Other Articles in Journals, Proceedings and Edited Books


  • Weder, F., Einwiller, S., & Eberwein, T. (2018). CSR communication and the public sphere - Editorial. Medienjournal Special Issue, 42, 2-9.
  • Karmasin, M. (2018). Public Value als Wertschöpfungsbegriff? [Public Value as Value Added?]. In K. Mitschka & Unterberger, K. (Eds.), Public Open Space - Zur Zukunft öffentlich-rechtlicher Medien. 55 Beiträge aus österreichischer und internationaler Wissenschaft zur Medienzukunf (pp. 247-250). Wien: facultas.
  • Murschetz, P. C., Teichmann, R., & Karmasin, M. (2018). Why Study State Aid for Film? A necessary Clarification. In P. C. Murschetz, Teichmann, R., & Karmasin, M. (Eds.), Handbook of State Aid for Film: Finance, Industries and Regulation. (pp. 1-23). Heidelberg/New York/Dordrecht/London: Springer.
  • Beaufort, M., & Seethaler, J. (2018). Von neuen Formen der Kommunikation zu neuen Formen der Partizipation–oder umgekehrt? [From new forms of communication to new forms of participation–or vice versa?]. In K. Mitschka & Unterberger, K. (Eds.), Public Open Space: Zur Zukunft öffentlich-rechtlicher Medien (pp. 133-142). Wien: facultas.
  • Melischek, G. (2018). Zur Bedeutung der Lokalpresse in der Habsburgermonarchie [On the Relevance of Local press in the Habsburg Empire]. In K. Fedáková & Puchalová, I. (Eds.), Die Kaschauer Zeitung in Kontexten I (pp. 11-24). Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.
  • Eberwein, T., Fengler, S., Kaufmann, K., Brinkmann, J., & Karmasin, M. (2018). Summary: Measuring media accountability in Europe – and beyond. In T. Eberwein, Fengler, S., & Karmasin, M. (Eds.), The European handbook of media accountability (pp. 285-300). London, New York: Routledge.
  • Eberwein, T., Fengler, S., Bastian, M., & Brinkmann, J. (2018). Germany: Disregarded diversity. In T. Eberwein, Fengler, S., & Karmasin, M. (Eds.), The European handbook of media accountability (pp. 90-98). London, New York: Routledge.
  • Karmasin, M., Bichler, K., & Kaltenbrunner, A. (2018). Austria: Back on the democratic corporatist road?. In T. Eberwein, Fengler, S., & Karmasin, M. (Eds.), The European handbook of media accountability (pp. 7-13). London, New York: Routledge.
  • Eberwein, T., Fengler, S., & Karmasin, M. (2018). Introduction: Putting media accountability on the map. In T. Eberwein, Fengler, S., & Karmasin, M. (Eds.), The European handbook of media accountability (pp. 1-6). London, New York: Routledge.
  • Eimeren, B. van, Simon, E., & Riedl, A. (2017). Medienvertrauen und Informationsverhalten von politischen Zweiflern und Entfremdeten [Media trust and information seeking of people with high political skepticism and low political efficacy]. Media Perspektiven, 11, 438-454. Retrieved from https://www.ard-werbung.de/fileadmin/user_upload/media-perspektiven/pdf/2017/1117_vanEimeren_Simon_Riedl.pdf
  • Karmasin, M., Kraus, D., & Lugschitz, R. (2017). Die ersten Kriegsberichterstatterinnen: Die neue Rolle von Journalistinnen im Spanischen Bürgerkrieg und ihr Beitrag zur Veränderung eines Berufsstandes. In S. Kirchhoff, Prandner, D., Renger, R., Götzenbrucker, G., & Aichberger, I. (Eds.), Was bleibt vom Wandel? Journalismus zwischen ökonomischen Zwängen und gesellschaftlicher Verantwortung (pp. 249-267). Baden-Baden: Nomos.
  • Kaltenbrunner, A., & Luef, S. (2017). Newsroom integration. A nationwide study. Austria as a microcosm of editorial models of daily newspapers. In A. Kaltenbrunner, Karmasin, M., & Kraus, D. (Eds.), Journalism report V: Innovation and transition (pp. 91-114). Wien: Facultas.
  • Kaltenbrunner, A. (2017). Journalism in transition. A matrix to categorize change and innovation. In A. Kaltenbrunner, Karmasin, M., & Kraus, D. (Eds.), Journalism report V: Innovation and transition (pp. 13-31). Wien: Facultas.
  • Kaltenbrunner, A., Karmasin, M., & Kraus, D. (2017). Preface. In A. Kaltenbrunner, Karmasin, M., & Kraus, D. (Eds.), Journalism report V: Innovation and transition (pp. 5-7). Wien: Facultas.
  • Seethaler, J. (2017). New worlds of journalism: How Austrian, German and Swiss journalists perceive innovation and change. In A. Kaltenbrunner, Karmasin, M., & Kraus, D. (Eds.), Journalism report V: Innovation and transition (pp. 53-67). Wien: Facultas.
  • Beaufort, M., & Seethaler, J. (2017). Transformation des Rundfunkjournalismus? Von Programmaufträgen, Rollenzuschreibungen und neuen Formaten [Broadcasting journalism in transformation: Programming mandates, social roles, and new media formats]. In S. Kirchhoff, Prandner, D., Renger, R., Götzenbrucker, G., & Aichberger, I. (Eds.), Was bleibt vom Wandel? Journalismus zwischen ökonomischen Zwängen und gesellschaftlicher Verantwortung (pp. 47-72). Baden-Baden: Nomos. doi:10.5771/9783845274539
  • Gerard-Wenzel, C. (2017). Die Rechtsprechung des ÖVfGH zur Facebook-Aktivität des ORF. Feststellungen der Erkenntnisse VfGH v. 27.6.2013 und VfGH v. 2.4.2014 zu Rundfunkfreiheit und staatlichen Gewährleistungspflichten. Zeitschrift Für Medien- Und Kommunikationsrecht, 48, 20-24.
