Articles & Book Chapters


Articles in Journals, Proceedings and Edited Books - peer reviewed 


  • Oggolder, C., Brügger, N., Metykova, M., Salaverría, R., & Siapera, E. (2020). The Emergence of the Internet and the End of Journalism?. In K. Arnold, Kinnebrock, S., & Preston, P. (Eds.), The Handbook of European Communication History (pp. 333–350). Hoboken: Wiley-Blackwell.
  • Kaufmann, K. (2019). Mobile Methods: Doing migration research with the help of smartphones. [in print]. In K. L. K. Smets M. Georgiou (Ed.), The SAGE Handbook of Media and Migration.. London: Sage.
  • Eberwein, T. (2019). In Enttäuschung vereint: Motive für dysfunktionale Anschlusskommunikation in Nutzerkommentaren – und Konsequenzen für den Journalismus [United by disappointment: Motives for dysfunctional follow-up communication in user comments – and consequences for journalism] [accepted]. In A. Blome, T. Eberwein,, & S. Averbeck-Lietz, (Eds.), Medienvertrauen. Historische und aktuelle Perspektiven.. Berlin: de Gruyter.
  • Eberwein, T., Saurwein, F., & Karmasin, M. (2019). Öffentlich-rechtlicher Rundfunk in Europa: Ein kennzahlenbasierter Vergleich zum Verhältnis von Finanzierung und Publikumsleistungen [Public Service Broadcasting in Europe: A Key-figure-based Comparison of the Relation Between Funding and Audience Performance] [in print]. Jahrbuch Für Christliche Sozialwissenschaften, 60, n/a.
  • Seethaler, J. (2019). Medien und sozialer Wandel: Ein Plädoyer für eine Re-Integration der Kommunikationsgeschichte in eine sozialwissenschaftlich orientierte Kommunikationswissenschaft [Media and social change: Putting communication history back in communication science] [in print]. Jahrbuch Für Kommunikationsgeschichte, 21, 24-30.
  • Karmasin, M. (2019). Von den Diskontinuitäten der Moderne zu den Paradoxien mediatisierter Gesellschaften - Anmerkungen zum Strukturwandel der Öffentlichkeit [From the Disconuties of Modernity to the Paradoxes of Mediatized Societies - Remarks on the Structural Changes of the Public Sphere]. In M. Eisenegger, Udris, L., & Ettinger, P. (Eds.), Wandel der Öffentlichkeit und der Gesellschaft - Gedenkschrift für Kurt Imhof. Wiesbaden.
  • Melischek, G. (2019). „Ein unverfälschtes Bild der Tagesgeschichte“: Journalistische Selbstreferenzialität am Beispiel der Neuen Freien Presse, 1870-1920. [Journalistic self-referentiality in the Neue Freie Presse 1870-1920]. In J. Tancer (Ed.), Mediale Selbstreferenzen im Netzwerk der Presse der Habsburgermonarchie und ihrer Nachfolgestaaten (pp. 183-206). Wien: new academic press.
  • Oggolder, C. (2019). Media for the crowds: Audiences beyond dispersed masses. Participations: Journal Of Audience & Reception Studies, 16, 374–383.
  • Kaufmann, K., & Peil, C. (2019). The Mobile Instant Messaging Interview (MIMI): Using WhatsApp to enhance self-reporting and explore media usage in-situ. Mobile Media & Communication, n/a, 1-18. doi:10.1177/2050157919852392
  • Kaltenbrunner, A., Lugschitz, R., Karmasin, M., & Luef, S. (2019). How to Identify Journalists? Developing a Theoretical International Foundation for the Operationalisation of a National Comprehensive Survey of Journalists in Austria. Athens Journal Of Mass Media And Communications, 5, 233-252. Retrieved from https://www.athensjournals.gr/media/2019-5-4-1-Kaltenbrunner.pdf
  • Seethaler, J., & Melischek, G. (2019). Twitter as a tool for agenda building in election campaigns? The case of Austria. Journalism, 20, 1087-1107. doi:10.1177/1464884919845460
  • Saurwein, F. (2019). Emerging structures of control for algorithms on the Internet: Distributed agency – distributed accountability. In T. Eberwein, Fengler, S., & Karmasin, M. (Eds.), Media Accountability in the Era of Post-Truth Politics: European Challenges and Perspectives (pp. 196-211). London/New York: Routledge.
