Susanne Sophie Schmalwieser

BA

E-Mail
SusanneSophie.schmalwieser(at)oeaw.ac.at

...has been employed as a student assistant for the Dictionary of Bavarian Dialects in Austria at the ACDH-CH's research unit Linguistics since February 2023.

She is currently pursuing two master's degrees in German Philology and Digital Humanities and writing a master's thesis on the linguistic construction of collective identities.

Before joining the Austrian Academy of Sciences, Susanne worked as a student assistant at the Karl Landsteiner Private University (research groups DOT & OPEN) and the FWF Special Research Programme (SFB) 'German in Austria. Variation – Contact – Perception' (DiÖ) at the University of Vienna, as well as as tutor for contemporary German grammar and media history.


Publications (before ACDH-CH)

Mittmann, G., Schmalwieser, S., Diendorfer, T., Schrank, B. & Böckle, M., 2022. Peer Facilitators as Core Co-developers of an Online Peer Encouragement Network (OPEN2chat) for Austrian Adolescents. Frontiers in Digital Health: 4.

 


Schmalwieser, S., Jesser, A., Mädge, A.-L., Schrank, B. & Böckle, M., 2022. open2chat – eine digitale Peer-to-Peer-Begleitung für Jugendliche. Theoretische Zugänge und praktische Lösungen. e-beratungsjournal: Fachzeitschrift für Online-Beratung und computervermittelte Kommunikation 18(1): 66-77.

 


Schmalwieser, S., 2022. Argumentative Muster von jungen CoVid-Skeptiker*innen und -Leugner*innen in Österreich. (Tagungsbeitrag). Leeuwarden (NL): Studentische Tagung Sprachwissenschaft.

 


Schmalwieser, S., 2022. Der teure Schutz der Alten: Mediale Altersinszenierungen im österreichischen CoVid-19-Diskurs. (Tagungsbeitrag). Prag: Prager Germanistische Studierendentagung.

 


Jesser, A., Schmalwieser, S., Mädge, A.-L., Culen, C., Schrank, B. & Böckle, M., 2021. Chancen niederschwelliger online Peer-to-Peer Begleitung für Jugendliche am Beispiel der Online-Plattform OPEN. Psychotherapie Forum.

 


Schmalwieser, A.W., Casale, G.R., Colosimo, A., Schmalwieser, S. & Siani, A.M., 2021. Review on Occupational Personal Solar UV Exposure Measurements. Atmosphere 12(2).

 


Jesser, A., Schmalwieser, S., Mädge, A.-L., Schrank, B. & Böckle, M., 2021. Jugend in der Krise – Möglichkeiten niederschwelliger online Peer-to-Peer Begleitung für Jugendliche am Beispiel der Plattform OPEN. NÖ Kinder & Jugend Anwaltschaft (NÖ kija).

 


Mädge, A.-L., Schmalwieser, S., Jesser, A., Diendorfer, T., Schrank, B. & Böckle, M., 2020. Forschung verändert die Praxis – das Online Peer Encouragement Network. psychopraxis. neuropraxis 23(6): 282-285.

 


Schmalwieser, S. & Schrank, B., 2019. Wellbeing-Konzepte: Vielfalt in Theorie und Anwendung. In G. Zuaboni, Burr, C., Winter, A., & Schulz, M. (Hrsg.): Recovery und psychische Gesundheit: Grundlagen und Praxisprojekte. Köln: Psychiatrie Verlag: 65-76.

 


Stacher, I., Mitic, M., Schrank, B. & Schmalwieser, S., 2019. Poster: Processes and determinants of social connectedness at school transition – a qualitative study on the experience of early adolescents with and without a parent with mental illness. Oslo: "It takes a village." - An international conference on families experiencing substance use, mental or physical health problems. May 2019.

 


Stacher, I., Mitic, M., B., S. & Schmalwieser, S., 2018. Poster: A qualitative exploration of social connectedness as a resilience factor in early adolescents with and without a parent with mental illness: focus on school transition. Wien: Ludwig Boltzmann Gesellschaft ́s Health Sciences Meeting. November 2018.