Articles in Journals, Proceedings and Edited Books - peer reviewed 


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  • Riedl, A. (2020). Political TV Interviews in Austria 1981-2016 – Structures and Strategies through Times of Substantial Changes in Media and Politics. Communications: The European Journal Of Communication Research., 45, 131–155. doi:10.1515/commun-2018-2023
  • Maurer, P., & Riedl, A. (2020). Why bite the hand that feeds you? Politicians’ and journalists’ perceptions of common conflicts. Journalism: Theory, Practice & Criticism, n/a, n/a. doi:10.1177/1464884919899304
  • Oggolder, C., Brügger, N., Metykova, M., Salaverría, R., & Siapera, E. (2020). The Emergence of the Internet and the End of Journalism?. In K. Arnold, Kinnebrock, S., & Preston, P. (Eds.), The Handbook of European Communication History (pp. 333–350). Hoboken: Wiley-Blackwell.
  • Lichtenstein, D., & Koerth, K. (2020). Different shows, different stories: How German TV formats challenged the government’s framing of the Ukraine crisis. Media, War & Conflict, n/a, n/a. doi:10.1177/1750635220909977
  • Eberwein, T. (2020). In Enttäuschung vereint: Motive für dysfunktionale Anschlusskommunikation in Nutzerkommentaren – und Konsequenzen für den Journalismus [United in disappointment: Motives for dysfunctional follow-up communication in user comments – and consequences for journalism]. In A. Blome, T. Eberwein,, & S. Averbeck-Lietz, (Eds.), Medienvertrauen. Historische und aktuelle Perspektiven (pp. 135-151). Berlin/Boston: de Gruyter. doi:10.1515/9783110590470-008
  • Kaufmann, K. (2019). Mobile Methods: Doing migration research with the help of smartphones. [in print]. In K. L. K. Smets M. Georgiou (Ed.), The SAGE Handbook of Media and Migration.. London: Sage.
  • Eberwein, T. (2019). In Enttäuschung vereint: Motive für dysfunktionale Anschlusskommunikation in Nutzerkommentaren – und Konsequenzen für den Journalismus [United by disappointment: Motives for dysfunctional follow-up communication in user comments – and consequences for journalism] [accepted]. In A. Blome, T. Eberwein,, & S. Averbeck-Lietz, (Eds.), Medienvertrauen. Historische und aktuelle Perspektiven.. Berlin: de Gruyter.
  • Eberwein, T., Saurwein, F., & Karmasin, M. (2019). Öffentlich-rechtlicher Rundfunk in Europa: Ein kennzahlenbasierter Vergleich zum Verhältnis von Finanzierung und Publikumsleistungen [Public Service Broadcasting in Europe: A Key-figure-based Comparison of the Relation Between Funding and Audience Performance] [in print]. Jahrbuch Für Christliche Sozialwissenschaften, 60, n/a.
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  • Melischek, G. (2019). „Ein unverfälschtes Bild der Tagesgeschichte“: Journalistische Selbstreferenzialität am Beispiel der Neuen Freien Presse, 1870-1920. [Journalistic self-referentiality in the Neue Freie Presse 1870-1920]. In J. Tancer (Ed.), Mediale Selbstreferenzen im Netzwerk der Presse der Habsburgermonarchie und ihrer Nachfolgestaaten (pp. 183-206). Wien: new academic press.