  • Beaufort, M. (2019). Introduction: Digital media, political polarization and challenges to democracy. In M. Beaufort (Ed.), Digital media, political polarization and challenges to democracy (pp. 1-7). London, New York: Routledge.
  • Melischek, G., & Seethaler, J. (2019). Von der Lokalzeitung zur Massenpresse: Zur Entwicklung der Tagespresse im österreichischen Teil der Habsburgermonarchie nach 1848 [From local to mass audiences: The development of the daily press in Habsburg Austria, 1848-1918]. In D. Bellingradt, Böning, H., Merziger, P., & Stöber, R. (Eds.), Jahrbuch für KommunikationsgeschichteKommunikation in der Moderne (Vol. 31.2, pp. 94-135).
  • Saurwein, F., Eberwein, T., & Karmasin, M. (2019). Public service media in Europe: Exploring the relationship between funding and audience performance. Javnost - The Public, 1-18. doi:10.1080/13183222.2019.1602812
  • Lugschitz, R. (2019). Collègues, égales et camarades. Les volontaires étrangères dans la guerre civile espagnole (1936-1939) [Colleagues, Equals, and Comrades. Female Volunteers in the Spanish Civil War (1936-1939)]. Cahiers D'histoire. Revue D'histoire Critique, 141, 19-36. Retrieved from https://journals.openedition.org/chrhc/9645#text
  • Eberwein, T. (2019). Press councils. In T. P. Vos & Hanusch, F. (Eds.), The International Encyclopedia of Journalism Studies. Oxford / Malden: Wiley-Blackwell. doi:10.1002/9781118841570.iejs0103
  • Eberwein, T. (2019). A question of trust: Functions and effects of transmedia journalism [reprint]. In Information Resources Management Association (Ed.), Journalism and ethics. Breakthroughs in research and practice (pp. 856-871). Hershey, PA: IGI Global. doi:10.4018/978-1-5225-8359-2.ch047
  • Weder, F., Einwiller, S., & Eberwein, T. (2019). Heading for new shores. Impact orientation of CSR communication and the need for communicative responsibility. Corporate Communications: An International Journal (Special Issue), 24, 198-211. doi:10.1108/CCIJ-02-2019-0020
  • Möller, J., Nölleke-Przybylski, P., Voci, D., von Rimscha, M. B., Altmeppen, K. -D., & Karmasin, M. (2019). A motivation-based typology of media companies’ cross-border engagement. European Journal Of Communication, 34, 300-318. doi:10.1177/0267323119844416
  • Nölleke-Przybylski, P., von Rimscha, M. B., Möller, J., Voci, D., Altmeppen, K. -D., & Karmasin, M. (2019). Patterns of structural and sequential ambidexterity in cross-border media management. Journal Of Media Business Studies, n/a, n/a. doi:10.1080/16522354.2019.1619965
  • Voci, D., Karmasin, M., Nölleke-Przybylski, P., Altmeppen, K. -D., Möller, J., & von Rimscha, M. B. (2019). What is a media company today? Rethinking theoretical and empirical definitions. Studies In Communication And Media, 8, 29-52. Retrieved from https://www.nomos-elibrary.de/10.5771/2192-4007-2019-1-29/what-is-a-media-company-today-rethinking-theoretical-and-empirical-definitions-jahrgang-8-2019-heft-1?page=1
  • Lichtenstein, D. (2019). Political information on YouTube. An analysis of four political YouTube channels in Germany. In L. Leprêtre & Durin, E. (Eds.), Innovative educational and media practices for an inclusive and participatory Europe (pp. 25-45). Brussels: Les Editions de l'IHECS.
