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[2013/07] Camels in Asia and North-Africa

Camels in Asia and North-AfricaInterdisciplinary perspectives on their significance in past and present.  

Projektleitung: Eva-Maria Knoll
Projektlaufzeit:
01.09.2009 – 07.2013
Finanzierung: Mischfinanzierung
Kurztitel: Camels in Asia

Die Menschheitsgeschichte war und ist eng mit dem Kamel verbunden, denn ohne dieses bemerkenswerte Tier hätten Menschen in den ariden Zonen Asiens und Nord-Afrikas kaum überlebt. Die Beforschung der einzigartigen Interaktion zwischen Mensch und Kamel ist daher an der ÖAW seit ihrer Gründung vor rund 160 Jahren etabliert. Dieses Konferenz- und Publikationsprojekt verpflichtet sich dieser Forschungstradition und stellt die Mensch/Nutztierinteraktionen rund um das Kamel ins Zentrum des Erkenntnis¬interesses.
Die internationale Konferenz zum Kamel ist als interdisziplinäres Unterfangen angelegt und soll einen Wissensaustausch zwischen Natur- und Humanwissen-schaften fördern. Die Diskussionen rund um Alt-Welt Kamele (Dromedar und Baktrisches Kamel) umfassen die Themen Herkunft und Domestizierung, Zucht, Haltung und Handel, sowie die Bedeutung von Kamelen in sozio-ökonomischer Hinsicht, in der Volks- und Veterinärmedizin, in Höhlenmalereien, der Poesie und der Musik, sowie die Erhaltung der letzten Wildkamel Populationen.
Die Konferenz “Camels in Asia and North-Africa ” fand mit rund 100 TeilnehmerInnen in Wien statt (5. bis 7. Oktober 2010).

 

Camel songs1

Three of the four camel songs below belong to the bogino duu genre. They are performed by men and women and can also be accompanied by musical instruments. Sung only in unofficial situations, they are easier and more variable than the urtyn duu songs. Bogino duu are highly melodic, syllabic and strophic songs, which are performed in a plain style. They have a very precise rhythm and are based on a pentatonic scale.
The songs mainly express social satire and critique, but their wide-ranging subjects also include everyday life, nomadic activities, advice, lullabies, love and animals, especially horses and camels. These songs can also be improvised according to the particular situation in order to cope with difficult relationships or everyday incidents.
Another noteworthy feature is the alliteration at the beginning of the individual stanzas that is very typical of Mongolian songs.
In contrast to the other examples of songs, Inge xȫslöx učir (song to soothe a mother camel) is an official ritual song of Mongolian animal breeders that is sung to make mother camels accept either their own newborns after a difficult birth or other camel calves that lost their mothers.

Mandarinenten (vgl. Song to Soothe a Mother Camel) Karawane beim Umzug, 2007 Kamelmelken, Altaigebirge 2007 Kamel und Otgoo, 2006

o The Decorated Yurt [MP3] o Lover of the Caravanner [MP3]
o The Prancing Camel [MP3] o Song to Soothe a Mother Camel [MP3]
o Lyrics [PDF]
Knoll, Eva-Maria & Burger, Pamela (eds.): Camels in Asia and North Africa. Interdisciplinary perspectives on their Past and Present Significance. Austrian Academy of Sciences Publishers, forthcoming 2012


1 Chuluunbaatar, Otgonbayar, 2007: Zastiin Nogoodoi – Tribal Zakhchin Music of Western Mongolia. Vocals Otgonbayar Chuluunbaatar, Instruments Wolfgang Hofer, Audio CD, 33 songs, Diese E-Mail-Adresse ist gegen Spambots geschützt! JavaScript muss aktiviert werden, damit sie angezeigt werden kann.