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  • Seethaler, J., & Melischek, G. (2019). Twitter as a tool for agenda building in election campaigns? The case of Austria. Journalism, 20, 1087-1107. doi:10.1177/1464884919845460
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  • Lugschitz, R. (2019). Collègues, égales et camarades. Les volontaires étrangères dans la guerre civile espagnole (1936-1939) [Colleagues, Equals, and Comrades. Female Volunteers in the Spanish Civil War (1936-1939)]. Cahiers D'histoire. Revue D'histoire Critique, 141, 19-36. Retrieved from https://journals.openedition.org/chrhc/9645#text
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  • Möller, J., Nölleke-Przybylski, P., Voci, D., von Rimscha, M. B., Altmeppen, K. -D., & Karmasin, M. (2019). A motivation-based typology of media companies’ cross-border engagement. European Journal Of Communication, 34, 300-318. doi:10.1177/0267323119844416

Articles in Journals, Proceedings and Edited Books


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  • Eimeren, B. van, Simon, E., & Riedl, A. (2017). Medienvertrauen und Informationsverhalten von politischen Zweiflern und Entfremdeten [Media trust and information seeking of people with high political skepticism and low political efficacy]. Media Perspektiven, 11, 438-454. Retrieved from https://www.ard-werbung.de/fileadmin/user_upload/media-perspektiven/pdf/2017/1117_vanEimeren_Simon_Riedl.pdf
  • Seethaler, J. (2017). New worlds of journalism: How Austrian, German and Swiss journalists perceive innovation and change. In A. Kaltenbrunner, Karmasin, M., & Kraus, D. (Eds.), Journalism report V: Innovation and transition (pp. 53-67). Wien: Facultas.
  • Kaltenbrunner, A., Karmasin, M., & Kraus, D. (2017). Preface. In A. Kaltenbrunner, Karmasin, M., & Kraus, D. (Eds.), Journalism report V: Innovation and transition (pp. 5-7). Wien: Facultas.
  • Kaltenbrunner, A. (2017). Journalism in transition. A matrix to categorize change and innovation. In A. Kaltenbrunner, Karmasin, M., & Kraus, D. (Eds.), Journalism report V: Innovation and transition (pp. 13-31). Wien: Facultas.
  • Kaltenbrunner, A., & Luef, S. (2017). Newsroom integration. A nationwide study. Austria as a microcosm of editorial models of daily newspapers. In A. Kaltenbrunner, Karmasin, M., & Kraus, D. (Eds.), Journalism report V: Innovation and transition (pp. 91-114). Wien: Facultas.
  • Beaufort, M., & Seethaler, J. (2017). Transformation des Rundfunkjournalismus? Von Programmaufträgen, Rollenzuschreibungen und neuen Formaten [Broadcasting journalism in transformation: Programming mandates, social roles, and new media formats]. In S. Kirchhoff, Prandner, D., Renger, R., Götzenbrucker, G., & Aichberger, I. (Eds.), Was bleibt vom Wandel? Journalismus zwischen ökonomischen Zwängen und gesellschaftlicher Verantwortung (pp. 47-72). Baden-Baden: Nomos.
  • Voci, D., Diehl, S., Karmasin, M., Mueller, B., Terlutter, R., & Weder, F. (2017). Research outlook and conclusion. In S. Diehl, Karmasin, M., Mueller, B., Terlutter, R., & Weder, F. (Eds.), Handbook of integrated CSR communication (pp. 495-501). Heidelberg, New York, Dordrecht, London: Springer.
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  • Weder, F., & Karmasin, M. (2017). Communicating responsibility: Responsible communication. In S. Diehl, Karmasin, M., Mueller, B., Terlutter, R., & Weder, F. (Eds.), Handbbook of integrated CSR communication (pp. 71-86). Heidelberg, New York, Dordrecht, London: Springer.
  • Karmasin, M., & Apfelthaler, G. (2017). Integrated corporate social responsibility communication: A global and cross-cultural perspective. In S. Diehl, Karmasin, M., Mueller, B., Terlutter, R., & Weder, F. (Eds.), Handbook of integrated CSR communication (pp. 237-251). Heidelberg/New York/Dordrecht/London: Springer.
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  • Karmasin, M., & Oggolder, C. (2016). Einleitung: Von der Medialisierung der Geschichte zur Mediengeschichte [Introduction: From the medialization of history to media history]. In M. Karmasin & Oggolder, C. (Eds.), Österreichische Mediengeschichte. Bd. 1: Von den frühen Drucken zur Ausdifferenzierung des Mediensystems (1500 bis 1918) [Austrian Media History. Vol. 1: From early printings to a differentiated media system] (pp. 1-8). Wiesbaden: Springer VS.