  • Lichtenstein, D., & Eilders, C. (2019). Lost in uncertainty: How the Euro crisis affected European identity constructions in national media discourses. International Communication Gazette, 81, 602-622. doi:10.1177/1748048518814357
  • Lohmann, M. -I., & Riedl, A. (2019). Public nuisance or an asset to democracy? Does the free press aim to provide a public service? An empirical study examining journalistic functions within the normative framework of the EU. Scoms: Studies In Communication Sciences, 18, 215–229. doi:10.24434/j.scoms.2018.02.002
  • Beaufort, M., & Seethaler, J. (2019). Legitimating science in times of social change: How should science be communicated to the public?. In P. Moy & Matheson, D. (Eds.), Voices: Exploring the shifting contours of communication. ICA International Communication Association - Annual Conference Theme Book Series (pp. 141-158). New York, NY: Peter Lang. doi:10.3726/b14771
  • Saurwein, F., Just, N., Latzer, M., & Metreveli, S. (2019). A Sceptical Citizen’s View of Digital Democratization: Switzerland in the International Context. In T. Eberwein & Wenzel, C. (Eds.), M. Karmasin (Tran.), Changing Media – Changing Democracy? The Democratic Potential of Social Media (pp. 183-204). Vienna: Austrian Academy of Sciences Press. doi:10.1553/relation5s183
  • Lichtenstein, D., Esau, K., Pavlova, L., Osipov, D., & Argylov, N. (2019). Framing the Ukraine Crisis. A Comparison between Talk Show Debates in Russian and German. International Communication Gazette, 81, 66-88. doi:10.1177/1748048518755209
  • Beaufort, M. (2019). How candy placements in films influence children's selection behavior in real-life shopping scenarios – an Austrian experimental field study. Journal Of Children And Media, 13, 50-69. doi:10.1080/17482798.2018.1547776
  • Melischek, G., & Seethaler, J. (2019). Die österreichische Tagespresse der Ersten Republik [The Austrian daily press, 1918-1934]. In M. Karmasin & Oggolder, C. (Eds.), Österreichische Mediengeschichte. Bd. 2: Von Massenmedien zu sozialen Medien (1918 bis heute) (pp. 7-36). Wiesbaden: Springer VS. doi:10.1007/978-3-658-23421-8_2

Articles in Journals, Proceedings and Edited Books


  • Lugschitz, R. und K. (2019). Der ‚weibliche Blick‘ im Spanischen Bürgerkrieg – Reporterinnen im und über den Kampf zwischen Demokratie und Diktatur [The "female eye" in the Spanish Civil War - Female Reporters about the Fight between Democracy and Dictatorship][in print]. In W. D. Bettina Paur and Wolfgang Lamprecht (Ed.), Frauen.Medien.Krieg. (pp. 255-268). Berlin - Münster - Wien: LIT.
  • Seethaler, J., & Beaufort, M. (2019). Recent developments on freedom and pluralism of media in Austria. In A. Giannakopoulos (Ed.), Media, freedom of speech, and democracy in the EU and beyond (pp. 116-130). Tel Aviv: S. Daniel Abraham Center for International and Regional Studies, Tel Aviv University. Retrieved from https://dacenter.tau.ac.il/sites/abraham.tau.ac.il/files/Media%2C%20Freedom%20of%20Speech%20Text_0.pdf
  • Sponholz, L. (2019). Vielmehr als Stereotype: Die mediale Diskriminierung von MigrantInnen [Much More than Stereotypes: The Media Discrimination of Migrants]. In Wolfgang M. Müller (Ed.), Migration und Diskriminierung. Luzern: Schwabe.
  • Sponholz, L. (2019). Die (Deutungs-) Macht des Öffentlichen. Wie Medien Leitideen und Geltungsansprüche durchsetzen [The Power of Definition of the Public Sphere: How Media establish Guiding Lines and Validity Claims]. In D. Bertel, Himmelsbach, J., & Metzler, B. (Eds.), Die Deutungsmacht des Öffentlichen. Wien: danzig & unfried.
  • Kaltenbrunner, A. (2019). Medienpolitik als Verteilungskampf unter Schwarz/Türkis-Blau [Media policies as a struggle for resources under Austria´s ÖVP-FPÖ-Government]. In E. Talos (Ed.), Die schwarz-blaue Wende in Österreich. Eine Bilanz (pp. 139-1968). Wien: LIT.
