Smartphones know where we are and what keeps us busy. Business with the thus generated data is booming.
Smartphones don’t just know where we are, but also who we are talking to and what we are concerned about. Tracking customers and creating profiles by using geodata has become a profitable business. Not, however, for the users of the devices who give away their data – often unwillingly. The intention of this short ITA-study was to examine the use of geodata generated by consumers using their mobile devices.
Modern operating systems for mobile devices facilitate the use of third-party applications, so called apps, to expand their primary functionality. These apps are downloaded for free or for a small amount of money and installed by users. Providers selling the applications state that they have a quality check in place to protect the consumers from malware or programs spying on the users' data. But eventually the consumer is expected to make an informed decision about using the app based on the knowledge about what kind of data this program will collect, use or disseminate, and in some cases decide which constraints the operating system should set in order to prohibit the program's access to data generated by the sensor hardware of the device. Monitoring the apps' functionality is often not possible before or after their installation.
Our research showed that a lot of apps collect and submit geodata to third parties, even if they don’t need the data to provide the functionality. It’s a form of surveillance that aims to collect more information about behaviour and habits of customers – often without their consent or even knowledge.
ITA’s report explains the technical details and the economic background of this development and illustrates the individual and societal consequences. We developed recommendations for the important stakeholders in this field, such as consumers, policy makers, data protection organisations or manufacturers. Those recommendations are meant to help counter negative dynamics, ie surveillance and depletion of customers or the loss of trust in legislation.
-> Smartphones know where we are, with whom we communicate, what interests us, and much more.
-> Enhancing customer profiles with geo-data is a lucrative business.
-> Generally, not much attention is being paid to constitutional rights such as the protection of privacy and informational self-determination.
-> Smartphones wissen wo wir sind, mit wem wir kommunizieren, was uns interessiert und vieles mehr.
-> Kundenprofile mit Geodaten und anderen Informationen anzureichern, ist ein einträgliches Geschäft.
-> Auf durch die Verfassung geschützte Rechte, wie den Schutz der Privatsphäre und informationelle Selbstbestimmung, wird in der Regel keine Rücksicht genommen.
Endbericht zum ITA-Projekt A63 – Aktuelle Fragen der Geodaten-Nutzung auf mobilen Geräten (AK5)
Zwei Entwicklungen der letzten Jahre haben zu einem Problem geführt, dem bisher noch kaum Beachtung geschenkt wird: Die Analyse und Ausbeutung von Geodaten, die durch die zunehmende Ausstattung mobiler Geräte mit GPS-Sensoren ermöglicht werden, und die steigende Durchdringung des Marktes mit Smartphones, deren Funktionsumfang mit Apps erweitert werden kann.
Die heute selbstverständliche Verfügbarkeit von Geodaten sowie die genaue Zuordenbarkeit der einzelnen Geräte zu bestimmten Personen ermöglichen Werbetreibenden eine neue Dimension der Profilerstellung, die hohe Profite für die nächsten Jahre verspricht. Während NutzerInnen sich dessen bzw. der Folgen dieser Profiling-Prozesse kaum bewusst sind, und das Grundrecht auf Privatsphäre oft als vernachlässigbares Gut in Frage stellen, entledigen sich Hersteller und Service-Anbieter ihrer Verantwortung, und Datenschutzeinrichtungen sind oftmals nicht in der Lage, bestehendem Recht zur Durchsetzung zu verhelfen, was aber auf Grund der nationalen Zuständigkeiten, der unübersehbaren Menge an Apps und der hohen Dynamik in diesem Feld kaum gefordert werden kann.
Vor allem die hohe Verbreitung von Smartphones und geodatenbasierten Services unter Jugendlichen ist bedenkenswert. Während man als Kind und JugendlicheR als nicht voll geschäftsfähig gilt, scheint diese Altersgruppe in Bezug auf die Smartphonenutzung dem Streben nach Überwachung und/oder Profitmaximierung verschiedener Unternehmen hilflos überlassen zu werden. Aber auch insgesamt, über alle Altersgruppen, hat die Zahl der SmartphonebesitzerInnen so stark zugenommen, dass es hier eine sehr große Zahl Betroffener gibt.
An Hand von Apps, wie bspw. „Paper Toss“, einem einfachen Spiel, das Geodaten gar nicht benötigen würde, den Standort der AnwenderInnen aber gemeinsam mit deren eindeutiger Telefon-ID an fünf internationale Werbenetzwerke überträgt, ode
01/2012 - 08/2012