  • Karmasin, M., & Apfelthaler, G. (2017). Integrated corporate social responsibility communication: A global and cross-cultural perspective. In S. Diehl, Karmasin, M., Mueller, B., Terlutter, R., & Weder, F. (Eds.), Handbook of integrated CSR communication (pp. 237-251). Heidelberg/New York/Dordrecht/London: Springer.
  • Weder, F., & Karmasin, M. (2017). Communicating responsibility: Responsible communication. In S. Diehl, Karmasin, M., Mueller, B., Terlutter, R., & Weder, F. (Eds.), Handbbook of integrated CSR communication (pp. 71-86). Heidelberg, New York, Dordrecht, London: Springer.
  • Karmasin, M., & Litschka, M. (2017). CSR as an economic, ethical, and communicative concept. In S. Diehl, Karmasin, M., Mueller, B., Terlutter, R., & Weder, F. (Eds.), Handbook of integrated CSR communication (pp. 37-51). Heidelberg/New York/Dordrecht/London: Springer.
  • Voci, D., Diehl, S., Karmasin, M., Mueller, B., Terlutter, R., & Weder, F. (2017). Research outlook and conclusion. In S. Diehl, Karmasin, M., Mueller, B., Terlutter, R., & Weder, F. (Eds.), Handbook of integrated CSR communication (pp. 495-501). Heidelberg, New York, Dordrecht, London: Springer.
  • Karmasin, M., & Oggolder, C. (2016). Einleitung: Von der Medialisierung der Geschichte zur Mediengeschichte [Introduction: From the medialization of history to media history]. In M. Karmasin & Oggolder, C. (Eds.), Österreichische Mediengeschichte. Bd. 1: Von den frühen Drucken zur Ausdifferenzierung des Mediensystems (1500 bis 1918) [Austrian Media History. Vol. 1: From early printings to a differentiated media system] (pp. 1-8). Wiesbaden: Springer VS.
  • Oggolder, C. (2016). Politik, Gesellschaft, Medien: Österreich zwischen Reformation und Erstem Weltkrieg [Politics, society, media: Austria between Reformation and World War 1]. In M. Karmasin & Oggolder, C. (Eds.), Österreichische Mediengeschichte. Bd. 1: Von den frühen Drucken zur Ausdifferenzierung des Mediensystems (1500 bis 1918) [Austrian Media History. Vol. 1: From early printings to a differentiated media system] (pp. 9-26). Wiesbaden: Springer VS.
  • Seethaler, J. (2016). Die Kalenderdrucke - ein frühes Massenmedium? Anmerkungen zu einigen Charakteristika der Wiener Kalenderproduktion des 15. bis 17. Jahrhunderts [Calendars and almanacs in the 15th to 17th century - an early mass media phenomenon?]. In M. Karmasin & Oggolder, C. (Eds.), Österreichische Mediengeschichte. Bd. 1: Von den frühen Drucken zur Ausdifferenzierung des Mediensystems (1500 bis 1918) (pp. 73-86). Wiesbaden: Springer VS. doi:10.1007/978-3-658-11008-6
  • Oggolder, C. (2016). Typographische Medien im konfessionellen Zeitalter. [Typographic media in the age of reformation and counter-reformation]. In M. Karmasin & Oggolder, C. (Eds.), Österreichische Mediengeschichte. Bd. 1: Von den frühen Drucken zur Ausdifferenzierung des Mediensystems (1500 bis 1918) [Austrian Media History. Vol. 1: From early printings to a differentiated media system] (pp. 51-71). Wiesbaden: Springer VS.
  • Karmasin, M., Diehl, S., & Koinig, I. (2016). Convergent business environments: Debating the need for new business models, organizational structures and management respectively employee competencies. In A. Lugmayr & Dal Zotto, C. (Eds.), Media Convergence Handbook, 2: Firms and User Perspectives (pp. 49-69). Heidelberg, Berlin: Springer.
  • Karmasin, M. (2016). Disruption und Paradox: Medienethische Herausforderungen. In M. Litschka (Ed.), Medienethik als Herausforderung für MedienmacherInnen: Moralische Konsequenzen wirtschaftlicher und technologischer Disruption. St. Pölten: FH St. Pölten.
  • Latzer, M., Just, N., Hollnbucher, K., & Saurwein, F. (2016). The economics of algorithmic selection. In J. M. Bauer & Latzer, M. (Eds.), Handbook on the Economics of the Internet (pp. 395-425). Cheltenham: Edward Elgar Publ. doi:10.4337/9780857939852.00028
  • Eberwein, T. (2015). Der Widerspruch von Schnelligkeit und Aktualität: Medienethische Überlegungen zum gegenwärtigen Geschwindigkeitswahn im Journalismus [The contradiction between rapidity and topicality: Media-ethical reflections on the current delusion of speed in journalism]. Communicatio Socialis, 48, 407-411.
  • Eberwein, T. (2015). Die Geschichte der Geschichte: Journalistisches Erzählen im Wandel der Zeiten [The story of the story: Journalistic narrations in changing times]. In M. Prinzing (Ed.), Die Kunst der Story. Thun: Werd & Weber.