  • Eberwein, T., & Wenzel, C. (2019). Introduction: Changing media – changing democracy?. In T. Eberwein & Wenzel, C. (Eds.), Changing media – changing democracy? Exploring the democratic potential of social media (pp. 11-18). Wien: Austrian Academy of Sciences Press.
  • Lichtenstein, D., Nitsch, C., & Wagner, A. (2019). Produktive Pointen: Wie Die Anstalt Politik verarbeitet. In D. Krauss (Ed.), Die Rache des Mainstreams an sich selbst: 5 Jahre Die Anstalt (pp. 276-283). Frankfurt am Main: Westend.
  • Eberwein, T., Fengler, S., & Karmasin, M. (2019). Theory and practice of media accountability in Europe: an introductory overview. In T. Eberwein, Fengler, S., & Karmasin, M. (Eds.), Media accountability in the era of post-truth politics: European challenges and perspectives. London / New York: Routledge.
  • Karmasin, M., & Oggolder, C. (2019). Einleitung: Von Massenmedien zu sozialen Medien [Introduction: From mass media to social media]. In M. O. Karmasin Christian (Tran.), Österreichische Mediengeschichte. Bd. 2: Von Massenmedien zu sozialen Medien (1918 bis heute) [Austrian Media History. Vol. 2: From Mass Media to Social Media (1918 to date)] (pp. 1–6). Wiesbaden: Springer VS.
  • Oggolder, C. (2019). Anschluss, Ausschluss, Kontrolle. Medien im Nationalsozialismus [Annexation, Exclusion, Control. Media in the Nazi era]. In K. Matthias & Christian Oggolder, (Eds.), Österreichische Mediengeschichte. Bd. 2: Von Massenmedien zu sozialen Medien (1918 bis heute) [Austrian Media History. Vol. 2: From Mass Media to Social Media (1918 to date)] (pp. 61–73). Wiesbaden: Springer VS.
  • Rastl, P., & Oggolder, C. (2019). Die Geschichte des Internets als technische Infrastruktur [The history of the Internet as a technical infrastructure]. In M. Karmasin & Oggolder, C. (Eds.), Österreichische Mediengeschichte. Bd. 2: Von Massenmedien zu sozialen Medien (1918 bis heute) [Austrian Media History. Vol. 2: From Mass Media to Social Media (1918 to date)] (pp. 277–290). Wiesbaden: Springer VS.
  • Kaltenbrunner, A. (2019). Geschichte der Tagespresse und Magazine nach 1945 [History of daily newspapers and magazines after 1945]. In M. Karmasin & Oggolder, C. (Eds.), Österreichische Mediengeschichte. Bd. 2: Von Massenmedien zu sozialen Medien (1918 bis heute) [Austrian Media History. Vol. 2: From Mass Media to Social Media (1918 to date)]. Wiesbaden: Springer VS.
  • Rath, M., Karmasin, M., & Krotz, F. (2019). Einführung: Brauchen Maschinen Ethik? Begründungstheoretische und praktische Herausforderungen [Introduction: Do Machines Need Ethics? Challenges in Confirmation Theory and Practice]. In M. Rath, Karmasin, M., & Krotz, F. (E. ) (Eds.), Brauchen Maschinen Ethik? Begründungstheoretische und praktische Herausforderungen [Do Machines Need Ethics? Challenges in Confirmation Theory and Practice]. (pp. 1-13). Wiesbaden: Springer Professional. Retrieved from https://www.springerprofessional.de/brauchen-maschinen-ethik/16000888
  • Melischek, G., & Seethaler, J. (2018). Die Darwin-Rezeption in der österreichischen Presse im 19. Und frühen 20. Jahrhundert [The perception of Darwin in the Austrian press in the 19th and early 20th century]. In Herbert Matis & Wolfgang L. Reiter, (Eds.), Darwin in Zentraleuropa: Die wissenschaftliche, weltanschauliche und populäre Rezeption im 19. und frühen 20. Jahrhundert (pp. 363-394). Wien: LIT.
  • Weder, F., Einwiller, S., & Eberwein, T. (2018). CSR communication and the public sphere - Editorial. Medienjournal Special Issue, 42, 2-9.
