Articles in Journals, Proceedings and Edited Books - peer reviewed


  • Seethaler, J., & Melischek, G. (2014). Phases of mediatization: Empirical evidence from Austrian election campaigns since 1970. Journalism Practice, 8, 258-278. doi:10.1080/17512786.2014.889443
  • Fengler, S., Eberwein, T., Karmasin, M., & Ruß-Mohl, S. (2014). Grenzenlose Journalismusethik? Medienselbstkontrolle und Media Accountability im internationalen Vergleich [Journalism ethics without borders? Media self-regulation and media accountability - an international comparison]. In O. Quiring, Jackob, N., & Stark, B. (Eds.), Von der Gutenberg-Galaxis zur Google-Galaxis: Alte und neue Grenzvermessungen nach 50 Jahren DGPuK (pp. 269-287). Konstanz: UVK.
  • Beaufort, M., & Seethaler, J. (2014). Wandel der Mediennutzung - Wandel im politischen Verhalten? [Changing media use - changing political participation?]. Medien Journal, 38, 15-41.
  • Koinig, I., Weder, F., & Karmasin, M. (2014). Wahrnehmung kommunikativer Verantwortung. Wie die Top 50 Unternehmen der D-A-CH-Region wirtschaftsethische Themen im Web behandeln und aufarbeiten [Perception of communicative responsibility. How the top 50 enterprises of the D-A-CH-Region treat and handle economic-ethical subjects in the web]. Medien Journal, 38, 52-68.
  • Bandtel, M., & Tenscher, J. (2014). Front cover imagery and the social construction of the Vietnam war: A case study of LIFE Magazine's iconology and its impact on visual discourse. Journal Of War And Culture Studies, 7, 100-118. doi:10.1179/1752627213Z.00000000035
  • Tenscher, J. (2014). Talkshowisierung als Bestandteil professioneller Politikvermittlung. In M. Dohle & Vowe, G. (Eds.), Politische Unterhaltung - Unterhaltende Politik. Forschung zu Medieninhalten, Medienrezeption und Medienwirkungen (pp. 94-117). Köln: Herbert von Halem.
  • Karmasin, M., & Litschka, M. (2014). Medienethik als Wirtschaftsethik medialer Kommunikation? Möglichkeiten und Grenzen der Integration zweier aktueller Bereichsethiken [Media ethics as an economic ethics of media communication? Possibilities and borders of the integration of two fields of ethics]. In M. Maring (Ed.), Bereichsethiken im interdisziplinären Dialog (pp. 367-383). Karlsruhe: KIT. Retrieved from http://dx.doi.org/10.5445/KSP/1000037755
  • Karmasin, M., & Kraus, D. (2014). Strategies for stakeholder management and crowdsourcing. In M. Glowacki & Jackson, L. (Eds.), Public media management for the twenty-first century (pp. 59-81). Abingdon: Routledge.
  • Tenscher, J., & Mykkänen, J. (2014). Two levels of campaigning: An empirical test of the party-centred theory of professionalisation. Political Studies, 62, 1-22. doi:10.1111/1467-9248.12104
  • Karmasin, M. (2014). Medienethik: Wirtschaftsethik medialer Kommunikation? Eine Ergänzung der sozial- und individualethischen Tradition der medienethischen Debatte [Media ethics: Economic ethics of media communication? A supplement of the social-ethical and individual-ethical tradition of the media-ethical debate]. Communicatio Socialis, 46, 333-348.
  • Oggolder, C. (2014). When Curiosity Met Printing - Audiences and New Media in Early Modern History. In R. Butsch & Livingstone, S. (Eds.), Meanings of Audiences: Comparative Discourses (pp. 37-49). London: Routledge.
  • Tenscher, J. (2013). Idealmaße österreichischer Abgeordneter. Sws-Rundschau, 53, 404-422.
  • Jens Tenscher,. (2013). Politische Kommunikation im Kleinen: Eine Einleitung. Studies In Communication | Media, 2, 265-273.
  • Tenscher, J. (2013). Politicians' ideas of ideal politicians: Findings from German and Austrian state parliaments. German Politics, 22, 1-17. doi:10.1080/09644008.2013.839663
  • Tenscher, J., & Mykkänen, J. (2013). Transformations in Second-Order Campaigning: A German-Finnish Comparison of Campaign Professionalism in the European Parliamentary Elections 2004 and 2009. Central European Journal Of Communication, 6, 171-187.