  • Oggolder, C. (2016). Politik, Gesellschaft, Medien: Österreich zwischen Reformation und Erstem Weltkrieg [Politics, society, media: Austria between Reformation and World War 1]. In M. Karmasin & Oggolder, C. (Eds.), Österreichische Mediengeschichte. Bd. 1: Von den frühen Drucken zur Ausdifferenzierung des Mediensystems (1500 bis 1918) [Austrian Media History. Vol. 1: From early printings to a differentiated media system] (pp. 9-26). Wiesbaden: Springer VS.
  • Seethaler, J. (2016). Die Kalenderdrucke - ein frühes Massenmedium? Anmerkungen zu einigen Charakteristika der Wiener Kalenderproduktion des 15. bis 17. Jahrhunderts [Calendars and almanacs in the 15th to 17th century - an early mass media phenomenon?]. In M. Karmasin & Oggolder, C. (Eds.), Österreichische Mediengeschichte. Bd. 1: Von den frühen Drucken zur Ausdifferenzierung des Mediensystems (1500 bis 1918) (pp. 73-86). Wiesbaden: Springer VS.
  • Oggolder, C. (2016). Typographische Medien im konfessionellen Zeitalter. [Typographic media in the age of reformation and counter-reformation]. In M. Karmasin & Oggolder, C. (Eds.), Österreichische Mediengeschichte. Bd. 1: Von den frühen Drucken zur Ausdifferenzierung des Mediensystems (1500 bis 1918) [Austrian Media History. Vol. 1: From early printings to a differentiated media system] (pp. 51-71). Wiesbaden: Springer VS.
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  • Sponholz, L. (2015). Religion als medialer Konfliktstoff: Der Islam in den Polemiken von Thilo Sarrazin und Oriana Fallaci [Religion as a conflict source: Islam in the controversies surrounding Thilo Sarrazin and Oriana Fallaci]. In C. Bultmann & Linkenbach, A. (Eds.), Religionen übersetzen: Klischees und Vorurteile im Religionsdiskurs (pp. 117-138). Münster: Aschendorff.
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  • Kaufmann, K., & Winter, C. (2014). Ordinary people: Gewöhnliche Leute als Unternehmer ihrer Popkultur [Ordinary people. Ordinary people as managers of their pop culture]. In U. Breitenborn, Düllo, T., & Birke, S. (Eds.), Gravitationsfeld Pop: Was kann Pop? Was will Popkulturwirtschaft? Konstellationen in Berlin und anderswo (pp. 339-351). Bielefeld: transcript.
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Book Reviews, Eulogies


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  • Oggolder, C. (2017). Rezension/Book review: Schmitt, M. (2016). Internet im Kalten Krieg. Eine Vorgeschichte des globalen Kommunikationsnetzes. Jahrbuch Für Kommunikationsgeschichte, 19, 209-210.
  • Riedl, A. (2016). Review of: "Die nächste Öffentlichkeit: Theorieentwurf und Szenarien" of Olaf Hoffjann & Hans-Jürgen Arlt. Medien & Zeit, 31, 70-72.
  • Seethaler, J. (2014). Rezension/Book review: Michael Nagel und Moshe Zimmermann (Hrsg.): Judenfeindschaft und Antisemitismus in der deutschen Presse über fünf Jahrhunderte: Erscheinungsformen, Rezeption, Debatte und Gegenwehr. Five hundred years of jew-hatred and anti-semitism in the German press: Manifestations and reactions (Bremen: Edition Lumiere, Bd 1 und 2, 2013). Mitteilungen Der Gesellschaft Für Buchforschung In Österreich, 2013, 68-71.
  • Wöhlert, R. (2013). Rezension/Book review: Brand, A. (2012). Medien - Diskurs - Weltpolitik: Wie Massenmedien die internationale Politik beeinflussen. Bielefeld: Transcript, 530 S., ISBN: 978-3837618310, 39,80 €. Zfas Zeitschrift Für Außen- Und Sicherheitspolitik, 6, 481-483. doi:10.1007/s12399-013-0333-4
  • Tenscher, J. (2013). Rezension von: Nicole Podschuweit: Warum Wahlwerbung schaden kann: Wirkung von Parteienwerbung im Kontext der Medienberichterstattung. Konstanz/München: UVK 2012. Publizistik, 58, 111-113.