  • Seethaler, J. (2018). Informations- und Meinungsfreiheit: Medienpolitische Grundlagen und Herausforderungen [Freedom of information and speech in Austria: Fundamentals of and challenges to media policy]. In H. Koziol (Ed.), Tatsachenmitteilungen und Werturteile: Freiheit und Verantwortung (pp. 13-26). Wien: Sramek.
  • Murschetz, P. C., Teichmann, R., & Karmasin, M. (2018). Why Study State Aid for Film? A necessary Clarification. In P. C. Murschetz, Teichmann, R., & Karmasin, M. (Eds.), Handbook of State Aid for Film: Finance, Industries and Regulation. (pp. 1-23). Heidelberg/New York/Dordrecht/London: Springer.
  • Karmasin, M. (2018). Public Value als Wertschöpfungsbegriff? [Public Value as Value Added?]. In K. Mitschka & Unterberger, K. (Eds.), Public Open Space - Zur Zukunft öffentlich-rechtlicher Medien. 55 Beiträge aus österreichischer und internationaler Wissenschaft zur Medienzukunf (pp. 247-250). Wien: facultas.
  • Beaufort, M., & Seethaler, J. (2018). Von neuen Formen der Kommunikation zu neuen Formen der Partizipation - oder umgekehrt? [From new forms of communication to new forms of participation - or vice versa?]. In K. Mitschka & Unterberger, K. (Eds.), Public Open Space: Zur Zukunft öffentlich-rechtlicher Medien (pp. 133-142). Wien: facultas.
  • Melischek, G. (2018). Zur Bedeutung der Lokalpresse in der Habsburgermonarchie [On the Relevance of Local press in the Habsburg Empire]. In K. Fedáková & Puchalová, I. (Eds.), Die Kaschauer Zeitung in Kontexten I (pp. 11-24). Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.
  • Eberwein, T., Fengler, S., & Karmasin, M. (2018). Introduction: Putting media accountability on the map. In T. Eberwein, Fengler, S., & Karmasin, M. (Eds.), The European handbook of media accountability (pp. 1-6). London, New York: Routledge.
  • Karmasin, M., Bichler, K., & Kaltenbrunner, A. (2018). Austria: Back on the democratic corporatist road?. In T. Eberwein, Fengler, S., & Karmasin, M. (Eds.), The European handbook of media accountability (pp. 7-13). London, New York: Routledge.
  • Eberwein, T., Fengler, S., Bastian, M., & Brinkmann, J. (2018). Germany: Disregarded diversity. In T. Eberwein, Fengler, S., & Karmasin, M. (Eds.), The European handbook of media accountability (pp. 90-98). London, New York: Routledge.
  • Eberwein, T., Fengler, S., Kaufmann, K., Brinkmann, J., & Karmasin, M. (2018). Summary: Measuring media accountability in Europe – and beyond. In T. Eberwein, Fengler, S., & Karmasin, M. (Eds.), The European handbook of media accountability (pp. 285-300). London, New York: Routledge.
  • Karmasin, M., Kraus, D., & Lugschitz, R. (2017). Die ersten Kriegsberichterstatterinnen: Die neue Rolle von Journalistinnen im Spanischen Bürgerkrieg und ihr Beitrag zur Veränderung eines Berufsstandes. In S. Kirchhoff, Prandner, D., Renger, R., Götzenbrucker, G., & Aichberger, I. (Eds.), Was bleibt vom Wandel? Journalismus zwischen ökonomischen Zwängen und gesellschaftlicher Verantwortung (pp. 249-267). Baden-Baden: Nomos.
