2010). Felix Sterne. Österreichisches Biographisches Lexikon 1815-1950 [Austrian Biographical Lexicon 1815-1950], Vol. Xiii, 237-238.
  • Rußmann, U. (2010). Verständigungsorientierte Kommunikationsprozesse in der öffentlichen politischen Diskussion. Das VÖA-Modell in der Wahlkampfkommunikation. In W. Hömberg, Hahn, D., & Schaffer, T. (Eds.), Kommunikation und Verständigung. Theorie - Empirie - Praxis. Festschrift für Roland Burkart (pp. 171-182). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Seethaler, J., & Melischek, G. (2010). Journalismus und Politik in den österreichischen Nationalratswahlkämpfen 1999-2008 [Journalism and politics during Austrian election campaigns, 1999-2008]. In A. Kaltenbrunner, Karmasin, M., & Kraus, D. (Eds.), Der Journalisten-Report III: Politikjournalismus in Österreich (pp. 139-160). Wien: wuv.facultas.
  • Seethaler, J., & Serini, I. (2010). Ludwig Speidel. Neue Deutsche Biographie, Band 24, 649-651.
  • Seethaler, J., & Serini, I. (2010). Daniel Spitzer. Neue Deutsche Biographie, Band 24, 721-722.
  • Seethaler, J., & Serini, I. (2010). Victor Silberer. Neue Deutsche Biographie.
  • Melischek, G., Rußmann, U., & Seethaler, J. (2010). Agenda-Building in österreichischen Nationalratswahlkämpfen, 1970-2008 [Agenda-Building in Austrian National Elections, 1970-2008]. In F. Plasser (Ed.), Politik in der Medienarena: Praxis politischer Kommunikation in Österreich (pp. 101-143). Wien: facultas.wuv.

Book Reviews, Eulogies


  • Lugschitz, R. (2021). Rezension zu Vera Bianchi (Hg.) "Mujeres Libres. Libertäre Kämpferinnen". Sozial.geschichte Online, 29, 260-264. Retrieved from https://duepublico2.uni-due.de/receive/duepublico_mods_00074360
  • Eberwein, T. (2020). Rezension zu Hanitzsch, Thomas/Hanusch, Folker/Ramaprasad, Jyotika/de Beer, Arnold S. (Hrsg.): Worlds of journalism. Journalistic cultures around the globe. Publizistik, 65, 665-667. doi:10.1007/s11616-020-00605-4
  • Lichtenstein, D. (2020). Rezension von Government communications in a digital age: A comparative study of online government communications in Germany and Great Britain, by K. Murphy. Publizistik, 65, 481–483. doi:10.1007/s11616-020-00582-8
  • Oggolder, C. (2019). Rezension/Book review: Balbi, G. & Magaudda, P. (2018). A History of Digital Media: An Intermedia and Global Perspective. New York, London: Routledge. Jahrbuch Für Kommunikationsgeschichte, 21, 240–241.
  • Oggolder, C. (2019). Rezension/Book review: Bösch, F. (Hrsg.) (2018). Wege in die digitale Gesellschaft. Computernutzung in der Bundesrepublik 1955–1990. Göttingen: Wallstein. Jahrbuch Für Kommunikationsgeschichte, 21, 232.
  • Oggolder, C. (2017). Rezension/Book review: Schmitt, M. (2016). Internet im Kalten Krieg. Eine Vorgeschichte des globalen Kommunikationsnetzes. Jahrbuch Für Kommunikationsgeschichte, 19, 209-210.
  • Riedl, A. (2016). Review of: "Die nächste Öffentlichkeit: Theorieentwurf und Szenarien" of Olaf Hoffjann & Hans-Jürgen Arlt. Medien & Zeit, 31, 70-72.
  • Seethaler, J. (2014). Rezension/Book review: Michael Nagel und Moshe Zimmermann (Hrsg.): Judenfeindschaft und Antisemitismus in der deutschen Presse über fünf Jahrhunderte: Erscheinungsformen, Rezeption, Debatte und Gegenwehr. Five hundred years of jew-hatred and anti-semitism in the German press: Manifestations and reactions (Bremen: Edition Lumiere, Bd 1 und 2, 2013). Mitteilungen Der Gesellschaft Für Buchforschung In Österreich, 2013, 68-71.
  • Wöhlert, R. (2013). Rezension/Book review: Brand, A. (2012). Medien - Diskurs - Weltpolitik: Wie Massenmedien die internationale Politik beeinflussen. Bielefeld: Transcript, 530 S., ISBN: 978-3837618310, 39,80 €. Zfas Zeitschrift Für Außen- Und Sicherheitspolitik, 6, 481-483. doi:10.1007/s12399-013-0333-4
  • Tenscher, J. (2013). Rezension von: Nicole Podschuweit: Warum Wahlwerbung schaden kann: Wirkung von Parteienwerbung im Kontext der Medienberichterstattung. Konstanz/München: UVK 2012. Publizistik, 58, 111-113.
