Articles in Journals, Proceedings and Edited Books - peer reviewed


  • Wöhlert, R. (2013). Future EU members or Europe's internal other? The reciprocal news coverage between Western Balkan countries and EU member states in view of the support for a further EU enlargement. Südosteuropa. Zeitschrift Für Politik Und Gesellschaft, 61, 290-311.
  • Diehl, S., & Karmasin, M. (2013). Introduction to media- and convergence management. In S. Diehl & Karmasin, M. (Eds.), Media- and convergence management (pp. 1-9). Heidelberg/New York/Dordrecht/London: Springer.
  • Diehl, S., Karmasin, M., Lepold, A., & Koinig, I. (2013). New competencies for the future: How changes and trends in media convergence demand new skills from the workforce. In S. Diehl & Karmasin, M. (Eds.), Media- and convergence management (pp. 353-376). Heidelberg/ New York/Dordrecht/ London: Springer.
  • Karmasin, M., Bichler, K., & Kraus, D. (2013). Pro-active media accountability? - An Austrian perspective. Central European Journal Of Communication, 6, 5-16.
  • Karmasin, M., & Krainer, L. (2013). Zwischen Differenzierung und Kanonisierung: Konturen einer Fachgeschichte von Publizistik-, Medien- und Kommunikationswissenschaft in Österreich. Medien Journal, 37, 3-29.
  • Gruber, O., & Magin, M. (2013). Qualitätssicherung in Inhaltsanalysen: Ein empirisch fundierter Maßnahmenkatalog [Quality management in content analyses: An empirically proven catalogue of measures]. In W. Wirth, Sommer, K., Wettstein, M., & Matthes, J. (Eds.), Qualität von Inhaltsanalysen (pp. 119-139). Köln: von Halem.
  • Tenscher, J. (2013). First- and second-order campaigning: Evidence from Germany. European Journal Of Communication, 28, 241-258. doi:10.1177/0267323113477633
  • Stark, B. (2013). Convergence and interactivity. In M. Karmasin & Diehl, S. (Eds.), Media and Convergence Management. Berlin: Springer Publishing House.
  • Oggolder, C. (2013). Losing centrality - Urban spaces and the network society. (C. Giaccardi, Tosoni, S., & Tarantino, M., Eds.), Media & the city: Urbanism, technology and communication (geography, anthropology, recreation). Newcastle: Cambridge Scholars Publishing.
  • Oggolder, C. (2013). Das Internet auf dem Cover: Zur Wahrnehmung von Internet und digitalen Medien durch traditionelle Medien im Zeitverlauf [Internet on the Cover: The Perception of Internet and Digital Media by the Traditional Media through the Course of Time]. Medien Journal, 37, 51-63.
  • Seethaler, J. (2013). Von der Notwendigkeit, Wissenschaftsforschung zu betreiben. Anmerkungen zum Beitrag von Matthias Karmasin und Larissa Krainer über eine Fachgeschichte der Publizistik-, Medien- und Kommunikationswissenschaft in Österreich [The necessity to do science studies: Some remarks on an article on the history of media and communication research in Austria by Matthias Karmasin and Larissa Krainer]. Medien-Journal, 37, 37-43.
  • Karmasin, M., Melischek, G., Seethaler, J., & Wöhlert, R. (2013). Perspectives on the changing role of the mass media in hostile conflicts. In J. Seethaler, Karmasin, M., Melischek, G., & Wöhlert, R. (Eds.), Selling war: The role of the mass media in hostile conflicts from World War I to the 'War on Terror' (p. ix-xv). Bristol, Chicago, IL: Intellect, University of Chicago Press.
  • Seethaler, J., & Melischek, G. (2013). Kommt es in Österreich zu neuen Allianzen zwischen Medien und Parteien? [Are there any new alliances between media and political parties in Austria?]. (K. Imhof, Blum, R., Bonfadelli, H., & Jarren, O., Eds.), Stratifizierte und segmentierte Öffentlichkeit. Wiesbaden: Springer VS.
  • Seethaler, J. (2013). Politics. In P. Simonson, Peck, J., Craig, R. T., & Jackson, J. P. (Eds.), Handbook of communication history (ICA handbook series) (pp. 302-314). London, New York: Routledge.
  • Seethaler, J., & Melischek, G. (2013). 'Something has changed': International relations and the media during and after the 'Cold War'. In J. Seethaler, Karmasin, M., Melischek, G., & Wöhlert, R. (Eds.), Selling war: The role of the mass media in hostile conflicts from World War I to the 'War on Terror' (pp. 181-200). Bristol; Chicago, IL: Intellect, University of Chicago Press.