  • Eimeren, B. van, Simon, E., & Riedl, A. (2017). Medienvertrauen und Informationsverhalten von politischen Zweiflern und Entfremdeten. Analysen auf Basis der Studie "Medien als Träger politischer Information" ("Medien und ihr Publikum") 2017 und der BR-Studie "Informationen fürs Leben" 2016 [Media trust and information seeking of people with high political skepticism and low political efficacy. Analyses based on the study "Media as carrier of political information"("Media and their audience") 2017 and the BR-Study "Information for life" 2016]. Media Perspektiven, 11, 438-454. Retrieved from https://www.ard-werbung.de/fileadmin/user_upload/media-perspektiven/pdf/2017/1117_vanEimeren_Simon_Riedl.pdf
  • Seethaler, J. (2017). New worlds of journalism: How Austrian, German and Swiss journalists perceive innovation and change. In A. Kaltenbrunner, Karmasin, M., & Kraus, D. (Eds.), Journalism report V: Innovation and transition (pp. 53-67). Wien: Facultas.
  • Kaltenbrunner, A., Karmasin, M., & Kraus, D. (2017). Preface. In A. Kaltenbrunner, Karmasin, M., & Kraus, D. (Eds.), Journalism report V: Innovation and transition (pp. 5-7). Wien: Facultas.
  • Kaltenbrunner, A. (2017). Journalism in transition. A matrix to categorize change and innovation. In A. Kaltenbrunner, Karmasin, M., & Kraus, D. (Eds.), Journalism report V: Innovation and transition (pp. 13-31). Wien: Facultas.
  • Kaltenbrunner, A., & Luef, S. (2017). Newsroom integration. A nationwide study. Austria as a microcosm of editorial models of daily newspapers. In A. Kaltenbrunner, Karmasin, M., & Kraus, D. (Eds.), Journalism report V: Innovation and transition (pp. 91-114). Wien: Facultas.

Book Reviews, Eulogies


  • Oggolder, C. (2019). Rezension/Book review: Balbi, G. & Magaudda, P. (2018). A History of Digital Media: An Intermedia and Global Perspective. New York, London: Routledge. Jahrbuch Für Kommunikationsgeschichte, 21, 240–241.
  • Oggolder, C. (2019). Rezension/Book review: Bösch, F. (Hrsg.) (2018). Wege in die digitale Gesellschaft. Computernutzung in der Bundesrepublik 1955–1990. Göttingen: Wallstein. Jahrbuch Für Kommunikationsgeschichte, 21, 232.
  • Oggolder, C. (2017). Rezension/Book review: Schmitt, M. (2016). Internet im Kalten Krieg. Eine Vorgeschichte des globalen Kommunikationsnetzes. Jahrbuch Für Kommunikationsgeschichte, 19, 209-210.
  • Riedl, A. (2016). Review of: "Die nächste Öffentlichkeit: Theorieentwurf und Szenarien" of Olaf Hoffjann & Hans-Jürgen Arlt. Medien & Zeit, 31, 70-72.
  • Seethaler, J. (2014). Rezension/Book review: Michael Nagel und Moshe Zimmermann (Hrsg.): Judenfeindschaft und Antisemitismus in der deutschen Presse über fünf Jahrhunderte: Erscheinungsformen, Rezeption, Debatte und Gegenwehr. Five hundred years of jew-hatred and anti-semitism in the German press: Manifestations and reactions (Bremen: Edition Lumiere, Bd 1 und 2, 2013). Mitteilungen Der Gesellschaft Für Buchforschung In Österreich, 2013, 68-71.
  • Wöhlert, R. (2013). Rezension/Book review: Brand, A. (2012). Medien - Diskurs - Weltpolitik: Wie Massenmedien die internationale Politik beeinflussen. Bielefeld: Transcript, 530 S., ISBN: 978-3837618310, 39,80 €. Zfas Zeitschrift Für Außen- Und Sicherheitspolitik, 6, 481-483. doi:10.1007/s12399-013-0333-4
  • Tenscher, J. (2013). Rezension von: Nicole Podschuweit: Warum Wahlwerbung schaden kann: Wirkung von Parteienwerbung im Kontext der Medienberichterstattung. Konstanz/München: UVK 2012. Publizistik, 58, 111-113.