  • Seethaler, J. (2013). Ein schwieriges Verhältnis: Presse und Politik in der Weimarer Republik [Press and politics in the Weimar Republic: A difficult relationship] Book review: B. Fulda, Press and Politics in the Weimar Republic (London: Oxford Univ. Press, 2009). Iaslonline. Retrieved from http://www.iaslonline.de/index.php?vorgang_id=3275
  • Oggolder, C. (2010). Rezension/Book review: Franz Stephan Pelgen (Hg): Pränumerationen im 18. Jahrhundert als Geschäftsprinzip und Marktalternative. Akten der interdisziplinären Arbeitstagung vom 20./21. Februar 2009 in Mainz.- Ruhpolding, Mainz: Rutzen 2009. Mitteilungen Der Gesellschaft Für Buchforschung In Österreich, 2, 79-82.
  • Seethaler, J. (2010). Rezension/Book review: Hepp, Andreas, Marco Höhn & Jeffrey Wimmer (Hrsg.): Medienkultur im Wandel. Konstanz: UVK 2010. Publizistik, 55, 448-449.
  • Melischek, G. (2009). Rezension von/Book review: Markus Winkler: Jüdische Identitäten im kommunikativen Raum (Bremen: edition lumiere, 2007). Jahrbuch Für Kommunikationsgeschichte, 11, 230-231.
  • Seethaler, J. (2009). Rezension/Book review: Oliver Hahn; Roland Schröder (Hrsg.), Journalistische Kulturen: Internationale und interdisziplinäre Theoriebausteine (Köln: Halem, 2008). Rezensionen:kommunikation:medien, 16. Juni 2009. Retrieved from http://www.rkm-journal.de/archives/512
  • Seethaler, J. (2009). Rezension/Book review: Pürer, Heinz; Raabe, Johannes (2007): Presse in Deutschland. 3., völlig überarb. u. erw. Aufl. Konstanz: UVK. Medien Journal, 33, 61-63.
  • Seethaler, J. (2008). Rezension/Book Review: Peter R. Frank und Johannes Frimmel: Buchwesen in Wien 1750-1850 (Wiesbaden: Harrassowitz, 2008). Jahrbuch Für Kommunikationsgeschichte, 10, 165.
  • Seethaler, J. (2008). Rezension/Bookm review: Regionalpresse Österreich-Ungarns und die urbane Kultur, hg. von Vlado Obad, Studienreihe Österreich-Bibliothek (Wien: Feldmann, 2007). Mitteilungen Der Gesellschaft Für Buchforschung In Österreich, 10, 57-59.
  • Seethaler, J. (2008). Rezension/Book review: Barbara Thomaß (Hrsg.) Mediensysteme im internationalen Vergleich (Konstamz: UVK, 2007). Publizistik, 53, 302-303.
  • Seethaler, J. (2006). Walter J. Schütz: Zeitungen in Deutschland - Verlage und ihr publizistisches Angebot 1949-2004 (Berlin: Vistas: 2005). Jahrbuch Für Kommunikationsgeschichte, 8, 297.
  • Seethaler, J. (2004). Rezension/Book review: Rudolf Stöber: Mediengeschichte: Die Evolution "neuer" Medien von Gutenberg bis Gates. Eine Einführung (Wiesbaden: Westdeutscher Verlag 2003). Jahrbuch Für Kommunikationsgeschichte, 6, 263-264.
  • Seethaler, J. (2002). Rezension/Book Review: Mitteilung statt Medium: Probleme, Methoden und Gegenstände der publizistischen Wissenschaft, hrsg. von Arnulf Kutsch und Stefanie Averbeck (München: Fischer, 2002). Jahrbuch Für Kommunikationsgeschichte, 4, 254-255.
  • Seethaler, J. (2002). Der Diskurs der Moderne im Wiener Feuilleton [The discourse of modernity in the Viennese feuilleton]. Book review: Hildegard Kernmayer, Judentum im Wiener Feuilleton (1848—1903): Exemplarische Untersuchungen zum literarästhetischen und politischen Diskurs der Moderne. Iasl Online. Retrieved from http://www.iaslonline.de/index.php?vorgang_id=2401
  • Oggolder, C. (1998). Rezension/Book review: Bernhard Rosenberger (1998). Zeitungen als Kriegstreiber? Die Rolle der Presse im Vorfeld des Ersten Weltkrieges. Köln, Weimar, Wien: Böhlau. Relation: Medien - Gesellschaft - Geschichte, 5, 104f.
  • 1