  • Jens Tenscher,. (2012). Medien- und Kommunikationskanäle in Wahlkämpfen: Relevanzzuschreibungen aus der Akteurssicht. Zeitschrift Für Politikberatung, 5, 155-164.
  • Tenscher, J. (2012). Regionale Wahrnehmungen des globalen Klimawandels. Gesellschaft - Wirtschaft - Politik, 61, 439-446.
  • Oggolder, C. (2012). Inside - Outside: Web History and the Ambivalent Relationship Between Old and New Media. Historical Social Research, 37/4: Focus II: Towards Web History: Sources, Methods, and Challenges in the Digital Age, ed. by Christoph Classen, Susanne Kinnebrock & Maria Löblich, 134-149.
  • Oggolder, C. (2012). Kleines Land - was nun? Kontinuitäten personeller Verflechtungen von Wiener Zeitungsaktiengesellschaften nach 1918 [Interlocking directorates and the Viennese media-production after World War I]. Jahrbuch Für Kommunikationsgeschichte, 14, 97-114.
  • Tenscher, J. (2012). Nur ZiB und Krone? Medienorientierungen österreichischer Abgeordneter. Sws-Rundschau, 3, 321-342.
  • Stark, B., Gonser, N., & Naab, T. (2012). Leitmedien im Wandel. Eine komparative Ansicht aus Publikumssicht. In J. Hagenah & Meulemann, H. (Eds.), Mediatisierung der Gesellschaft. Berlin: Lit Verlag.
  • Wöhlert, R. (2012). Reciprocal perceptions between Western Balkan countries and the EU: News coverage on the EU accession process in daily newspapers. Ceu Political Science Journal, 7, 145-172.
  • Tenscher, J. (2012). Haupt- und Nebenwahlkämpfe in Deutschland und Österreich (First- and Second-Order Election Campaigning in Germany and Austria). Zeitschrift Für Parlamentsfragen, 43, 113-131.
  • Melanie Magin,. (2012). Von Politikerinnen und anderen Frauen. Geschlechterdarstellungen in Tageszeitungen aus Deutschland, Österreich und der Schweiz. In J. F. & M. Haschke André (Ed.), Düsseldorfer Forum Politische Kommunikation 2010. Schriftenreihe DFPK, Band 6. (pp. 179-198). Berlin: Frank & Timme.
  • Stark, B., & Magin, M. (2012). Methodische Designs ländervergleichender Studien: Kommunikationswissenschaftlicher Forschungsstand und Perspektiven (1999-2010). In B. Stark, Magin, M., Jandura, O., & Maurer, M. (Eds.), Methodische Herausforderungen komparativer Forschungsansätze (pp. 46-75). Köln: von Halem.
  • Seethaler, J., & Melischek, G. (2012). Die Modellierung der Zeitdimension in Agenda-Building-Studien am Beispiel der Wahlkampfkommunikation [Modeling time in agenda building studies:The case of campaign communication]. In B. Stark, Magin, M., Jandura, O., & Maurer, M. (Eds.), Methodische Designs ländervergleichender Studien: Kommunikationswissenschaftlicher Forschungsstand und Perspektiven (pp. 159-193). Köln: Halem.
  • Tenscher, J., Mykkänen, J., & Moring, T. (2012). Modes of professional campaigning: A four-country-comparison in the European parliamentary elections 2009. The International Journal Of Press/politics, 17, 145-168. doi:10.1177/1940161211433839
  • Winder, G., & Tenscher, J. (2012). Populism as Political Marketing Technique. In J. Lees-Marshment (Ed.), The Routledge Handbook of Political Marketing (pp. 230-242). London/New York: Routledge.
  • Seethaler, J., & Oggolder, C. (2011). Power to the women? Viennese journalism in the Interwar Period. Westminster Papers In Communication And Culture, 8, 73-98. Retrieved from http://www.westminster.ac.uk/__data/assets/pdf_file/0010/124885/006Power-to-the-women-Josef-Seethaler-and-Christian-Oggolder.pdf
  • Magin, M., & Stark, B. (2011). Österreich - Land ohne Leuchttürme? Qualitätszeitungen im Spannungsfeld zwischen publizistischer Leistung und strukturellen Zwängen. In R. Blum, Imhof, K., Bonfadelli, H., & Jarren, O. (Eds.), Krise der Leuchttürme öffentlicher Kommunikation: Vergangenheit und Zukunft der Qualitätsmedien (pp. 97-114). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.