  • Seethaler, J. (2013). Ein schwieriges Verhältnis: Presse und Politik in der Weimarer Republik [Press and politics in the Weimar Republic: A difficult relationship] Book review: B. Fulda, Press and Politics in the Weimar Republic (London: Oxford Univ. Press, 2009). Iaslonline. Retrieved from http://www.iaslonline.de/index.php?vorgang_id=3275
  • Oggolder, C. (2010). Rezension/Book review: Franz Stephan Pelgen (Hg): Pränumerationen im 18. Jahrhundert als Geschäftsprinzip und Marktalternative. Akten der interdisziplinären Arbeitstagung vom 20./21. Februar 2009 in Mainz.- Ruhpolding, Mainz: Rutzen 2009. Mitteilungen Der Gesellschaft Für Buchforschung In Österreich, 2, 79-82.
  • Seethaler, J. (2010). Rezension/Book review: Hepp, Andreas, Marco Höhn & Jeffrey Wimmer (Hrsg.): Medienkultur im Wandel. Konstanz: UVK 2010. Publizistik, 55, 448-449.
  • Melischek, G. (2009). Rezension von/Book review: Markus Winkler: Jüdische Identitäten im kommunikativen Raum (Bremen: edition lumiere, 2007). Jahrbuch Für Kommunikationsgeschichte, 11, 230-231.
  • Seethaler, J. (2009). Rezension/Book review: Oliver Hahn; Roland Schröder (Hrsg.), Journalistische Kulturen: Internationale und interdisziplinäre Theoriebausteine (Köln: Halem, 2008). Rezensionen:kommunikation:medien, 16. Juni 2009. Retrieved from http://www.rkm-journal.de/archives/512
  • Seethaler, J. (2009). Rezension/Book review: Pürer, Heinz; Raabe, Johannes (2007): Presse in Deutschland. 3., völlig überarb. u. erw. Aufl. Konstanz: UVK. Medien Journal, 33, 61-63.
  • Seethaler, J. (2008). Rezension/Book Review: Peter R. Frank und Johannes Frimmel: Buchwesen in Wien 1750-1850 (Wiesbaden: Harrassowitz, 2008). Jahrbuch Für Kommunikationsgeschichte, 10, 165.
  • Seethaler, J. (2008). Rezension/Bookm review: Regionalpresse Österreich-Ungarns und die urbane Kultur, hg. von Vlado Obad, Studienreihe Österreich-Bibliothek (Wien: Feldmann, 2007). Mitteilungen Der Gesellschaft Für Buchforschung In Österreich, 10, 57-59.
  • Seethaler, J. (2008). Rezension/Book review: Barbara Thomaß (Hrsg.) Mediensysteme im internationalen Vergleich (Konstamz: UVK, 2007). Publizistik, 53, 302-303.
  • Seethaler, J. (2006). Walter J. Schütz: Zeitungen in Deutschland - Verlage und ihr publizistisches Angebot 1949-2004 (Berlin: Vistas: 2005). Jahrbuch Für Kommunikationsgeschichte, 8, 297.
  • Seethaler, J. (2004). Rezension/Book review: Rudolf Stöber: Mediengeschichte: Die Evolution "neuer" Medien von Gutenberg bis Gates. Eine Einführung (Wiesbaden: Westdeutscher Verlag 2003). Jahrbuch Für Kommunikationsgeschichte, 6, 263-264.
  • Seethaler, J. (2002). Rezension/Book Review: Mitteilung statt Medium: Probleme, Methoden und Gegenstände der publizistischen Wissenschaft, hrsg. von Arnulf Kutsch und Stefanie Averbeck (München: Fischer, 2002). Jahrbuch Für Kommunikationsgeschichte, 4, 254-255.
  • Seethaler, J. (2002). Der Diskurs der Moderne im Wiener Feuilleton [The discourse of modernity in the Viennese feuilleton]. Book review: Hildegard Kernmayer, Judentum im Wiener Feuilleton (1848—1903): Exemplarische Untersuchungen zum literarästhetischen und politischen Diskurs der Moderne. Iasl Online. Retrieved from http://www.iaslonline.de/index.php?vorgang_id=2401
  • Oggolder, C. (1998). Rezension/Book review: Bernhard Rosenberger (1998). Zeitungen als Kriegstreiber? Die Rolle der Presse im Vorfeld des Ersten Weltkrieges. Köln, Weimar, Wien: Böhlau. Relation: Medien - Gesellschaft - Geschichte, 5, 104f.
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