  • Tenscher, J. (2013). Media consumption and regional perceptions of global climate change: Findings from Germany. Studies In Media And Communication, 1, 71-80.
  • Tenscher, J. (2013). Im Netz der Abgeordneten. Österreichische Zeitschrift Für Politikwissenschaft, 42, 145-160.
  • Stark, B., & Magin, M. (2013). Boulevardisierungstendenzen deutscher und österreichischer Tageszeitungen im Kontext nationaler Marktstrukturen: Eine ländervergleichende Untersuchung. In M. Puppis, Künzler, M., & Jarren, O. (Eds.), Herbert Matis (Tran.), Medienstrukturen und Medienperformanz. Forschungsstand und -perspektiven. Wien: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften.
  • Wöhlert, R. (2013). Future EU members or Europe's internal other? The reciprocal news coverage between Western Balkan countries and EU member states in view of the support for a further EU enlargement. Südosteuropa. Zeitschrift Für Politik Und Gesellschaft, 61, 290-311.
  • Diehl, S., & Karmasin, M. (2013). Introduction to media- and convergence management. In S. Diehl & Karmasin, M. (Eds.), Media- and convergence management (pp. 1-9). Heidelberg/New York/Dordrecht/London: Springer.
  • Diehl, S., Karmasin, M., Lepold, A., & Koinig, I. (2013). New competencies for the future: How changes and trends in media convergence demand new skills from the workforce. In S. Diehl & Karmasin, M. (Eds.), Media- and convergence management (pp. 353-376). Heidelberg/ New York/Dordrecht/ London: Springer.
  • Karmasin, M., Bichler, K., & Kraus, D. (2013). Pro-active media accountability? - An Austrian perspective. Central European Journal Of Communication, 6, 5-16.
  • Karmasin, M., & Krainer, L. (2013). Zwischen Differenzierung und Kanonisierung: Konturen einer Fachgeschichte von Publizistik-, Medien- und Kommunikationswissenschaft in Österreich. Medien Journal, 37, 3-29.
  • Gruber, O., & Magin, M. (2013). Qualitätssicherung in Inhaltsanalysen: Ein empirisch fundierter Maßnahmenkatalog [Quality management in content analyses: An empirically proven catalogue of measures]. In W. Wirth, Sommer, K., Wettstein, M., & Matthes, J. (Eds.), Qualität von Inhaltsanalysen (pp. 119-139). Köln: von Halem.
  • Tenscher, J. (2013). First- and second-order campaigning: Evidence from Germany. European Journal Of Communication, 28, 241-258. doi:10.1177/0267323113477633
  • Stark, B. (2013). Convergence and interactivity. In M. Karmasin & Diehl, S. (Eds.), Media and Convergence Management. Berlin: Springer Publishing House.
  • Oggolder, C. (2013). Losing centrality - Urban spaces and the network society. (C. Giaccardi, Tosoni, S., & Tarantino, M., Eds.), Media & the city: Urbanism, technology and communication (geography, anthropology, recreation). Newcastle: Cambridge Scholars Publishing.
  • Oggolder, C. (2013). Das Internet auf dem Cover: Zur Wahrnehmung von Internet und digitalen Medien durch traditionelle Medien im Zeitverlauf [Internet on the Cover: The Perception of Internet and Digital Media by the Traditional Media through the Course of Time]. Medien Journal, 37, 51-63.
  • Seethaler, J. (2013). Von der Notwendigkeit, Wissenschaftsforschung zu betreiben. Anmerkungen zum Beitrag von Matthias Karmasin und Larissa Krainer über eine Fachgeschichte der Publizistik-, Medien- und Kommunikationswissenschaft in Österreich [The necessity to do science studies: Some remarks on an article on the history of media and communication research in Austria by Matthias Karmasin and Larissa Krainer]. Medien-Journal, 37, 37-43.
  • Karmasin, M., Melischek, G., Seethaler, J., & Wöhlert, R. (2013). Perspectives on the changing role of the mass media in hostile conflicts. In J. Seethaler, Karmasin, M., Melischek, G., & Wöhlert, R. (Eds.), Selling war: The role of the mass media in hostile conflicts from World War I to the 'War on Terror' (p. ix-xv). Bristol, Chicago, IL: Intellect, University of Chicago Press.