  • Seethaler, J. (2013). Ein schwieriges Verhältnis: Presse und Politik in der Weimarer Republik [Press and politics in the Weimar Republic: A difficult relationship] Book review: B. Fulda, Press and Politics in the Weimar Republic (London: Oxford Univ. Press, 2009). Iaslonline. Retrieved from http://www.iaslonline.de/index.php?vorgang_id=3275
  • Oggolder, C. (2010). Rezension/Book review: Franz Stephan Pelgen (Hg): Pränumerationen im 18. Jahrhundert als Geschäftsprinzip und Marktalternative. Akten der interdisziplinären Arbeitstagung vom 20./21. Februar 2009 in Mainz.- Ruhpolding, Mainz: Rutzen 2009. Mitteilungen Der Gesellschaft Für Buchforschung In Österreich, 2, 79-82.
  • Seethaler, J. (2010). Rezension/Book review: Hepp, Andreas, Marco Höhn & Jeffrey Wimmer (Hrsg.): Medienkultur im Wandel. Konstanz: UVK 2010. Publizistik, 55, 448-449.
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  • Seethaler, J. (2009). Rezension/Book review: Pürer, Heinz; Raabe, Johannes (2007): Presse in Deutschland. 3., völlig überarb. u. erw. Aufl. Konstanz: UVK. Medien Journal, 33, 61-63.
  • Seethaler, J. (2008). Rezension/Book Review: Peter R. Frank und Johannes Frimmel: Buchwesen in Wien 1750-1850 (Wiesbaden: Harrassowitz, 2008). Jahrbuch Für Kommunikationsgeschichte, 10, 165.
  • Seethaler, J. (2008). Rezension/Bookm review: Regionalpresse Österreich-Ungarns und die urbane Kultur, hg. von Vlado Obad, Studienreihe Österreich-Bibliothek (Wien: Feldmann, 2007). Mitteilungen Der Gesellschaft Für Buchforschung In Österreich, 10, 57-59.
  • Seethaler, J. (2008). Rezension/Book review: Barbara Thomaß (Hrsg.) Mediensysteme im internationalen Vergleich (Konstamz: UVK, 2007). Publizistik, 53, 302-303.
  • Seethaler, J. (2006). Walter J. Schütz: Zeitungen in Deutschland - Verlage und ihr publizistisches Angebot 1949-2004 (Berlin: Vistas: 2005). Jahrbuch Für Kommunikationsgeschichte, 8, 297.
  • Seethaler, J. (2004). Rezension/Book review: Rudolf Stöber: Mediengeschichte: Die Evolution "neuer" Medien von Gutenberg bis Gates. Eine Einführung (Wiesbaden: Westdeutscher Verlag 2003). Jahrbuch Für Kommunikationsgeschichte, 6, 263-264.
  • Seethaler, J. (2002). Rezension/Book Review: Mitteilung statt Medium: Probleme, Methoden und Gegenstände der publizistischen Wissenschaft, hrsg. von Arnulf Kutsch und Stefanie Averbeck (München: Fischer, 2002). Jahrbuch Für Kommunikationsgeschichte, 4, 254-255.
  • Seethaler, J. (2002). Der Diskurs der Moderne im Wiener Feuilleton [The discourse of modernity in the Viennese feuilleton]. Book review: Hildegard Kernmayer, Judentum im Wiener Feuilleton (1848—1903): Exemplarische Untersuchungen zum literarästhetischen und politischen Diskurs der Moderne. Iasl Online. Retrieved from http://www.iaslonline.de/index.php?vorgang_id=2401
  • Oggolder, C. (1998). Rezension/Book review: Bernhard Rosenberger (1998). Zeitungen als Kriegstreiber? Die Rolle der Presse im Vorfeld des Ersten Weltkrieges. Köln, Weimar, Wien: Böhlau. Relation: Medien - Gesellschaft - Geschichte, 5, 104f.
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